AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #1 Skrevet 14. mars 2023 Fikk barn for en måned siden og har hatt en del besøk. Jeg må si jeg undrer meg over hvordan mange oppfører seg rundt en nyfødt baby. Noen sitter og tviholder på ingen hele tida slik at ingen andre får holde. Andre sitter og kysser babyen på hode og hender (også noen som samtidig sier at «ja, dette skal man jo egentlig ikke gjøre). Flere som kommer innom når det passer dem enn å komme når jeg har invitert til felles barselskaffe. Tidspunktet «passet ikke» for dem, så de dukket opp 3 timer tidligere mens jeg holdt på med forberedelser etc. ikke spurte de på forhånd om det passet heller og brukte hele tida på å sitte og klasse på babyen. Spurte ikke en eneste gang om jeg trengte hjelp med noe. I tillegg til alt dette er det flere som kommenterer hvordan jeg håndterer babyen og at «slik ville ikke de ha gjort det». Dette er ting jeg har blitt vist av jordmor/sykepleiere, så det er trygt. Er det bare meg som opplever dette og syns det er slitsomt? Eller er det bare sånn folk oppfører seg? Og hva gjør dere andre i slike tilfeller? Jeg syns det er veldig slitsomt å måtte «oppdra» voksne folk…. Anonymkode: 78a90...b8a 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #2 Skrevet 14. mars 2023 Uff, høres slitsomt ut ja! Er dessverre mye idioter der ute. Du er nok ikke alene om å oppleve det, jeg har f. eks. også opplevd mye rart, ugreit, forskjellig og kjip oppførsel ifbm med barsel og håndtering av nyfødte. Tror enkelte blir ekstra keitete og rare rundt babyer fordi man er usikre på hva som er greit rundt forelderen, usikker på hva man skal gjøre/ikke, noen tror jeg oppfører seg rart fordi de skal prøve å virke som om de føler seg trygg/komfortabel i overdrevet grad når de egentlig er usikre... Å dukke opp 3 timer før uten å gi beskjed er jo helt på trynet ihvertfall, tenker du kunne fint sagt "beklager, dere får komme tilbake om 3 timer eller en annen dag. Når avtalen er om 3 timer passer det ikke nå" uten å få dårlig samvittighet (men skjønner godt at du ikke gjorde det også, man føler seg jo kjip selvom det egentlig er de som er kjipe! Ekstra når du nettopp har fått en liten baby og holder på med forberedelser til et besøk... Jeg hadde freaket ut, ihvertfall inni meg... Jeg er bare så IKKE klar 3 timer før en avtale........). Å kommentere sånn "slik ville jeg ikke gjort det" er jo bare stygt, frekt og veldig unødvendig. Spesielt når om dette er noe du har blitt vist av fagfolk og det er trygt. En ting er om man genuint kommer med spørsmål eller råd fordi noe virkelig ikke er trygt eller sånn, men ellers... Huff! Virkelig ikke snilt! Det skulle jo ikke være nødvendig å måtte oppdra voksne folk, men dessverre er det det iblant... Føler med deg da! Ang å tviholde på babyen ville jeg prøvd å bare si med litt glimt i øyet: "Vet at hun er utrolig vanskelig å dele på for hun er så skjønn, men nettopp derfor måååå de andre få oppleve det også" (haha, føltes som et utrolig lame eksempel nå da, men ja) eller lignende (liksom litt lett i tonen/ikke passiv-aggressive kommentarer, kjefte eller sånn, men helt enkelt budskap og sagt på en litt søt/morsom/hyggelig måte). Til sånne "slik ville ikke jeg gjort det" ville jeg vel svart alt fra, "nei, du om det - åpenbart er det nå slik jeg gjør det - akkurat som jordmor viste" f. eks., eller "ok" eller "takk, men nei takk, for at du deler din mening", "ok, men jeg spør gledelig om jeg lurer på noe eller trenger tips", "for å være helt ærlig er det litt ubehagelig å bli korrigert slik i rollen som nybakt mor, spesielt når jeg bare gjør akkurat det jordmor viste og det er det jeg føler meg trygg/komfortabel med" om du orker det. Håper folk rundt deg er mindre dust i fremtiden! Lykke til og håper du får anledning til å nyte tiden som nybakt mamma uten mer dårlig oppførsel! Anonymkode: e81e7...318 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #3 Skrevet 14. mars 2023 Opplevde ingenting av det du skrev. Er det venner eller familie? Anonymkode: d2717...f51 1
MollyJones Skrevet 14. mars 2023 #4 Skrevet 14. mars 2023 Folk er forskjellige. Foruten å komme tre timer for tidlig, som er mangel på folkeskikk, så tenker jeg kanskje at du er litt sårbar nå? Kanskje litt høye skuldre og ønske om at alt skal være perfekt? Du vil oppleve å få råd du ikke har bedt om når det kommer til barneoppdragelse, bekledning og andre ting. Her må du bare være hardhudet og trygg i deg selv. (Og erfaringsmessig så er din mor og svigermor de verste på dette! De føler de har rett til det. Men det kan være helt fremmede også). Gratulerer med den nyfødte ❤️
StriLenke Skrevet 14. mars 2023 #5 Skrevet 14. mars 2023 Opplevde ikke noe slikt, men så har ikke vi vekner/familie som renner ned dørene våre heller. Vi har også vært gode på å sette grenser i forkant og er ikke redd for å virke streng, slik at vi slipper forventninger om det ene eller det andre 😅
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 Opplevde heller ikke noe slikt. Ja min mor kunne finne på å kapre babyen hele besøket når hun og min far var der, men jeg tror ikke mannfolk bryr seg så mye om det. De eneste som uttrykte seg om ting vi burde/kunne gjøre tror jeg var mødrene våre. Min mor er krisetenker, og kommer derfor med råd og tips angående sånt. Svigermor er mer i andre enden, vi burde bråke mens babyen sov.. vi var desperate da ungen aldri sov, så selvsagt listet vi oss rundt fordi vi hadde gått langt ned i kjelleren om den babyen hadde våkna de få gangene den sov. Vi burde ikke gi Paracet ved feber osv.. en del ulike tips og råd, men siden de ikke kom hele tiden så spilte vi bare med å gjorde som vi selv mente var rett for oss. Høres utrolig slitsomt ut om dere får høre dette hele tiden! Og at folk kommer når det passer dem, jeg hadde låst døra, skrudd av ringeklokka og latet som jeg sov. Anonymkode: f32c5...180
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 Legg til voksne folk som ikke gadd å vaske hender når de besøkte en nyfødt baby midt under covidpandemi.... Folk tenker ikke. Jeg ble selv sjokkert over at jeg måtte be voksne folk om akkurat det. Vask hender, ikke kyss babyen min i ansiktet, gi babyen tilbake fordi den er sulten, osv osv osv. Anonymkode: f50bc...0f2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 Aldri opplevd. Er ikke dette nærme venner eller familie? Spesielt å oppføre seg sånn da. Men du kjente dem vel før barn også og de må jo ha vært vandt til å gjøre det "på sin måte" med andre ting også. Anonymkode: 2678f...971 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå