Gå til innhold

Kan jeg kreve pengene tilbake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min kjøpte en båt sammen for 4 år siden. (Brukt båt). Båten kostet 150000 kr, og vi begge betale halvparten hver, slik at det skulle bli likt. 

Det er dessverre blitt et brudd mellom oss, så jeg skal flytte ut. Men jeg har vel krav på halvparten av de pengene fra den båten? Han sier at jeg ikke ha krav på det, men jeg mener at jeg har det, fordi vi begge har gått inn med halvparten av penger begge to!! 

veit ikke hva jeg skal gjøre😢

vi har ingen barn sammen, og huset er hans. 

Anonymkode: 94334...6df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha halvparten av det båten er verdt i dag.

Anonymkode: ab75c...0a1

• Liker 16
Skrevet

Hvorfor mener han du ikke skal ha noe? Normalt skal man dele det man eier sammen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat, ts. Håper dere skrev kontrakt da dere kjøpte båten. Du får nok ikke 150.000 tilbake, men halvparten av det båten er verdt i dag. Men det kommer jo også litt an på hvem som har hatt utgiftene på vedlikehold av båten frem til nå osv. 

Anonymkode: afeca...fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skal ha halvparten av det båten er verdt i dag.

Anonymkode: ab75c...0a1

Dette. Dersom du betalte halvparten av 150.000, så skal du ha halvparten av dagens verdi nå. Det er ikke sikkert den er 75.000 lengre, men du skal ha halvparten av verdien (med tanke på at du eier halvparten). For du gav han ikke bare pengene, og lot han stå på papiret? 

Anonymkode: 94659...066

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvem står som eier på papiret? Begge antar jeg? Ja da skal du ha halve verdien. Om kun han står på papiret kan du vise til kontoutskrift fra din halvdel og få en advokat til å sende han et pengekrav 

Anonymkode: 36a35...778

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kontakt advokat, ts. Håper dere skrev kontrakt da dere kjøpte båten. Du får nok ikke 150.000 tilbake, men halvparten av det båten er verdt i dag. Men det kommer jo også litt an på hvem som har hatt utgiftene på vedlikehold av båten frem til nå osv. 

Anonymkode: afeca...fc1

Jeg veit jeg ikke får 150.000 tilbake, for jeg skal i såfall ha halvparten. Vi skrev ingen kontrakt på det. 
Utgifter på vedlikehold har vi prøvd å dele sånn 50/50 på det, men han bruker litt mere, siden jeg visste jo fra før at han skulle ha båten ved samlivsbrudd, da han er oppvokst og glad i båtlivet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg veit jeg ikke får 150.000 tilbake, for jeg skal i såfall ha halvparten. Vi skrev ingen kontrakt på det. 
Utgifter på vedlikehold har vi prøvd å dele sånn 50/50 på det, men han bruker litt mere, siden jeg visste jo fra før at han skulle ha båten ved samlivsbrudd, da han er oppvokst og glad i båtlivet. 

Står dere begge som eier eller kun han? 

AnonymBruker
Skrevet

Du får tilby han at enten betaler han deg ut av båten, eller så tar du med deg halvparten av den :lukkedeøyne:🪚

Anonymkode: 83633...75f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

har du overført pengene via bank kan du be om en kontoutskrift på transaksjonen fra banken - det hjelper når du krever pengene tilbake.. 

Anonymkode: da6d8...196

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er litt real - og dere er voksne "i huet" så gir han deg 40-50K og beholder båten. 
Verdien på båter synker fort. Har kjøpt og solgt flere båter og det er alltid kjøpers marked. Så vil tro 40-50K er rimelig.

Anonymkode: 41930...869

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette. Dersom du betalte halvparten av 150.000, så skal du ha halvparten av dagens verdi nå. Det er ikke sikkert den er 75.000 lengre, men du skal ha halvparten av verdien (med tanke på at du eier halvparten). For du gav han ikke bare pengene, og lot han stå på papiret? 

Anonymkode: 94659...066

Båten kan jo ha økt i verdi hvis han har pusset den opp. Er det da rett at pengene deles 50/50? I tillegg så høres det ut som at det er han som har betalt mest for vedlikeholdet? Hvis den er pusset opp og de har gjort dette sammen så er det selvfølgelig noe annet.

Hvordan det har vært ellers økonomisk i forholdet spiller vel også en liten rolle? Spørs om en absolutt skal stå på sitt, hvis en f.eks så å si ikke har hatt boutgifter osv.

Anonymkode: c5f57...402

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som skjer når man kjøper ting med en kjæreste

Anonymkode: f92df...b76

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis han er litt real - og dere er voksne "i huet" så gir han deg 40-50K og beholder båten. 
Verdien på båter synker fort. Har kjøpt og solgt flere båter og det er alltid kjøpers marked. Så vil tro 40-50K er rimelig.

Anonymkode: 41930...869

Nei, verdier på båter synker ikke fort. De holder seg ganske konstante. Verdien på evt motor synker litt fortere, men det er framdeles ikke sånn at båter har det samme verditapet som f.eks bil.

Da sønnen min solgte båten sin under covid, så fikk han faktisk like mye penger for båten som det den var kjøpt for ny, for i den perioden så ville alle ha båt, og det var utsolgt hos forhandlerne. Så akkurat da så var det selgers marked 🩷👌

Anonymkode: 5bfb1...43a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn som skjer når man kjøper ting med en kjæreste

Anonymkode: f92df...b76

Dette er hovedgrunnen til at jeg kjøper ting med andres kjærester.

Anonymkode: 6f3e5...958

• Liker 2
Skrevet

Du skal selvfølgelig ha halvparten av båtens verdi i dag. 

Så enten må han beholde båten og betale deg ut av båten tilsvarende dette, du beholde båten og betale han ut av båten tilsvarende dette, eller så får dere selge båten der du får halvparten av salgssummen.

Hva han mener utover dette har ingenting å si.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (47 minutter siden):

Du skal selvfølgelig ha halvparten av båtens verdi i dag. 

Så enten må han beholde båten og betale deg ut av båten tilsvarende dette, du beholde båten og betale han ut av båten tilsvarende dette, eller så får dere selge båten der du får halvparten av salgssummen.

Hva han mener utover dette har ingenting å si.

Hva er logikken i disse svarene? 

Det foreligger ingen kontrakt å ex parter er eier. At noen gir penger til andre helt uten forbehold og kontrakt gir deg ikke automatisk rettighetene til å kreve de tilbake bare fordi du angrer deg.

Anonymkode: 99104...ede

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det foreligger ingen kontrakt å ex parter er eier. At noen gir penger til andre helt uten forbehold og kontrakt gir deg ikke automatisk rettighetene til å kreve de tilbake bare fordi du angrer deg.

Tror dessverre du har helt korrekt her😮💨

Anonymkode: f1975...553

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du kan sannsynliggjøre at det er kjøpt sammen (for eksempel med å betale halvparten), så blir det vanskelig for eksen å bevise at det var en gave som han eier alene.

Anonymkode: 83633...75f

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...