AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #41 Skrevet 15. mars 2023 Jeg har gått på Harvard og fulført grad. Den betyr ikke noe om du kunne kommet inn, men du må faktisk gå der og fullføre. De fleste studiene er beinharde og det er stor kunkurranse. Og det er litt mer som skal til enn at du har penger og er utenlandsk som flere skriver. Jeg fikk dekkket min utdannelse i forbindelse med at jeg hadde forelder som jobbet i utlandet og firma dekket skole og utdannelse for barn som en del av lønn og utenlandaopphold. Tror ikke så mange norske firma tar høyde for studier på topp skoler i utlandet og lønner deretter. Men jeg jobber selv for et stort globalt selskap og der betyr det enormt og lønnes deretter Anonymkode: 46019...73d 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #42 Skrevet 15. mars 2023 Nei, det vil virke helt mot sin hensikt. Hvem som helst kan si det, og det virker litt sært å ha fokus på. Selv deg inn med det du har gjort og den du er nå. Hilsen en som jobber med snsettelser Anonymkode: 1bc92...eec
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #43 Skrevet 15. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Nettopp, jeg kom inn på et av Storbritannias beste universiteter. Ja, det krevdes et visst snitt, men utenom det var det absolutt ingen strenge krav fordi jeg måtte betale så mye i skolepenger. Det var så mange internasjonale studenter i klassen, de fleste fra Kina med rike foreldre. Anonymkode: 0483b...f83 Enig. Jeg kom også inn på alt. Universitet vil ha internasjonale studenter, fordi vi må betale mer i skolepenger! Alt der er buiness! Anonymkode: af195...8c8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #44 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Og dermed er det prestisje å gå på BI? Nei, det er ikke akkurat vanskelig å gå der, har du penger har du plass. Anonymkode: 2c27e...e1f Det er ikke prestisje som gir deg jobb. Det er kunnskapen man skaffet ved BI og BI sitt sterke nettverk som gir en jobb. Ergo har BI gjort det den skal, nemlig å gi sine studenter jobb og tilgang til et sterkt nettverk. Det går en hel haug med unge kvinner som higer etter prestisje og som har gått ved en eller annen Ivy og studert kunst (Fine Arts) , historie og lignende, så går de rundt og er arbeidsledige. Men hey, de har i det minste den "sosiale kapitalen" sin med en slik grad, samtidig som de åpner en OnlyFans ved siden av 🤣 Målet med studier er jobb, og BI sørger i stor grad for det, i likhet med UiO, NTNU, NHH og UiB på vegne av norske studenter. På samme måte som UiO - NHH - NTNU - BI - UiB har sin meget sterke posisjon i Norge, så vet jeg også at de har veldig lite de skulle ha sagt utenfor Norges grenser. Men det er ikke så viktig, ettersom de aller fleste nordmenn ikke har som mål å flykte fra Norge slik folk gjør fra India, Kina, Nigeria, Mexico, Brasil og mange andre land. En inder har ingenting å tape på å stikke av fra India og ha en slags Hollywood forestilling angående USA og Ivy-er, mens en nordmann derimot, er posisjonert mye sterkere. India gir lang blaffen i sine statsborgere og lar dem bare stikke av ut av landet. Sånn er det ikke i Norge. Her minster man medlemskapet i Folketrygden om man så tjener 1 krone i utlandet i tillegg til andre kompliserte spørsmål med tanke på skatt og andre ting. Når du ser systematisk gang på gang at det meste som omtales som "prestisje" i Norge er nettopp besatt av tidligere studenter fra NTNU, UiO, BI, NHH og UiB, så trenger man ikke noe Ivy-er. Ivy-er er i hovedsak amerikanske universiteter og man får mest premium igjen for den graden i USA. Det finnes noen unntak selvfølgelig, som med alt annet, men det er i hovedsak amerikanere og de har har permanent oppholdstillatelse i USA som får mest igjen for den graden. Det samme gjelder desperate indere og kinesere som studerer ved disse universitetene, for de kobler Ivy-utdanning direkte med et desperat forsøk på å få oppholdstillatelse i USA. Ingen inder er så dum at de tar utdanning ved Ivy, for å så gå tilbake til India. Hen får ikke betalt i India for den graden fra Ivy, i like stor grad som inderen får betalt for Ivy-graden i USA. Det er en grunn til at enhver inder som prøver seg på en Ivy, har i bakhodet et klart mål om å aldri returnere til India. Det er bare det at sånt sier de selvsagt ikke på intervju ved den amerikanske ambassaden når de skal søke visum. 😆 Sånt skal man helst holde kjeft om, og de må vise at de har fortsatt "forbindelse" til India. Men det er ikke så vanskelig for en inder å bevise, siden de pleier å bo ca 20 stykker sammen, så da kan dem alltid si at de har "mye familie" i India igjen, og at de angivelig "ikke har tenkt å bli igjen i USA". Det reelle målet er selvsagt å bli igjen i USA, få seg jobb som betaler det den betaler i USA, slik at den personen som stakk av fra India, kan også begynne å sende penger til familie i India. Det er sånn de holder på med. Anonymkode: c5b8d...db4 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #45 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Det er ikke prestisje som gir deg jobb. Det er kunnskapen man skaffet ved BI og BI sitt sterke nettverk som gir en jobb. Ergo har BI gjort det den skal, nemlig å gi sine studenter jobb og tilgang til et sterkt nettverk. 🤣 Målet med studier er jobb, og BI sørger i stor grad for det, i likhet med UiO, NTNU, NHH og UiB på vegne av norske studenter. På samme måte som UiO - NHH - NTNU - BI - UiB har sin meget sterke posisjon i Norge, så vet jeg også at de har veldig lite de skulle ha sagt utenfor Norges grenser. Men det er ikke så viktig, ettersom de aller fleste nordmenn ikke har som mål å flykte fra Norge slik folk gjør fra India, Kina, Nigeria, Mexico, Brasil og mange andre land. En inder har ingenting å tape på å stikke av fra India og ha en slags Hollywood forestilling angående USA og Ivy-er, mens en nordmann derimot, er posisjonert mye sterkere. India gir lang blaffen i sine statsborgere og lar dem bare stikke av ut av landet. Sånn er det ikke i Norge. Her minster man medlemskapet i Folketrygden om man så tjener 1 krone i utlandet i tillegg til andre kompliserte spørsmål med tanke på skatt og andre ting. Når du ser systematisk gang på gang at det meste som omtales som "prestisje" i Norge er nettopp besatt av tidligere studenter fra NTNU, UiO, BI, NHH og UiB, så trenger man ikke noe Ivy-er. Ivy-er er i hovedsak amerikanske universiteter og man får mest premium igjen for den graden i USA. Det finnes noen unntak selvfølgelig, som med alt annet, men det er i hovedsak amerikanere og de har har permanent oppholdstillatelse i USA som får mest igjen for den graden. Det samme gjelder desperate indere og kinesere som studerer ved disse universitetene, for de kobler Ivy-utdanning direkte med et desperat forsøk på å få oppholdstillatelse i USA. Ingen inder er så dum at de tar utdanning ved Ivy, for å så gå tilbake til India. Hen får ikke betalt i India for den graden fra Ivy, i like stor grad som inderen får betalt for Ivy-graden i USA. Det er en grunn til at enhver inder som prøver seg på en Ivy, har i bakhodet et klart mål om å aldri returnere til India. Det er bare det at sånt sier de selvsagt ikke på intervju ved den amerikanske ambassaden når de skal søke visum. 😆 Sånt skal man helst holde kjeft om, og de må vise at de har fortsatt "forbindelse" til India. Men det er ikke så vanskelig for en inder å bevise, siden de pleier å bo ca 20 stykker sammen, så da kan dem alltid si at de har "mye familie" i India igjen, og at de angivelig "ikke har tenkt å bli igjen i USA". Det reelle målet er selvsagt å bli igjen i USA, få seg jobb som betaler det den betaler i USA, slik at den personen som stakk av fra India, kan også begynne å sende penger til familie i India. Det er sånn de holder på med. Anonymkode: c5b8d...db4 Det som går igjen hos utdannelser som regnes som prestisjefulle er som regel to ting, enten at de er kjent internasjonalt eller at det krever et høyt snitt for å komme inn. Ingen norske utdannelser/universiteter er kjent internasjonalt, derfor er det opptakskravet som avgjør prestisje i Norge. BI kommer du inn på om du har puls, og du må være betydelig under gjennomsnittet intelligent for å tro at det er prestisje å studere der. At prestisjefulle jobber er besatt at studenter fra NTNU, UiO, BI og NHH (merkelig at du nevner UiB, men det er forøvrig resten av innlegget ditt også) skyldes i hovedsaklig utdanningsvolumet deres. UiO og NTNU er størst i Norge, derfor vil følgelig flest stillinger være besatt av mennesker som har studert hos de. Både BI og NHH tilbyr i hovedsaklig økonomi og ledelsesutdannelser, som naturligvis rekrutteres til økonomi og ledelsesstillinger. Igjen, om den vanlige personen i gata hører at en person studerer INDØK eller medisin tenker den at dette er intelligente mennesker som er skoleflinke, om de hører at noen går på BI tenker at de de ikke hadde smittet til NHH og generelt er ganske ubrukelige. Sitat Det går en hel haug med unge kvinner som higer etter prestisje og som har gått ved en eller annen Ivy og studert kunst (Fine Arts) , historie og lignende, så går de rundt og er arbeidsledige. Men hey, de har i det minste den "sosiale kapitalen" sin med en slik grad, samtidig som de åpner en OnlyFans ved siden av 🤣 Det er forøvrig fullstendig uproblematisk for disse å få jobber bare på grunn av universitetet de studerte på. Boris Johnson studerte classics, fullstendig irrelevant for alt av arbeidsliv, men kunne bruke det til både jobb og karriere siden det var fra Oxford (dette gjelder selvfølgelig i England). Anonymkode: 3718f...5f4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #46 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det som går igjen hos utdannelser som regnes som prestisjefulle er som regel to ting, enten at de er kjent internasjonalt eller at det krever et høyt snitt for å komme inn. Ingen norske utdannelser/universiteter er kjent internasjonalt, ..... At prestisjefulle jobber er besatt at studenter fra NTNU, UiO, BI og NHH skyldes i hovedsaklig utdanningsvolumet deres. UiO og NTNU er størst i Norge, derfor vil følgelig flest stillinger være besatt av mennesker som har studert hos de. Både BI og NHH tilbyr i hovedsaklig økonomi og ledelsesutdannelser, som naturligvis rekrutteres til økonomi og ledelsesstillinger. Det er forøvrig fullstendig uproblematisk for disse å få jobber bare på grunn av universitetet de studerte på. Boris Johnson studerte classics, fullstendig irrelevant for alt av arbeidsliv, men kunne bruke det til både jobb og karriere siden det var fra Oxford (dette gjelder selvfølgelig i England). Anonymkode: 3718f...5f4 Det spiller ingen rolle hva som er "prestisje" internasjonal. Jeg skjønner ikke hvorfor du nekter å ta innover deg at det er fullstendig meningsløst å prøve å overføre det som er prestisje i USA over på Norge. Jeg snakker om den svært sterke posisjonen norske universiteter har i Norge. Det er den som teller, og denne kranglingen som du ønsker tydeligvis å fortsette med er lite relevant ettersom det eneste som teller er at studentene fra de fem studiestedene jeg har nevnt, får gode jobber og er ellers i ledende stillinger i Norge , jo mer jobberfaring de får. BI sørger fint for det de skal sørge for, nemlig at BI sin utdanning fører til jobb. Dette ble publisert 28.februar 2023, for kun 15 dager siden: https://www.bi.no/om-bi/nyheter/2023/02/arbeidsmarkedsundersokelsen-2023-97-prosent-av-masterstudentene-i-jobb/ Det er ikke så mye å diskutere, og jeg trenger ikke ta frem arbeidsundersøkelser fra NHH, NTNU osv heller. Du skjønner poenget - de norske universitetene og handelshøyskoler jeg har nevnt sørger fint for det de skal sørge for, nemlig at deres studenter får jobb. Du hevder at de 5 studiestedene jeg har nevnt (UiO, NTNU, NHH, BI, UiB) har ledende stillinger så godt som overalt på omtrent alle nivåer i toppen (offentlig, kommune, privat) fordi de har "høyt utdanningsvolum". Det er med, all respekt feil, for vi har nesten 320.000 studenter her i landet, og ved NTNU er det 43.693 studenter, ved UiO er det 26.059 studenter. Ved UiB er det 20.124 studenter, mens BI har 21.475. NHH har 3.975 studenter. Totalt sett har disse fem til sammen 115.000 studenter, noe som utgjør kun 36% av den totale studentmassen, men når det gjelder ledende stillinger over hele fjøla, så dominerer disse fem fullstendig og med overveldende flertall. Det være seg å være leder ved et museum med humanistisk utdanning til det å være en leder i privat sektor. https://www.ssb.no/utdanning/hoyere-utdanning/statistikk/studenter-i-universitets-og-hogskoleutdanning Det er altså et klart mindretall av norske studenter som går ved de fem studienestedene jeg har nevnt, men de dominerer på høyere nivå når det gjelder jobb, uansett hvilken fagretning det er snakk om. Alt fra humanister, samfunnsvitere, økonomi, jus, medisin, ingeniør, osv. Når det gjelder Boris Johnson, så er det både og. Boris gikk tross alt ved Eton, og er du en Etonian, så er det gjerne de samme Eton-kameratene man studerer ved Oxford. Det hadde likevel ikke holdt for Johnson å bli spesifikt statsminister på grunn av denne utdanningen, som han tok for så jævlig lenge siden. Det er nok ikke Oxford-graden som førte til at han ble statsminister. Fyren satset all-in på Hard Brexit og en hel haug med politiske løgner i det offentlige (nok et eksempel på hvor irrelevant "prestisje" fra Oxford er), så fikk han det som han ville. UK gikk ut av EU, og da ble det naturlig for han å ta over May, som igjen tok over enda en Etonian og Oxford-fyr, David Cameron. Cameron fullstendig ubrukelig tulling, og det samme gjelder Boris. Vi har også Trump som har gått ved Wharton, UPenn, som er Ivy. Trenger vel ikke ytterliggere kommentar angående den oransje narsissisten. Så kan vi sammenligne med våre statsministre. Jens Stoltenberg fremstår som rene Einstein sammenlignet med idiotene Cameron, Trump og Boris, og Stoltenberg har utdanning fra UiO, og styrer nå med NATO til og med. Fikk til og med tilbud når det gjelder sentralbanken. Så UiO holder fint og i massevis, når vi er inne på statsministre og hvem som får "prestisjestillinger". Anonymkode: c5b8d...db4 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #47 Skrevet 15. mars 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så kan vi sammenligne med våre statsministre. Jens Stoltenberg fremstår som rene Einstein sammenlignet med idiotene Cameron, Trump og Boris, og Stoltenberg har utdanning fra UiO, og styrer nå med NATO til og med. Fikk til og med tilbud når det gjelder sentralbanken. Så UiO holder fint og i massevis, når vi er inne på statsministre og hvem som får "prestisjestillinger". Anonymkode: c5b8d...db4 Ikke meg du siterer, men det selvsagt stort forskjell på kvaliteten på de ulike studieprogrammene på UiO. Stoltenberg studerte samfunnsøkonomi som er blant de utdanningene ved UiO som gir best jobbmuligheter og mest tilgang til prestisjestillinger i det offentlige. Blir tulltete å late som om alle gradene ved UiO gir samme jobbmuligheter. Anonymkode: 4bced...2c3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #48 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke meg du siterer, men det selvsagt stort forskjell på kvaliteten på de ulike studieprogrammene på UiO. Stoltenberg studerte samfunnsøkonomi som er blant de utdanningene ved UiO som gir best jobbmuligheter og mest tilgang til prestisjestillinger i det offentlige. Blir tulltete å late som om alle gradene ved UiO gir samme jobbmuligheter. Anonymkode: 4bced...2c3 Jeg vet ikke om du misforstår med vilje eller ikke. Hvis en person ønsker å være sjef uansett hvor det er, så er likevel sjansen stor for at den personen kommer fra en av de fem som jeg har nevnt. Jeg oppfordrer deg til å lese igjen hva jeg svarte på. Så skrev jeg, når vi først er inne på statsminstre og sammenligner: Du vet at Cameron studerte Economics han også, etter å ha være ved Eton, så over til Oxford. Fyren er en fullstendig ubrukelig idiot og igjen, UiO og samfunnsøkonomi fremstår som 5 klasser over latterlige Cameron med sin Economics og Politics utdanning. Våre universiteter produserer dermed ganske så greie statsminstre, mens UK og USA produserer den ene idioten etter den andre. Du vet sikkert ikke at Bush junior gikk ved Yale. Fyren er dum som en sjimpanse og han rekker ikke Stoltenberg en gang til anklene. Mens Trump med sin Wharton business utdanning, rekker ikke en gang til stortåa til Jens. Anonymkode: c5b8d...db4 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #49 Skrevet 15. mars 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om du misforstår med vilje eller ikke. Hvis en person ønsker å være sjef uansett hvor det er, så er likevel sjansen stor for at den personen kommer fra en av de fem som jeg har nevnt. Jeg oppfordrer deg til å lese igjen hva jeg svarte på. Så skrev jeg, når vi først er inne på statsminstre og sammenligner: Du vet at Cameron studerte Economics han også, etter å ha være ved Eton, så over til Oxford. Fyren er en fullstendig ubrukelig idiot og igjen, UiO og samfunnsøkonomi fremstår som 5 klasser over latterlige Cameron med sin Economics og Politics utdanning. Våre universiteter produserer dermed ganske så greie statsminstre, mens UK og USA produserer den ene idioten etter den andre. Du vet sikkert ikke at Bush junior gikk ved Yale. Fyren er dum som en sjimpanse og han rekker ikke Stoltenberg en gang til anklene. Mens Trump med sin Wharton business utdanning, rekker ikke en gang til stortåa til Jens. Anonymkode: c5b8d...db4 Jeg misforstår ikke med vilje. Selvsagt vil en stor andel sjefer kommer fra UiO, UiB, NHH, NTNU og UiB. Det er jo fordi de universitetene og høyskolene utdanner ENORMT mange studenter. UiO har nesten 30 00 studenter, UiB har 17 000 studenter, NHH 3500, NTNU har nesten 45 000 studenter, BI har rundt 20 000 studenter. Det blir over rundt 115 000 studneter til sammen. Men sjansene for å få en topplederjobb i Norge vil selvsagt avhenge stort av hvilket studieprogram du går på. Går du på indøk på NTNU har du enormt mye bedre muligheter enn om du studerer filmvitenskap på NTNU. Anonymkode: 4bced...2c3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #50 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 22.24): Jeg valgte ikke å takke ja, men heller fokusere på å ta ett år der jeg prøvde meg som gründer. Burde jeg fortelle om det i søknadsteksten? Hvordan gjør jeg det? Jeg tenker det at jeg kom inn viser at prestisjeskolen syntes jeg skilte meg positivt ut, og at det dermed også kan gi meg fordeler ved jobbsøking Anonymkode: 4c0d8...333 Hvis du faktisk hadde fullført prestisjestudier ved disse institusjonene så hadde det vært noe å skryte av. Det kunne sagt noe om evnene. At du kom inn betyr derimot ikke at du har det som skal til for å gjennomføre og derfor er spesielt egnet til (enhver) jobb. For å trekke en parallell til hjemlige trakter så er det stor forskjell på å komme inn på jus ved UiO og å fullføre graden med gode resultater. Det eneste at første viser er at du har gode karakterer. Det andre viser faglig dyktighet og evne til å gjennomføre. Anonymkode: ef60c...34a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #51 Skrevet 16. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): uansett hvilken fagretning det er snakk om. Alt fra humanister, samfunnsvitere, økonomi, jus, medisin, ingeniør, osv. Imponerende at 3/4 universiteter som tilbyr medisin utdanner flest leger🤡 Forståelig at du har mindreverdighetskomplekser etter at du måtte studere ved BI, men det er nok spam om de nå. Anonymkode: 3718f...5f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå