AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Jeg fikk nylig en epost fra Skatteetaten om at jeg har nå fått et elektronisk frikort. Jeg har ikke jobb, og jeg har heller ikke søkt om frikort. Hvorfor har jeg fått det da? Har snakket med en bedrift om en muligens sommerjobb, men har ikke hørt noe fra de om det blir noe av eller ikke. Logget inn på skatteetaten(for aller første gang) og det bekrefter det som står i eposten. Er dette en feil? Eller hvordan fungerer det? Anonymkode: 8728b...075
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk nylig en epost fra Skatteetaten om at jeg har nå fått et elektronisk frikort. Jeg har ikke jobb, og jeg har heller ikke søkt om frikort. Hvorfor har jeg fått det da? Har snakket med en bedrift om en muligens sommerjobb, men har ikke hørt noe fra de om det blir noe av eller ikke. Logget inn på skatteetaten(for aller første gang) og det bekrefter det som står i eposten. Er dette en feil? Eller hvordan fungerer det? Anonymkode: 8728b...075 Man får frikort når man har brukt over grensen (usikker på summen men 2000-3000kr) på lege/medisiner. Har du gjort det? Anonymkode: 6a5d5...170
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man får frikort når man har brukt over grensen (usikker på summen men 2000-3000kr) på lege/medisiner. Har du gjort det? Anonymkode: 6a5d5...170 Da får man ikke melding fra Skatteetaten, da får man melding fra Helfo. Anonymkode: 597e6...901 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Man får frikort når man har brukt over grensen (usikker på summen men 2000-3000kr) på lege/medisiner. Har du gjort det? Anonymkode: 6a5d5...170 Har ikke nådd egenandelstaket når det gjelder frikort for helsetjenester. Men det frikortet jeg fikk ut av det blå er for dersom jeg tjener mindre enn 70 000,- i året, så slipper jeg å skatte de. Men jeg har jo ikke jobb, så synes det var skikkelig rart å få det. Anonymkode: 8728b...075
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man får frikort når man har brukt over grensen (usikker på summen men 2000-3000kr) på lege/medisiner. Har du gjort det? Anonymkode: 6a5d5...170 Skattefrikort, snakkes det om her Anonymkode: 9b267...36d
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har ikke nådd egenandelstaket når det gjelder frikort for helsetjenester. Men det frikortet jeg fikk ut av det blå er for dersom jeg tjener mindre enn 70 000,- i året, så slipper jeg å skatte de. Men jeg har jo ikke jobb, så synes det var skikkelig rart å få det. Anonymkode: 8728b...075 Tjente du penger i fjor? Kan ha med feriepenger som du da for utbetalt i år å gjøre Anonymkode: afdfa...5b0
Gjest Adobyen Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Det gjør ikke noe at frikortet ligger der. Får du en sommerjobb så kan arbeidsgiver bare hente det elektronisk og du slipper å gjøre noe. Hvis du får deg en jobb med høyere lønn enn frikortet dekker, så må du logge deg inn på skattekortet og opplyse om det, da vil du få et prosentkort. Hvis du ikke gjør dette så er arbeidsgiveren pliktig til å trekke deg 50% i skatt når frikortbeløpet er opptjent.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Sendes vel automatisk om du hadde lav til ingen inntekt året før. Anonymkode: 80492...19b
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 Får du deg jobb som gir mer enn frikortgrensa så går du inn og endrer skattekortet. Man er ikke låst til det samme skattekortet for resten av året. Skattekontoret har vel bare registrert at du ikke har noen inntekt. Hva lever du av? Har du ingen inntekt eller skattbare trygdeytelser? Anonymkode: 48e6c...212
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Får du deg jobb som gir mer enn frikortgrensa så går du inn og endrer skattekortet. Man er ikke låst til det samme skattekortet for resten av året. Skattekontoret har vel bare registrert at du ikke har noen inntekt. Hva lever du av? Har du ingen inntekt eller skattbare trygdeytelser? Anonymkode: 48e6c...212 Er 16 år og har ingen jobb, forutenom at jeg ble spurt om jeg muligens kunne jobbe litt på et Apotek i sommer. Men det har jeg ikke fått noe videre beskjed om, så har per nå ingen jobb. På skatteetaten står det også at jeg ikke har noen arbeidsgiver uansett. Anonymkode: 8728b...075
Mezzosoprena Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 16 år og har ingen jobb, forutenom at jeg ble spurt om jeg muligens kunne jobbe litt på et Apotek i sommer. Men det har jeg ikke fått noe videre beskjed om, så har per nå ingen jobb. På skatteetaten står det også at jeg ikke har noen arbeidsgiver uansett. Anonymkode: 8728b...075 Dette er helt normalt - du har ingen inntekt, men du er over 16 år og kan dermed ha inntekt. Det er sjelden at mennesker på din alder tjener med enn 70 000 kr i året, som er frikortgrensa som betyr at du kan tjene dette uten å betale skatt. Hvis/når du får deg en arbeidsgiver så vil de gå inn å hente frikortet ditt og dermed trekker de ikke skatt fra lønna di. At dette går automatisk ser jeg ikke bort fra at er normalt - det er uansett ikke noe du trenger å tenke noe mer over, så fremt du ikke tjener mer enn 70 000 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er 16 år og har ingen jobb, forutenom at jeg ble spurt om jeg muligens kunne jobbe litt på et Apotek i sommer. Men det har jeg ikke fått noe videre beskjed om, så har per nå ingen jobb. På skatteetaten står det også at jeg ikke har noen arbeidsgiver uansett. Anonymkode: 8728b...075 Går automatisk. Min ungdom er under 16 og måtte logge inn for å få aktivert skattekortet, men det lå klart. Anonymkode: 18dcd...d8e
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 Min ungdom på 15 (blir 16 i år) fikk også melding fra Skatteetaten at frikortet ligger klart. Anonymkode: 58e35...e34
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #14 Skrevet 15. mars 2023 https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/ Quote Fra og med det året du fyller 13 år får du automatisk tildelt frikort dersom du tjente under frikortgrensen året før. Tata. Anonymkode: 02a2c...e50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå