Gå til innhold

Student forventer å kjøpe 50cm sentrumsnær bolig alene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På nyhetsmorgen på NRK klages det igjen på at student må jobbe ved siden av studier, og ofre studietid og fritidsaktiviteter for å få kjøpt seg bolig. Har ikke forventningene endret seg kraftig? Det var da aldri vanlig før at studenter kunne kjøpe seg sentrumsnær toroms på studielån? 

Anonymkode: 4a15e...e82

• Liker 13
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kvm skulle det selvfølgelig være, ikke cm

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klagde han på at han ikke får kjøpt noe MENS han studerer, eller "innen rimelig tid" etter studiene?

Foreldrene mine kjøpte seg forresten rekkehus i en middels stor by da de var hhv. 21 og 22 år, min mor var hjemmeværende med baby og faren min jobbet i matbutikk. Uten foreldrehjelp og med 0 kr i EK. Det ER andre tider nå. 

Anonymkode: 53b67...254

• Liker 17
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Enig. De er kravstore og bortskjemte. Som resultat kommer det "jeg er 21 og kan ikke kjøpe 3 roms på Majorstua, WTF" 

Anonymkode: f6a1e...4f1

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Okay boomers. Ro ned. Man er ikke "kravstor" bare fordi man ønsker seg en leilighet med ett soverom. Hadde de etterspurt eneboliger hadde jeg skjønt det, men ærlig talt...

Anonymkode: 2183a...4f7

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

50 cm stor leilighet? Han hadde knapt fått plass til stortåen i den.

Anonymkode: bd11b...90e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

50 cm stor leilighet? Han hadde knapt fått plass til stortåen i den.

Anonymkode: bd11b...90e

Hvor lang stortå har du egentlig?? 😲

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

På nyhetsmorgen på NRK klages det igjen på at student må jobbe ved siden av studier, og ofre studietid og fritidsaktiviteter for å få kjøpt seg bolig. Har ikke forventningene endret seg kraftig? Det var da aldri vanlig før at studenter kunne kjøpe seg sentrumsnær toroms på studielån? 

Handler ikke om at han vil kjøpe bolig NÅ mens han er student. Det er veldig  krevende å kjøpe bolig alene og derfor må mange begynne allerede i studietiden å spare og jobbe for å klare det, ellers vil det ta så lang tid før de får kjøpt. 

Anonymkode: ba95f...2b0

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo.. dere som er misunnelige og kritiserer her. Dere er fra en annen generasjon. Det er nye tider nå og folk har mer penger. Dere må bare akseptere snowflake-generasjonen enten dere vil eller ikke. 

Anonymkode: 5589a...241

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når boomer generasjonen drukner i eget oppkast på et sykehjem, og trygler om hjelp så skal jeg le.

To late for sympathy now.

Anonymkode: 7b53e...4c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte ikke bolig før jeg var 32. Mine foreldre kjøpte i 30-årene de også. Sikkert mange som klarer å kjøpe bolig mye tidligere, men det må nå være de med mye arv e.l. Andre "dødelige" får spare i 10 år..

Anonymkode: fa890...24e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Okay boomers. Ro ned. Man er ikke "kravstor" bare fordi man ønsker seg en leilighet med ett soverom. Hadde de etterspurt eneboliger hadde jeg skjønt det, men ærlig talt...

som student er man kravstor da jo. De får bo på en 7 m2 rom i et kollektiv til de begynner å jobbe de også.

Etter at jeg begynte å jobbe leide jeg en studio-leilighet med ett rom - altså ikke eget soverom - i flere år før jeg fikk kjæreste og vi etterhvert kjøpte en 42 m2 leilighet med et soverom, sammen. Så ble jeg gravid etter mange år og vi solgte og kjøpte noe litt større, men da var jeg blitt 35...

Anonymkode: e0eb0...bf1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

som student er man kravstor da jo. De får bo på en 7 m2 rom i et kollektiv til de begynner å jobbe de også.

Etter at jeg begynte å jobbe leide jeg en studio-leilighet med ett rom - altså ikke eget soverom - i flere år før jeg fikk kjæreste og vi etterhvert kjøpte en 42 m2 leilighet med et soverom, sammen. Så ble jeg gravid etter mange år og vi solgte og kjøpte noe litt større, men da var jeg blitt 35...

"Jeg hadde det kjipt i gamle dager, derfor burde alle andre også ha det nå"

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Når boomer generasjonen drukner i eget oppkast på et sykehjem, og trygler om hjelp så skal jeg le.

To late for sympathy now.

Anonymkode: 7b53e...4c4

Boomerene dør jo før helsevesenet kræser fullstendig. De kravstore ungdommene nå til dags derimot, som mener det er en menneskerett å ha dyr smarttelefon fra de går på ungdomsskolen, og vil ha leilighet med separat soverom fra de studerer til å bli medierådgivere eller reklamedesignere eller andre totalt unyttige yrker, de kommer nok til å ligge og drukne i sitt eget oppkast på sykehjemmet fordi ingen gidder å stelle dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Jeg hadde det kjipt i gamle dager, derfor burde alle andre også ha det nå"

Nei, det var ikke kjipt, det var helt normalt. Tragisk at det å bo litt kummerlig som student anses som å"ha det kjipt". ikke rart verden går til helvete.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var vanlig til langt ut på 2000-tallet å kunne kjøpe leilighet uten en gang å ha noe med banken å gjøre. Hvordan tror du ellers at folk i lavlønte yrker fikk kjøpt seg både en og to leiligheter? 

Joda, studenten er en student, men du kunne kjøpe liten leilighet i Oslo så sent som i 2008 med studielån. 

Man fant bare et lavt innskudd - høy fellesgjeld leilighet. Innskuddene kunne være så lave som 150.000 - 200.000 kr på den tiden. Noen brukte studielån som innskudd. Andre tok opp forbrukslån. Resten av fellesgjelda får du med på kjøpet og trenger ikke en gang å ha noe som helst kontakt med banken din.

Var man ekstra heldig, så var fellesgjelda finansiert delvis eller hel av Husbanken. De hadde også prosjekter hvor man betalte kun renter og fellesutgifter de første 5 eller 10 årene. Det tjente man masse på - bare det å kunne være i boligmarkedet i kraft av seg selv, og få samtidig rentefradrag subsidisert med 28% på den tiden.

Veldig trist at finanskrisen og den dritten oppstod i USA høsten 2008, og det smittet over på Norge og resten av Europa. Det var noen folk som tapte sine leiligheter den høsten 2008, men ikke flertallet. Finanskrisen førte dessverre til at alt ble strammet så hardt, at nå er man henvist til å måtte leie og kaste bort pengene der i mange, mange år.

Husker tilbake til 2007 da noen meglere "advarte" mot høy kvadratmeter pris på Majorstua. Det var sånne skikkelig Smal Box hybelleiligheter på 16 - 17 m2. Var visst over 70.000 kr per m2. Spol frem 15 år, og nå selges de til over 160.000 kr per m2. Viser bare at såkalte "eksperter" ofte tar så jævlig feil. Hvis man hadde en sjanse til å beholde leilighet i Oslo siden 2000-tallet, så har det enten doblet eller nesten tredoblet seg i verdi.

Det er en grunn til at alle skal leke "boligkonge" i et land med færre enn 5,5 millioner innbyggere. Det var så lett å kjøpe leilighet for kun 15 - 20 år siden. Det er de samme som hadde kapital på den tiden, som i dag har boligprosjekter hvor de eier 50 leiligheter, osv. 

Anonymkode: ddf58...798

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det var ikke kjipt, det var helt normalt. Tragisk at det å bo litt kummerlig som student anses som å"ha det kjipt". ikke rart verden går til helvete.

Newsflash: verden utvikler seg. I gamle dager var det normal å ha utedo. I dag blir det ansett som kjipt. I gamle dager var det normalt å ikke ha innlagt vann. I dag er det dødskjipt. I gamle dager (da du var ung) var det normalt å "bo litt kummerlig". I dag er det kjipt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte innslaget og tolket det ikke som deg. 

Dette virka som en fornuftig, ansvarsfull student, som hadde et mål om å spare opp til bolig. Han klaget ikke på at han enda ikke hadde råd til bolig. Innslaget ellers dreide seg om at når man er alene må man spare dobbelt så mye, og bruke dobbelt så lang tid som om man er et par (noe jeg ikke helt ser er en nyhet, men det er en annen sak). 

Anonymkode: d329b...b36

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var student var det ganske vanlig at studenter kjøpte 50 kvadrat alene, men de leide ofte ut et rom da.

Anonymkode: f3a24...bbb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da jeg var student var det ganske vanlig at studenter kjøpte 50 kvadrat alene, men de leide ofte ut et rom da.

Anonymkode: f3a24...bbb

Når var du student? Det var ikke vanlig når jeg var student 2004–>

Anonymkode: fec1b...b2d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...