Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har dere med ufør evt ung ufør greid dere greit økonomisk? Jeg er gravid, uplanlagt - ble ung ufør for 2 år siden, men jeg har vel maks lov å tjene rundt 3700 i måneden ved siden av. Jeg vet ikke hva jeg kan søke økonomisk støtte til, bare føler at det kan bli vanskelig økonomisk.. vil gjerne høre dere som har erfart dette og kan komme med noen gode råd :) 

Anonymkode: 6282d...a90

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har rett på barnetilskudd til trygden, og hvis du er alenemor, dobbelt barnetrygd,.samt bidrag... tror også du får billigere barnehage med lav inntekt. Kanskje også bostøtte, men er egne grenser for dette 

Endret av Topsi
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mye får du per måned nå?

AnonymBruker
Skrevet

Siden ufør ikke gir rett på foreldrepenger så søker du om engangsstønad 😊 Kan søkes fra uke 22+0. 

Anonymkode: c5738...d56

AnonymBruker
Skrevet

Du kommer til å klare deg bra. Barnetillegg, dobbel barnetrygd og barnebidrag utgjør endel. Selv har jeg uten barnebidrag ca 34000kr utbetalt inkl bostøtte.

Anonymkode: 896ee...34b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kommer til å klare deg bra. Barnetillegg, dobbel barnetrygd og barnebidrag utgjør endel. Selv har jeg uten barnebidrag ca 34000kr utbetalt inkl bostøtte.

Kjenner at jeg blir litt provosert over at det er slike høye summer for noen som er ufør og alenemor. Det er mange alenemødre som jobber og sliter for å då endene til å møtes for langt mindre sum og da i fullt arbeid. Det er noe galt når det er mer «lukrativt» å være ufør enn å jobbe fullt ut i et lavinntektsyrke. 

Gratulerer dog med graviditeten HI. Pass på at du har godt med nettverk og bruk Finn for billig eller gratis tøy og barneutstyr

Anonymkode: 07365...72a

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjenner at jeg blir litt provosert over at det er slike høye summer for noen som er ufør og alenemor. Det er mange alenemødre som jobber og sliter for å då endene til å møtes for langt mindre sum og da i fullt arbeid. Det er noe galt når det er mer «lukrativt» å være ufør enn å jobbe fullt ut i et lavinntektsyrke. 

Gratulerer dog med graviditeten HI. Pass på at du har godt med nettverk og bruk Finn for billig eller gratis tøy og barneutstyr

Nå er det andre som har mindre enn det. Jeg er ufør på minstesats, og alene med barn, og uten barnebidrag, så har jeg ca 26 000 kr inkl, bostøtte. Og da jeg var i full jobb, lavtlønnet yrke, så hadde jeg mer utbetalt.

Anonymkode: 71515...634

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke så mye å bli provosert over. Tipper endel lavtlønnede ikke er klar over at de kan søke på barnetillegg. Tror ikke det er et uføretrygd-spesifikt tillegg. Dessuten, jeg mista helsa mi. Jeg hadde en meget god jobb tidligere. Du må gjerne ta det med i betraktning når du tror at trygd er bare fryd og gammen.

• Liker 2
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det andre som har mindre enn det. Jeg er ufør på minstesats, og alene med barn, og uten barnebidrag, så har jeg ca 26 000 kr inkl, bostøtte. Og da jeg var i full jobb, lavtlønnet yrke, så hadde jeg mer utbetalt.

Anonymkode: 71515...634

Jeg skjønner ikke helt hvordan man får den bostøtten når man har såpass høy inntekt. (Jeg var selv ufør enslig forelder,  3 barn i en periode) og har aldri hatt så høy inntekt som akkurat da. Bostøtte var ikke i tankene mine engang, jeg betalte 9500 + strøm i måneden for å bo.

Anonymkode: 7759a...e91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir du alenemor? 

Anonymkode: bce3b...68f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så mye å bli provosert over. Tipper endel lavtlønnede ikke er klar over at de kan søke på barnetillegg. Tror ikke det er et uføretrygd-spesifikt tillegg. Dessuten, jeg mista helsa mi. Jeg hadde en meget god jobb tidligere. Du må gjerne ta det med i betraktning når du tror at trygd er bare fryd og gammen.

Hæ? Hvor skal lavtlønnede søke det barnetillegget fra?

Det finnes ikke noe eget lavtlønnet barnetillegg altså...

Barnetillegget i uføretrygden er altfor høyt etter min mening, og jeg har hatt det tillegget selv. Fikk utbetalt 10 000 ekstra i måneden fordi jeg hadde 3 barn å forsørge. Til sammenligning så var barnetillegget på aap rundt 600 kroner i måneden per barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Hvor mye tjener du å far i mnd?

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Du får engangsstønad. Det er en engangsutbetaling på 90k 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man får ikke barnetillegg hvis man bor med noen.

Anonymkode: c6de6...6cb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får man barnetrygd?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

34 000 kr uten barnebidrag? Og uføre? What the f? Får uføre slike summer så ja, da vil man klare seg bra. Jobber 100% og har to barn selv. Tjener ca. 27 000 kr etter skatt!! Med barnetrygd i slutten av mnd så blir det ca 31 000 kr. Ikke rart samfunnet går under når de som jobber får mindre enn de som ikke jobber...

Kanskje jeg skal få litt "angst", slik at jeg også får mer penger.

Anonymkode: a1335...538

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe galt når folk synes det er mer lukrativt å være syk enn funksjonsfrisk. Hvilken sykdom/funksjonsnedsettelse kunne du tenkt deg? Kapper du av deg et ben for å slippe å gå på jobb? Et øye? Hva med konstante smerter i kroppen? Kanskje angst for å gå ut døren?

Hvis man synes det er så forferdelig å gå på jobb at man heller vil være ufør, så tenker jeg det er på tide å finne seg ny jobb. Før depresjonen tar overhånd. 

Anonymkode: 66088...e91

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Joda, det kan man fint få, kommer an på inntekten til den man bor sammen med. Tillegget blir bare redusert, men kan gå helt ned til 0 ja hvis den andre tjener bra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på 42 tusen inn. Det er ung ufør, grunn- hjelpestønad, barnetrygd og barnebidrag. Øker litt neste mnd for da får jeg kontantstøtte. 
Er flink til å holde meg til budsjett og setter av til buffer og sparing hver mnd. 
Lykke til 😊

Anonymkode: 3aaa0...782

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

34 000 kr uten barnebidrag? Og uføre? What the f? Får uføre slike summer så ja, da vil man klare seg bra. Jobber 100% og har to barn selv. Tjener ca. 27 000 kr etter skatt!! Med barnetrygd i slutten av mnd så blir det ca 31 000 kr. Ikke rart samfunnet går under når de som jobber får mindre enn de som ikke jobber...

Kanskje jeg skal få litt "angst", slik at jeg også får mer penger.

Anonymkode: a1335...538

Man blir ikke uføretrygdet av å ha "litt angst". Men du må gjerne prøve.  Hvor mange år har du lyst til å gå på AAP og få utbetalt f.eks 15.000 i måneden?

Ene venninna mi har vært på AAP i 11 år, med 12.000 utbetalt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...