Gå til innhold

Velge laminat, klikkvinyl eller korkvinyl?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal legge nytt gulv i stue, spisestue og kjøkken (åpen løsning). Veldig usikker på hva jeg skal velge! Alltid hatt parkett og vært fornøyd med det, men innser at vi bør ha noe mer slitesterkt når vi nå er en familie med 3 små barn. Pris er også en faktor som det jo gjerne er 😊 

Hva ville dere ha valgt? Hva slags erfaringer har dere? 

Anonymkode: 73ce2...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hadde laminat av høyeste kvalitet i forrige bolig. Skal nå velge korkvinyl. Laminaten var fin og enkelt å vedlikeholde og sånt, så pen ut. Men den bråker og er kald å gå på. 
Korkvinylen gir mer dump lyd, kjennes mykere og føles mindre kald. Og den vi velger er også veldig vakker.

Anonymkode: 7152e...8cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde laminat av høyeste kvalitet i forrige bolig. Skal nå velge korkvinyl. Laminaten var fin og enkelt å vedlikeholde og sånt, så pen ut. Men den bråker og er kald å gå på. 
Korkvinylen gir mer dump lyd, kjennes mykere og føles mindre kald. Og den vi velger er også veldig vakker.

Anonymkode: 7152e...8cc

Hvilken har dere valgt? 😊

Anonymkode: 73ce2...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi bygger nytt hus nå og har valgt korkvinyl. Vi skal ha Wicanders Rain Forest Oak. Vi velger kork fordi det er mykt å gå på, gir god akustikk og ser fint ut. Ekstra pluss fordi det er miljøvennlig, ved at det er laget av overskuddsmaterialet fra vinkorkproduksjon. 

C1AC6770-35E0-49CA-818E-75CBFFC2DA42.jpeg

Anonymkode: 76c7e...0ba

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har både små barn, to katter og en hund. Vi valgte laminat denne gangen og angrer ikke et sekund på det. Det eneste merket i gulvet ble da jeg mistet strykjernet med spissen ned 🤭 Ellers så tåler det utrolig mye. Hadde parkett i det gamle huset, men kan ikke si jeg merker særlig forskjell. Mulig det at det ikke bare er å skvette vann på et dypt merke (pga et stykejern som faller i gulvet) og at merket sveller opp igjen nærmest over natta. Laminat kan ikke slipes, men det tåler en støyt. Vårt gulv bråker ikke selv om det er laminat. Det lyder som parkettgulv når ungene mister/kaster noe i gulvet. Det gamle laminatgulvet som var her fra før gjorde det. Ble litt sånn plastikklyd med gjenklang om du skjønner. 

Anonymkode: 59281...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet faktisk ikke hva jeg har, men la nytt gulv i fjor

Har bare 1 råd!! Kjøp det som er vanntett mellom platene!! Mitt er ikke det… begrenset hva jeg kan vaske med, som er ganske irriterende med hund i hus. Noen sier jeg skal tørr moppe det, men potemerker går ikke vekk av tørrmopping

Det tåler vann, men ikke mellom «plankene». Jeg hadde et alternativ som var totalt vanntett, men valgte det jeg har pga utseendet. Nå angrer jeg

Anonymkode: 4609d...026

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 17.10):

Vi bygger nytt hus nå og har valgt korkvinyl. Vi skal ha Wicanders Rain Forest Oak. Vi velger kork fordi det er mykt å gå på, gir god akustikk og ser fint ut. Ekstra pluss fordi det er miljøvennlig, ved at det er laget av overskuddsmaterialet fra vinkorkproduksjon. 

La nettopp akkurat dette gulvet på et soverom, spent på hvordan det oppleves i bruk! 

Anonymkode: c404a...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 18.20):

Har bare 1 råd!! Kjøp det som er vanntett mellom platene!! Mitt er ikke det… begrenset hva jeg kan vaske med, som er ganske irriterende med hund i hus. Noen sier jeg skal tørr moppe det, men potemerker går ikke vekk av tørrmopping

Det tåler vann, men ikke mellom «plankene». Jeg hadde et alternativ som var totalt vanntett, men valgte det jeg har pga utseendet. Nå angrer jeg

Hva slags golv har du? et belegg vil vel være vanntett? jeg har kjøpt nybygg og ønsker golvbelegg, for enkelt renhold og litt mykere gulv. Tror det avgir en smule varme og🥴

Anonymkode: a4948...b33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 18.20):

Korkvinyl og laminat er ikke vanntett mellom skjøtene, men man kan legge en sperre mellom når gulvet blir lagt. Skal man sikre seg helt, bør man velge klikkvinyl, og ikke korkvinyl. 

Anonymkode: 00a91...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 17.10):

Akkurat kjøpt dette selv for å ha på soverom og kontor. Skal være mykt å gå på, og syns og det var fint gulv. Skal legge det neste uke, spent på resultatet 😊

Anonymkode: 5ca74...0c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi la laminat - men vi har også lagt varmekabler under. Det er også en grunn til at vi valgte laminat og ikke vinyl. Anbefaler absolutt varme i gulvet, når dere skal først bytte gulv. Det er bare så behagelig. 

Anonymkode: 7c0fc...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi la laminat - men vi har også lagt varmekabler under. Det er også en grunn til at vi valgte laminat og ikke vinyl. Anbefaler absolutt varme i gulvet, når dere skal først bytte gulv. Det er bare så behagelig. 

Behagelig, men veldig dyr oppvarming med kabler. Jeg sparer nesten 1000 kr i mnd på å bruke annen type oppvarming hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Behagelig, men veldig dyr oppvarming med kabler. Jeg sparer nesten 1000 kr i mnd på å bruke annen type oppvarming hos meg. 

nei, det vil jeg ikke si. Vi har gulvvarme og varmepumpe, luft til luft. Når gulvet er varmt, kan man ha varmepumpe på lavere temperatur. Jeg tror denne kombinasjonen som vi har, er ikke bare mest behagelig men også sparsom. Vi har ikke hatt problemer med altfor høye strømregninger, selv nå, med dagens strømpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

nei, det vil jeg ikke si. Vi har gulvvarme og varmepumpe, luft til luft. Når gulvet er varmt, kan man ha varmepumpe på lavere temperatur. Jeg tror denne kombinasjonen som vi har, er ikke bare mest behagelig men også sparsom. Vi har ikke hatt problemer med altfor høye strømregninger, selv nå, med dagens strømpriser.

Ikke alle har anledning til å ha varmepumpe, og uttalelsen min var relatert til varmekabler i seg selv, ikke kombinert med varmepumpe. Jeg personlig liker ikke varmepumpe siden jeg syns luften blir altfor tørr. 

Jeg har varmekabler og har sammenlignet forbruk med bare kabler som oppvarming, eller en oljeradiator fra mill. Stor forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...