Gå til innhold

Gjesters adgang til forumet.

Jeg synes at...  

65 stemmer

1. 1. Jeg synes at...

• ... det er verdt prisen.
      33
    • ... at vinninga går opp i spinninga.
      32

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_NN_*
Skrevet
For øvrig. Til de som er redd for at venner eller familie skal kjenne dere igjen her inne hvis dere oppretter en brukerprofil; hva med å ikke gå ut med så personlige opplysninger da?

Problem solved? Eller?  :icon_lol:

Trenger ikke være vanskeligere enn det, vetterre.  ;)

Nop, problem NOT solved. Du skal ikke si særlig mye før venner og familie kjenner deg igjen. Nok at du skriver om hytteturen på fjellet forrige helg og jobbreisen neste uke før kjente lett kan se at det er du som skriver. Og om kjente vet hvem jeg er føler jeg meg avskåret fra å skrive om samliv, prøvingen for å få barn og mye mer - nettopp de tingene som er grunnen til at jeg liker kvinneguiden; jeg kan spørre om private ting jeg ikke vil utbrodere for venner og familie. Det er nettopp det jeg ønsker; å ikke gå ut med personlige opplysninger. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nop, problem NOT solved. Du skal ikke si særlig mye før venner og familie kjenner deg igjen. Nok at du skriver om hytteturen på fjellet forrige helg og jobbreisen neste uke før kjente lett kan se at det er du som skriver. Og om kjente vet hvem jeg er føler jeg meg avskåret fra å skrive om samliv, prøvingen for å få barn og mye mer - nettopp de tingene som er grunnen til at jeg liker kvinneguiden; jeg kan spørre om private ting jeg ikke vil utbrodere for venner og familie. Det er nettopp det jeg ønsker; å ikke gå ut med personlige opplysninger.  :)

Bare så det er sagt. Hvis du skriver - "Når vi var på hytta sist helg, på Trysil, begynnte det å brenne i kjelleren mens jeg og typen til bestevinninen min hadde sex i rommet i tredjeetasje" - så hjelper det ikke om du skriver som gjest eller har brukerprofil hvis besteveinninen din tilfeldigvis skulle snuble over det her inne. Men jeg skjønner hva du mener.

Jeg synes dette er flisespikkeri. :forvirret:

Skrevet
Ser ut som det er gruppen som har noe å tape som føler de må prate mest når dette diskuteres.

Hvem er det som har mest å tape? Du fordi du føler deg truet av gjestepostinger?

Dobbeltmoralen slutter aldri å forbause meg. Det hyles og skrikes om disse frekke gjestene, men admin har tidligere sagt at de fleste gjestepostinger faktisk kommer fra utloggete faste brukere.

Skrevet
Hvem er det som har mest å tape? Du fordi du føler deg truet av gjestepostinger?

Er ikke verre enn å se gjennom tråden, det. ;)

Gjest en annen gjest
Skrevet
Bare så det er sagt. Hvis du skriver - "Når vi var på hytta sist helg, på Trysil, begynnte det å brenne i kjelleren mens jeg og typen til bestevinninen min hadde sex i rommet i tredjeetasje" - så hjelper det ikke om du skriver som gjest eller har brukerprofil hvis besteveinninen din tilfeldigvis skulle snuble over det her inne. Men jeg skjønner hva du mener.

Jeg synes dette er flisespikkeri.  :forvirret:

Nei det er ikke slik man nødvendigvis får vite om svært private opplysninger om folk man kjenner. Som regel er det helt tilfeldig at man gjenkjenner brukere. I et innlegg forteller man hvor man hvor gammel man er, i det neste svarer man på hvor mye eldre samboeren er fordi det er en diskusjon om aldersforskj og i et annet svarer man i en diskusjon om boligpriser i oslo og avslører hvor man bor osv osv. Da er man allerede gjenkjent, og da kvier man seg for å skrive sensitive og personlige innlegg på samliv/relasjoner, familie eller barn/familie. Jeg har som gjest svart på spørsmål om studiestedet der jeg går, nyttig info for den som spurte. Men jeg ville ikke svart på det med samme nicket som jeg skulle brukt på andre mer personlige deler av forumet, siden å avsløre studiested er ganske avslørende for hvem man er.

Jeg skrev tidligere at jeg har gjenkjent en bruker her. Dette er en bruker som egentlig holder en lav profil. Men det var helt tilfeldig at jeg skjønte hvem det var. Norge er veldig lite, og hvis man forteller at man har en spesiell fritidsinteresse, så vil alle innenfor dette miljøet raskt kjenne vedkommende igjen ved å lese noen andre innlegg.

Jeg synes KG skiller seg fra mange andre forum ved at det diskuteres så personlige temaer. Jeg er registrert med nick på andre forum, bla et dataforum. men på et dataforum diskuterer man helt upersonlige temaer som prosessorhastighet og hardwarekompatibilitet. Det er ingen som kan kjenne meg igjen hvis jeg forteller at jeg har kjøpt meg en ipod.

Men det er jo nok av forum der man må registrere seg for å diskutere. Synes det er flott at KG er et fristed for oss som vil beholde en viss anonymitet, men samtidig kunne diskutere til en viss grad personlige spørsmål. Det virker jo også som ledelsen på KG er villig til å ha såpass mange moderatorer for å åpne for gjester. Ulempen er vel at moderatorne noen ganger kan bli litt for ivrige med å slette innlegg. Men alt i alt får vi mange flere spennende innlegg ved å la gjester poste her. har også vært på forum tidligere der det bare var de samme gamle brukerne som bare hadde kosemoseprat. Temmelig tamt i lengden. Nei, la KG være et forum med friske debatter, selvsagt innenfor visse rammer (feks ikke tillate rasistiske utsagn osv slik det er regler om i dag). :):)

Gjest En av gjestene
Skrevet

Jeg er av motsatt oppfatning: mange mennesker ønsker å bruke KG nettopp som et fristed der de kan uttrykke sine meninger og spørsmål innen intime og private emner som angår dem. De ønsker ikke at andre IRL skal vite dette eller de ønsker ikke å være intense med dem så de tar det opp her isteden. Det kan ofte være greit å spre alle sine tanker, bekymringer og spørsmål hit fremfor å "plage" alle man kjenner med det..

KG kan være et fristed for så mangt.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Er det ting du ikke vil fortelle om, så kan du bare la vær.

Gjest En av gjestene
Skrevet

Nettopp, og hvis man ønsker å fortelle noe så kan man gjøre det.

Skrevet
Jeg synes KG skiller seg fra mange andre forum ved at det diskuteres så personlige temaer. Jeg er registrert med nick på andre forum, bla et dataforum. men på et dataforum diskuterer man helt upersonlige temaer som prosessorhastighet og hardwarekompatibilitet. Det er ingen som kan kjenne meg igjen hvis jeg forteller at jeg har kjøpt meg en ipod.

Det er mange kategorier her på KG også som ikke legger opp til å snakke om personlige ting. Akkurat som dataforumet du snakker om. Kanskje det hadde vært en ide å reservere noen kategorier til utover "personlige meldinger"?

:icon_smile:

Skrevet
For øvrig. Til de som er redd for at venner eller familie skal kjenne dere igjen her inne hvis dere oppretter en brukerprofil; hva med å ikke gå ut med så personlige opplysninger da?

Problem solved? Eller?  :icon_lol:

Trenger ikke være vanskeligere enn det, vetterre.  ;)

Veeel, det løser ikke alt. Jeg er ikke redd for venner og familie for jeg skriver ikke personlig. Det er andre forhold brukerne i mellom, som nevnte "gjeng"dannelse, forfølgelse osv jeg ikke liker. Denne problemstillingen har også vært oppe maaaaange ganger før. I 2002 skrev jeg følgende, og det står jeg for fortsatt:

"Jeg vil ikke ha tvungen registrering på KG.

Jeg vil ikke at man kan finne fram til alle innlegg jeg har skrevet og bruke ting mot meg (har sett det praktisert av noen).

Jeg vil ikke ha stygge PM bare fordi folk er uenige med meg.

Jeg vil ikke at folk skal "lage seg et bilde" av hvordan jeg er og så tolke alt jeg skriver ut fra det, jeg vil at mine meninger skal bedømmes ut fra det jeg har skrevet i hvert enkelt innlegg.

Kall meg gjerne paranoid men jeg vil ikke at alle skal vite ting om meg personlig. Man røper endel om seg selv når man skriver innlegg, enten man vil det eller ikke. Man er ikke helt anonym selv om man har et nick."

Skrevet

Nå har det blitt repetert til det uendelige at KG har dyktige moderatorer, så noen forfølgelse og stygge meldinger på PM tror jeg du slipper å begymre deg for. Jeg tror ikke du er paranoid, men du skal vite det at du er mektig anonym selv om du oppretter deg en brukerprofil. Og dette kan du jo styre selv. Du trenger jo ikke skrive inn fullt navn og adresse i signaturen, for eksempel. ;)

Skrevet

Hva er en IP adresse? Kan moderator lese hvem som har sendt denne meldingen?

"Hilsen gjest som kan lite om data"

Skrevet
Nå har det blitt repetert til det uendelige at KG har dyktige moderatorer, så noen forfølgelse og stygge meldinger på PM tror jeg du slipper å begymre deg for. Jeg tror ikke du er paranoid, men du skal vite det at du er mektig anonym selv om du oppretter deg en brukerprofil. Og dette kan du jo styre selv. Du trenger jo ikke skrive inn fullt navn og adresse i signaturen, for eksempel.  ;)

Nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært på KG, men dette har skjedd før. Og en viss grad av forfølgelse skjer nok fortsatt, enkelte brukere tar litt av når visse andre brukere ikke er enige med dem, trekker fram gammelt grums og så videre.

Jeg er forøvrig registrert bruker med lang fartstid her inne, men du tok kanskje ikke helt poenget mitt? Jeg er ikke så innmari redd for min IRL identitet for jeg skriver ikke så personlig. Det jeg misliker er å bli satt i bås og bedømt ut fra min "profil"identitet her inne.

"Jeg vil ikke at folk skal "lage seg et bilde" av hvordan jeg er og så tolke alt jeg skriver ut fra det, jeg vil at mine meninger skal bedømmes ut fra det jeg har skrevet i hvert enkelt innlegg"

Derfor skriver jeg mye som gjest og blir den muligheten borte så blir nok jeg borte og.

Gjest Tidligere bruker med profil
Skrevet
Nå vet ikke jeg hvor lenge du har vært på KG, men dette har skjedd før.  Og en viss grad av forfølgelse skjer nok fortsatt, enkelte brukere tar litt av når visse andre brukere ikke er enige med dem, trekker fram gammelt grums og så videre.

Jeg er forøvrig registrert bruker med lang fartstid her inne, men du tok kanskje ikke helt poenget mitt?  Jeg er ikke så innmari redd for min IRL identitet for jeg skriver ikke så personlig. Det jeg misliker er å bli satt i bås og bedømt ut fra min "profil"identitet her inne.

"Jeg vil ikke at folk skal "lage seg et bilde" av hvordan jeg er og så tolke alt jeg skriver ut fra det, jeg vil at mine meninger skal bedømmes ut fra det jeg har skrevet i hvert enkelt innlegg"

Derfor skriver jeg mye som gjest og blir den muligheten borte så blir nok jeg borte og.

Jeg forstår deg så alt for godt ;)

Skrevet
Er ikke verre enn å se gjennom tråden, det.  ;)

:ler: Det er sant. En grunn er det jo til at du startet denne tråden.

Skrevet
Hva er en IP adresse? Kan moderator lese hvem som har sendt denne meldingen?

"Hilsen gjest som kan lite om data"

En IP-adresse er et nummer som automatisk knyttes til din pc når du surfer på nettet og er pcens identitet. Alle maskiner som er tilknyttet internett trenger en IP-adresse. Når overføringer skjer på internett gjøres dette i form av pakker (som et postkontor). Denne adressen er unik og forteller hvem som er avsender av pakken.

Når to maskiner skal snakke sammen sendes pakkene mellom disse to adressene. Adressene forteller hvor i verden avsenderen og mottakeren ligger og pakkene blir sendt gjennom nettverket for å nå mottaker så raskt og effektivt som mulig. En IP-adresse består av fire grupper med tall adskilt med punktum.

F.eks. har www.microsoft.com IP-adressen 213.160.228.93 ;)

Skrevet
:ler: Det er sant. En grunn er det jo til at du startet denne tråden.

Umh? Hva akkurat er det jeg har å tape? Du sliter vel ikke med å begrunne påstanden din gjør du vel? I det forrige innlegget ditt begrunnet du det med "truet av gjestepostninger". Men jeg er ikke mer "truet" (for å fortsette med det ordet) av gjesters innlegg enn jeg er av registrerte brukere. Jeg var bare interessert i å høre hva det andre brukerne av forumet syntes om gjesters adgang til forumet, siden jeg ikke er vant med at internettforas opererer slik. Det er fordeler og ulemper ved dette. Og disse er allerede tatt opp. ;)

Skrevet
Siden lite er statisk, i hvert fall når det kommer til folkemeninger, så, ja. Men man skulle ikke tro at dette var tilfellet hvis man leser tråden. Ser ut som det er gruppen som har noe å tape som føler de må prate mest når dette diskuteres.

Ikke uvanlig, og ikke overraskende.  ;)

Men så langt er de i mindretall.  :danse:

Hvis du mener at gjester har noe å tape fordi de/vi taper avstemningen er det kanskje verdt å merke seg, som flere andre nevner, at gjester ikke har adgang til å stemme. Ellers ville vel resultatet sett annerledes ut. Og at 45 stemmer er avgitt siden tråden startet for flere dager siden, på et forum med tusenvis (?) av brukere, sier meg mer om manglende engasjement rundt emnet enn at "flertallet" ( pr tiden 5 stk) vil ha bort gjestene. Å lese statistikk som man gjør i Tabloid og Holmgang er morsomt, men ikke vitenskapelig holdbart, akkurat.

I et annet innlegg skriver du at gjestene er inhabile. Er ikke de registrerte brukerne også det? Begge brukergrupper har tilnærmet samme adgang i forumet - tillatt av de som administrerer siden, og begge grupper må vel sies å ha både særinteresser og felles interesser. Jeg må si jeg er overrasket over at enkelte brukere "personlig" påtar seg oppgaven å "jage vekk" en brukergruppe som, som nevnt, har rett til å bruke siden. Herregud, lag deres egne foraer.

På ris og ros ble det i høst en gang diskutert - grundig - praksis rundt blant annet moderering og gjesters adgang. I denne debatten deltok også de som driver siden. Det er mulig du har generell interesse av å "polle" temaet, men hvis du håper å oppnå noe konkret kan det sikkert være interessant for deg å se at de som er ansvarlige for forumet har gjort seg opp en mening fra før:-)

Ellers kan jeg være enig med de som mener gjester bør minnes på å bruke et gjestenick. Jeg glemmer det gjerne, eller gidder ikke, sånn som det er nå, men om jeg skal delta i en debatt med et større antall ulike gjester pleier jeg å lage et nick.

Skrevet
Og at 45 stemmer er avgitt siden tråden startet for flere dager siden, på et forum med tusenvis (?) av brukere, sier meg mer om manglende engasjement rundt emnet enn at "flertallet" ( pr tiden 5 stk) vil ha bort gjestene.

Ikke 45... 35. Skylder på nyttårsfeiringa.

Gjest TomKrus
Skrevet

Jeg synes kg skal stenge ut brukere som starter slike tråder som dukker opp hver andre uke. Videre bør de kunne ip-blokke gjester og faste brukere de finner mindre intelligente. Det er kgs forum, og de får gjøre som de ønsker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...