AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Sitat Mæn sculæ takæ høns kiøth af bryst thær thæt ær søthæth. oc riuæ thæt smath oc latæ thær til almandærs mialk. i en grytæ oc en fiarthing swo mykæt zukær. æssæ kiøth ær. oc æm mykæt smolt æssæ sukær ær. oc salt. oc latæ thæt siuthæ samæn vp a gløthæ oc røræ thæt fast Mitt (sikkert dårlige) forsøk på en ganske direkte oversettelse fra gammeldansk: Man skulle ta høns kjøtt av bryst der det er søtet(?) og rive det smått og la der til mandels melk. i en gryte og en fjerding så mye sukker. som kjøtt er. og like så mye smult som sukker er. og salt. og la det syde sammen opp å (oppå) gløde og røre det fast (stadig, uavbrutt). Jeg er litt usikker på oversettelsen, spesielt av søthæth, æm og æsse Men hva synes dere om oppskriften? Høns, mandelmelk, sukker, smult og salt? Har noen av dere smakt dette? Anonymkode: 53c61...137
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mitt (sikkert dårlige) forsøk på en ganske direkte oversettelse fra gammeldansk: Man skulle ta høns kjøtt av bryst der det er søtet(?) og rive det smått og la der til mandels melk. i en gryte og en fjerding så mye sukker. som kjøtt er. og like så mye smult som sukker er. og salt. og la det syde sammen opp å (oppå) gløde og røre det fast (stadig, uavbrutt). Jeg er litt usikker på oversettelsen, spesielt av søthæth, æm og æsse Men hva synes dere om oppskriften? Høns, mandelmelk, sukker, smult og salt? Har noen av dere smakt dette? Anonymkode: 53c61...137 Søtest kanskje? Anonymkode: 53c61...137
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Er det en dessert kanskje? Anonymkode: 53c61...137
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå