AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Diamantring er nærmest en selvfølge ved kjøp av forlovelsesring i vestlige land. Bruk av diamant i forlovelsesring er historisk sett relativt nytt og et resultat av markedsføring i USA på midten av 1900-tallet (*1) . Det har før dette tidspunkt aldri vært kultur eller tradisjon for å kjøpe forlovelsesring med diamant. Prisen for diamant er svært mye høyere enn for andre edelstener, kanskje opp til 10-20 ganger så dyrt. Også for edelstener som ser identiske ut og har liknende egenskaper, feks. moissanitt. Diamanter er ikke så sjeldne som man skulle tro, og de er ikke en knapp ressurs som feks. gull. Prisen har historisk sett blitt holdt kunstig høy pga kartellvirksomhet og monopol. Det er også mulig å produsere syntetiske diamanter til en brøkdel av prisen for en naturlig diamant (se lab grown / synthetic diamonds). Diamanter er ingen god investering, og stuper i verdi etter kjøp (*2). Syntetiske diamanter er identiske med naturlige ettersom det er grunnstoff og struktur (*3,4). Det er nærmest umulig å skille disse uten å bruke avansert teknisk utstyr, men dette er også svært vanskelig. Det er mange fordeler med syntetiske diamanter fremfor naturlige: en brøkdel av prisen og lite risiko for barnearbeid/konfliktdiamanter for å nevne noen. Se forøvrig dokumentaren Nothing Lasts Forever (*5) gratis på NRK for et innblikk i denne bransjen. Hvorfor fortsette å kjøpe (naturlige) diamantringer? *1 How an Ad Campaign Invented the Diamond Engagement Ring *2 Diamantene dine stuper i verdi *3 Aftenposten: Syntetiske diamanter *4 Synthetic diamonds (New york times) *5 https://tv.nrk.no/program/KOID21002722 Anonymkode: e04aa...d39 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Diamantring er nærmest en selvfølge ved kjøp av forlovelsesring i vestlige land. Bruk av diamant i forlovelsesring er historisk sett relativt nytt og et resultat av markedsføring i USA på midten av 1900-tallet (*1) . Det har før dette tidspunkt aldri vært kultur eller tradisjon for å kjøpe forlovelsesring med diamant. Prisen for diamant er svært mye høyere enn for andre edelstener, kanskje opp til 10-20 ganger så dyrt. Også for edelstener som ser identiske ut og har liknende egenskaper, feks. moissanitt. Diamanter er ikke så sjeldne som man skulle tro, og de er ikke en knapp ressurs som feks. gull. Prisen har historisk sett blitt holdt kunstig høy pga kartellvirksomhet og monopol. Det er også mulig å produsere syntetiske diamanter til en brøkdel av prisen for en naturlig diamant (se lab grown / synthetic diamonds). Diamanter er ingen god investering, og stuper i verdi etter kjøp (*2). Syntetiske diamanter er identiske med naturlige ettersom det er grunnstoff og struktur (*3,4). Det er nærmest umulig å skille disse uten å bruke avansert teknisk utstyr, men dette er også svært vanskelig. Det er mange fordeler med syntetiske diamanter fremfor naturlige: en brøkdel av prisen og lite risiko for barnearbeid/konfliktdiamanter for å nevne noen. Se forøvrig dokumentaren Nothing Lasts Forever (*5) gratis på NRK for et innblikk i denne bransjen. Hvorfor fortsette å kjøpe (naturlige) diamantringer? *1 How an Ad Campaign Invented the Diamond Engagement Ring *2 Diamantene dine stuper i verdi *3 Aftenposten: Syntetiske diamanter *4 Synthetic diamonds (New york times) *5 https://tv.nrk.no/program/KOID21002722 Anonymkode: e04aa...d39 Det er absolutt ikke en selvfølge. Jeg har aldri ønsket meg verken forlovelsesring eller diamantring. Mine venner er høyt utdannede og ca 50% har "fått" forlovelsesring og/eller frieri. Helt vanlig å bli enige om å gifte seg uten frieri også. Syns det er sørgelig at det er forventet at menn må kjøpe en ring som er dyr og fin nok for å fri. Anonymkode: a6a47...99d 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 For min del kan jeg bare si at jeg liker originale ting, ikke fakes. Og en naturlig diamant er skapt av naturen for millioner av år tilbake, ikke grodd på et labor. Anonymkode: f8fc6...065 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Smykker med diamanter kjøper man ihvertfall ikke i Norge. Overpriset. Jeg kjøpte et diamantsmykke i Dubai i fjor. Betalte 6000 kr. Fikk det taksert i Norge forrige måned. 13000 kr… Anonymkode: 556a9...23e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): For min del kan jeg bare si at jeg liker originale ting, ikke fakes. Og en naturlig diamant er skapt av naturen for millioner av år tilbake, ikke grodd på et labor. Anonymkode: f8fc6...065 En diamant er den samme uavhengig av om den er produsert av naturen eller mennesker. Det er et mineral bestående av grunnstoffet karbon. Ingen av delene er “fake”. Det er tilnærmet umulig å skille mellom naturlig/syntetisk, selv med avansert teknisk utstyr. Is There a Difference Between Natural and Laboratory-Grown Diamonds? Anonymkode: e04aa...d39
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Smykker med diamanter kjøper man ihvertfall ikke i Norge. Overpriset. Jeg kjøpte et diamantsmykke i Dubai i fjor. Betalte 6000 kr. Fikk det taksert i Norge forrige måned. 13000 kr… Anonymkode: 556a9...23e Fortollet du det inn når du kom til Norge? Anonymkode: 957d4...99d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå