Gå til innhold

Gjesters adgang til forumet.

Jeg synes at...  

65 stemmer

1. 1. Jeg synes at...

• ... det er verdt prisen.
      33
    • ... at vinninga går opp i spinninga.
      32

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva mener kvinneguidens brukere om at man ikke trenger å registrere seg for å skrive innlegg på forumet? Fordelene ved å ikke kreve at brukerne registrerer seg er jo at de som kommer innom for første gang - og derfor ikke har en brukerprofil - kan skrive et innlegg i en tråd som fanger oppmerksomheten deres når de surfer tilfeldig innom. Dette fungerer også som en hook og gjør forumet mer tilgjengelig for andre. En annen fordel er at etablerte brukere kan nyte en anonymitet hvis det er tabubelagte, skjemmendes eller andre ubehagelige temaer som diskuteres. For eksempel problemer i hjemmet, trenger råd, men vil ikke at de andre brukerne skal få vite hvem det er som har problemer.

På den andre siden er ulempen at folk vet å utnytte seg av denne anonymiteten til å slenge med leppa, komme med provoserende innlegg, eller spille opp under egne innlegg for å "vinne" diskusjoner.

Selv har jeg aldri vært på et forum som tillater uregistrerte innlegg bortsett fra dette, og jeg mener å kunne se mer av sistnevnte enn det øvrige når jeg er her inne. Men det er vel kanskje subjektivt (som alt annet) så jeg vil gjerne høre hva dere andre har å si om gjesters adgang til forumet. Synes dere vinninga går opp i spinninga ved å tillate gjesteinnlegg, eller er fordelene verdt prisen?

Nå venter jeg meg nesten at noen kommer med argumentet "alle er anonyme", og før noen rekker å kommer med det vil jeg bare påpeke at folk som skaper seg en brukerprofil her inne identifiserer seg gjerne med denne, og et angrep på den blir synonymt med et angrep på en selv. Det er også slik at registrerte profiler i mindre grad brukes til dritkasting siden folk flest ikke vil bli tatt for å være barnslig.

Mye ære blant folk, vet dere. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man klarer fint å lage seg en ekstra bruker om man skal skrive om noe man ikke vil bli gjenkjent på mener jeg. Det hadde vel blitt det som hadde vært løsningen om det ikke gikk ann å skrive inn som "gjest".

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Nå er det jo bare andre brukere som ikke ser hvem man er om man ikke logger seg inn når man skal skrive om noe hemmelig.

Moderatorene og disse kan se på IP adressen hvem de enkelte gjestene er, noe som fikk MEG til å slutte helt med å stille personlige og intime spørsmål som anonym.

Det hender jeg svarer på innlegg som Gjest fordi jeg ikke gidder å logge meg inn, men etter at jeg leste at de ser IPen min, føler jeg meg ikke lenger anonym og trygg når det gjelder personlige spørsmål.

Derfor syns jeg vel at hele poenget med å kunne poste anonymt faller bort, ergo kan man like gjerne fjerne muligheten for å poste uten å logge seg inn.

Skrevet
Man klarer fint å lage seg en ekstra bruker om man skal skrive om noe man ikke vil bli gjenkjent på mener jeg. Det hadde vel blitt det som hadde vært løsningen om det ikke gikk ann å skrive inn som "gjest".

Det har du helt rett i. Men det betyr arbeid, noe jeg tror den enkelte ikke bryr seg om å gjøre siden en vil begynne å identifisere seg med denne brukerprofilen også. Jeg mener å oppleve at andre nettfora hvor en er nødt til å registrere seg for å delta i diskusjonene har et mindre problem med vanskelige brukere enn kvinneguiden.

Gjest tidligere med nick
Skrevet

Veldig bra at man kan være gjest.

Jeg har tidligere hatt profil, men har nylig valgt å fjerne den. Jeg ønsker ikke å ha en identitet her inne, og det får man automatisk med en profil. I tillegg opplever jeg at det er nokså mye klikkdannelser her - mange er med i "gjenger". Siden jeg ikke er noen gjenperson falt jeg naturlig nok helt utenfor det ;). Det er greit at folk danner gjenger, men det som blir litt dumt med det er at når mer "ukjente" nick evt. ikke gjengmedlemmer starter tråder/svarer i tråder, så får de ofte veldig liten respons. Gjengmedlemmene støtter stort sett hverandre, i den forstand at de svarer etc, tråder.

Jeg kan heller ikke si at jeg syns gjestene er de som slenger mest og verst med leppa. (ok - nå sitter jeg vel i glasshus da.... :ler: ) Min erfaring er heller at en del av de faste, de som "alltid" er her og har skrevet supermange innlegg, kan være vel så infantile og stygge som gjester. Det er stort sett ikke gjester som ødelegger tråder med å begynne å snikk-snakke med kjente i en tråd.....

Dessuten syns jeg det skal være mulig å diskutere uten å måtte være konsekvent i sine meninger :overrasket: Med det mener jeg at selv om jeg har sagt slik eller sånn i en konkret diskusjon (tråd), vil jeg kunne mene det stikk motsatte i en annen diskusjon (tråd). Uten at andre, som kjenner igjen/husker mitt nick kan begynne å kverulere mot det. Jeg vet at flere da vil hevde at "en må stå for det en sier" og det er greit det, men nå er det engang slik at deltakelse i en diskusjonsforum på internett ikke er min hovedarena i livet. Dette er ikke IRL!

Så - jeg kommer nok til å fortsette som gjest i ny og ne, og håper forumet ikke stenges for gjester. Da blir det langt høyere terskel for å svare/delta i debatter og jeg tror iallfall at det fort kan bli kjedelig med bare de samme gamle.... som man uansett vet hva mener, fordi "man må jo stå for det man sier" ;)

Og godt nytt år til dere alle, både gjester og faste brukere :)

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg synes det er greit at folk kan logge seg på som gjester. Som du påpeker så er det jo ting folk kan ha lyst til å lufte uten at de mister anonymiteten sin. Nei jeg har ikke for vane og logge meg inn som gjest. :) Det er ikke derfor jeg forsvarer det. Men jeg tenker litt slik at det kan jo tenkes at noen har lyst til å prøve ut forumet før de registrerer seg? Jeg vet ikke.

Ja jeg ser at det kan være et problem at folk går inn for å provosere andre. Men går de langt over streken så har vi jo moderatorene som griper inn. Utover det så velger jeg og overse slike utspill som virker provoserende. Og noen ganger virker det jo nesten komisk. Det sier mer om den som skriver det enn noen andre.

Når det gjelder det med å logge seg inn som gjest for å spille opp under egne innlegg og vinne diskusjonen, så dem om det. Det dreier seg da ikke om å vinne, men å utveksle meninger. Selv om jeg ser at det for noen dreier seg om å få siste ordet. :) Igjen, dem om det.

Skrevet

Problemet er at det forekommer at man får sine tidligere innlegg brukt mot en, nettopp derfor forstår jeg at mange velger å enten ha flere nick, eller poste som gjest.

Jeg forstår nye brukeres behov for å teste ut forumet og om dette er noe for dem, før de registrerer seg med nick.

Det finnes jo forum hvor man har en del hvor gjester har adgang, og endel som er forbeholdt registrerte brukere.

Etterhvert som gjester blir varme i trøya, er det fler av dem som velger å registrere seg, men jeg tror mange ønsker den helt anonyme tilværelsen en stund i begynnelsen.

Hva med et eget "nybegynner-forum" ?

Om man velger å gi gjester full tilgang (Personlige meldinger er vel stengt for gjester?), hadde det jo vært fint om man måtte skrive inn et navn der og da likevel, slik at ikke 4 forskjellige kan kalle seg for "gjest" og poste om hverandre og skape fullstendig forvirring ang. hvem som er hvem i en tråd.

For min del er jeg ikke så opptatt av at folk er registrerte brukere eller ikke, men det oppstår mye forvirring pga navnet "gjest", når man ikke kan vite hvem som er hvem og hvem som postet det opprinnelige innlegget.

Gjest Gjest_jane how_*
Skrevet

Det jeg tenker på når jeg av og til logger ut og skriver noe som gjest, er ikke at de i forumet knytter akkurat den saken til min bruker, men at folk jeg kjenner i virkeligheten kan få mistanke om hvem jeg er ved å ha lest mange av innleggene mine. Om de har mistanke til at "jane how" er meg, og jeg skriver et skikkelig kjipt innlegg om livet mitt, vet de mer om meg enn jeg vil. I tillegg kommer "angsten" for at dette kan skje.

Skrevet

Jeg synes det er helt OK å kunne skrive som gjest. Det gir en mye større bredde. Jeg er også sikker på at 9 av 10 gjester er helt vanlige folk som oppfører seg pent, det er bare det at man legger så utrolig godt merke til den 1 av 10 som sprer litt eder og galle. Men for min del synes jeg bare man kan tåle det, dette er da bare et internettforum? Noen vil alltid slenge dritt uansett da det er åpent for alle, med eller uten nick.

Det hadde heller ikke vært noe gøy med KG hvis alle alltid skulle være rørende enige og dele ut klemmer i tide og utide. Ofte så er det faktisk gjestene som tør å få opp temperaturen i diverse debatter.

Skrevet
Jeg synes det er helt OK å kunne skrive som gjest. Det gir en mye større bredde. Jeg er også sikker på at 9 av 10 gjester er helt vanlige folk som oppfører seg pent, det er bare det at man legger så utrolig godt merke til den 1 av 10 som sprer litt eder og galle. Men for min del synes jeg bare man kan tåle det, dette er da bare et internettforum? Noen vil alltid slenge dritt uansett da det er åpent for alle, med eller uten nick.

Det hadde heller ikke vært noe gøy med KG hvis alle alltid skulle være rørende enige og dele ut klemmer i tide og utide. Ofte så er det faktisk gjestene som tør å få opp temperaturen i diverse debatter.

At det bare er 1 av 10 er jeg ikke enig i. At det er like lett å slenge dritt som registrert bruker som det er som gjest, stemmer ikke. Og vi vil være like langt unna rørende enighet og konstant sukkersøte klemmer med registrering som med uten. Jeg og du er for eksempel uenige. ;)

Et alternativ jeg kom på når jeg så noen over nevne nybegynner-forum var at man like lett kunne latt trådstarter bestemme selv om hvorvidt tråden skulle vært åpen for personer som er mer truende til å bare tulle, provosere og drive sprøyt enn andre. Nå er det jo sånn at det er en rivende enighet om at dette kan like lett kan gjelde registrerte brukere som uregistrerte, men det er vel heller ingen uenighet om at enkelte gjester lettere tyr til "skitne triks" fordi de ikke har noen ære å tape.

Men hey, jeg har vel sagt hvilken side jeg lener meg mot i denne tråden allerede. ;)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Jeg ser både positive og negative ting ved å tillate gjesteposting. Og jeg synes egentlig det hadde vært veldig greit om man måtte være registrert for å skrive. Ja, faste brukere slenger også dritt, men de kan man unngå ettersom man kjenner igjen nicket.

Skrevet

Kanskje litt teit å lage en avstemming der gjester ikke har adgang til å stemme?

Skrevet

Jeg synes for så vidt det er ok med gjester, men jeg skulle ønske det var slik at man måtte lage seg et engangsnavn/signatur før man fikk postet innlegg, for i tråder med flere navnløse gjester mister man lett oversikten. Useriøse innlegg og hakketråder er jeg flink til å ignorere, så de plager meg ikke nevneverdig. Jeg innbiller meg at hvis flere hadde oversett dem ville problemet blitt mindre... :ler:

Skrevet
Nå er det jo bare andre brukere som ikke ser hvem man er om man ikke logger seg inn når man skal skrive om noe hemmelig.

Moderatorene og disse kan se på IP adressen hvem de enkelte gjestene er, noe som fikk MEG til å slutte helt med å stille personlige og intime spørsmål som anonym.

Det hender jeg svarer på innlegg som Gjest fordi jeg ikke gidder å logge meg inn, men etter at jeg leste at de ser IPen min, føler jeg meg ikke lenger anonym og trygg når det gjelder personlige spørsmål.

Derfor syns jeg vel at hele poenget med å kunne poste anonymt faller bort, ergo kan man like gjerne fjerne muligheten for å poste uten å logge seg inn.

Det stemmer at admins og moderatorer kan lese IP, men vi kan ikke se hvem dere er. Ikke ut over at vi kan få en pekepinn på hvem av de registerte brukerne som for anledningen er "gjest". Vi kan heller ikke si dette helt sikkert, selv om vi i enkelte tilfeller kan være ganske sikre.

Hvem dere er privat kan vi ikke se, forutsatt at dere ikke selv har opplyst dette som innlogget bruker. Verken admins eller moderatorer har lov til å røpe slike ting til andre.

Vi bruker heller ikke denne funksjonen uten at vi finner behov for det i forbindelse med enkelte regelbrudd. "Dyneløfting" inngår ikke i våre oppgaver. ;)

Skrevet

Jeg synes det er fint med gjester jeg! Mange får nok temperaturen til å stige litt vel mye innimellom, men det er jp litt av moroa. Dessuten bryr jeg meg lite om moderatorene kan se min ip om jeg velger å poste som gjest fordi jeg synes det er et pinlig emne.

Jeg synes det er fint å kunne være litt anonym innimellom. For de av oss som vet at andre vet hvem vi er her inne er det iallefall greit å kunne være anonym innimellom.

Skrevet

Ser det nevnes at gjester slenger dritt, og at det kan være et argument for å ikke tillate gjester.

Hva med heller å sperre for at faste brukere ikke kan bruke gjestenick - da ville nok drittslengingen blitt borte ja. ;)

Ps. Hege: dette er ikke ment som atter et forslag til sperremuligheter, kun som en refleksjon. :)

Skrevet
Hva med heller å sperre for at faste brukere ikke kan bruke gjestenick - da ville nok drittslengingen blitt borte ja. ;)

Faste brukere.... gjestenick? :klø:

Skrevet
Faste brukere.... gjestenick?  :klø:

Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart. Det jeg mener er å sperre for muligheten for at faste brukere kan poste anonymt - fordi jeg tror det meste av drittslengingen skyldes utloggede faste brukere. Forståelig nå?
Skrevet
Beklager hvis jeg uttrykte meg uklart.  Det jeg mener er å sperre for muligheten for at faste brukere kan poste anonymt - fordi jeg tror det meste av drittslengingen skyldes utloggede faste brukere.  Forståelig nå?

Jo, forsåvidt. Men håpløst i og med at bredbånd - som jeg antar at alle brukerne har - betyr dynamisk IP. ;)

Skrevet

Tror jeg iler til med en ny rettelse. Med faste brukere mener jeg registrerte brukere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...