Gå til innhold

Normalt å være så sliten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alltid sliten, har vært det siden jeg hadde kyssesyken for 8 år siden. Dvs, jeg jobber 100%, kommer hjem kl 16, lager og spiser middag og deretter ligger jeg på sofaen helt til jeg skal legge meg. Sover ikke, men slapper av. I helgene står jeg opp 8-9, går fra seng til sofa, ligger på sofaen hele helga så og si. Orker ikke gjøre noe, alt er et jævla ork. Er det vanlig?? 

Anonymkode: 8438f...9aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du en aktiv, tung, stresset og/eller fysisk jobb, så er dette vanligere enn man skulle tro. 

Har du ikke det så er det heller uvanlig, men det betyr ikke nødvendigvis at det kvalifiserer til en diagnose. 

Det kan være mange faktorer i spill hvis ikke jobben er særlig belastende. I alt fra belastning, stimuli, stress, vitaminmangel, elektrolyttforstyrrelse, dårlig kosthold, utrenthet, stoffskifte, psyke eller veldig mye annet. 

Er du bekymret for helsen din og/eller føler deg syk, så burde du ta kontakt med lege. Kanskje er det noe med deg som lett kan rettes på etter en runde med blodprøver. 

Endret av Bombasi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å være aktiv? Inaktivitet fordrer til mer inaktivitet. Man kan ikke hvile seg til energi dersom alt man gjør er å hvile. Aktivitet gir mer energi, i hvert fall etter en stund. 

Først - ta en tur hos legen for å sjekke om alt er bra fysisk. Dersom du blir friskemeldt så er det mye du kan gjøre for å komme deg ovenpå. Først og fremst å være mer aktiv. Legg inn en gåtur hver dag etter jobb. Kom deg ut, få dagslys, beveg deg. 

Du kan gjerne mene at det er et insensitivt råd, men det er nettopp det samme rådet moten min fikk etter en kreftsykdom. Det var avgjørende for henne i tilfriskningen at hun beveget på seg og ikke visnet hen. 

Anonymkode: d45f6...4e2

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du kommet i 40 årene?

Anonymkode: 3e3eb...069

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å være aktiv? Har hatt en periode hvor det har vært litt roligere ettermiddager, og jeg har aldri vært så trett og tiltaksløs som nå. 
merker jeg må bite tenna sammen for å komme meg ut å trenge og å gjøre litt andre ting, og da blir det alltid bedre etterpå.

Anonymkode: 35e9a...1e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å være aktiv ja, var veldig flink til å gå turer etc, men da endte det opp med at jeg sovnet på sofaen etterpå og ikke fikk sove om natten…

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er faktisk ikke normalt, og jeg blir så oppgitt over at det å skulle hangle seg gjennom hver dag skal normaliseres i slike tråder. "Har du kommet i 40 årene". Altså, herregud, man skal ha overskudd til langt mer enn 8-16 jobb selv også i 40-årene :klaske:

Kyssesyken er ikke noe å spøke med, mange får senskader (og i værste fall ME) på sikt. 

TS, det første du bør gjøre er å gå til legen og ta blodprøver. Særlig d vitamin, jern, b-12, osv. Sannsynligheten for at du har for lave verdier av d vitamin er relativt stor, mtp at det antas at halvparten av nordmenn mangler. Du bør ligge på minst 70 nmol eller mer. Håper du har en lege som forstår d vitamin og hvor viktig det er med ordentlige doser tilskudd ved for lave verdier. Merk også at ved lave verdier, så må man også ta kalsium tilskudd. Mest hensiktsmessig å gjøre dette etter d vitaminnivåene har kommet opp på et akseptabelt nivå, siden kroppen er avhengig av nok d vitamin for å klare å ta opp kalsium i tarmen.

Man kan bli svært utmattet av for lave verdier, også selv når det er rett innenfor normalen (noen leger mener fortsatt at 50 nmol er ok). For meg er det dag og natt på 50 nmol og 80 nmol.  

Anonymkode: 35575...479

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Inaktivitet avler inaktivitet 

Aktivitet avler aktivitet. 

Slutt å legge deg på sofaen. Gå deg heller en rolig tur, sitt og legg puslespill, tørk støv, rydd i boden, bak brød. Rolige aktiviteter. Bare hold deg unna sofaen. 

Anonymkode: e5744...9b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Slutt å legge deg på sofaen. Gå deg heller en rolig tur, sitt og legg puslespill, tørk støv, rydd i boden, bak brød. Rolige aktiviteter. Bare hold deg unna sofaen. 

Ser du ikke at TS har vært utslitt siden kyssesyken? Har du kunnskap om kyssesyken og senskader?
Man får ikke mer energi av å være i mer aktivitet i slike tilfeller, tvert i mot. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 22.22):

Jeg er alltid sliten, har vært det siden jeg hadde kyssesyken for 8 år siden. Dvs, jeg jobber 100%, kommer hjem kl 16, lager og spiser middag og deretter ligger jeg på sofaen helt til jeg skal legge meg. Sover ikke, men slapper av. I helgene står jeg opp 8-9, går fra seng til sofa, ligger på sofaen hele helga så og si. Orker ikke gjøre noe, alt er et jævla ork. Er det vanlig?? 

Dersom du er overvektig m/usunt kosthold, ikke trener, ikke har noen form for hobbyer/interesser mm. kan man lett havne på sofaen kanskje… Rart at du ikke har sjekket ut ting/tang gjennom blodprøver hos fastlege feks.

AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (4 minutter siden):

Dersom du er overvektig m/usunt kosthold, ikke trener, ikke har noen form for hobbyer/interesser mm. kan man lett havne på sofaen kanskje… Rart at du ikke har sjekket ut ting/tang gjennom blodprøver hos fastlege feks.

Keyword: kyssesyken. Google kyssesyken + utmattelse + senskader

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (7 minutter siden):

Er ikke overvektig og har ikke usunt kosthold. Grunnen til at jeg ikke har sjekket noe hos legen er fordi jeg har egentlig trodd det er normalt å være så sliten som jeg er.

AnonymBruker
Skrevet

Må legge til; er i slutten av tjueårene, normalvektig, sunt kosthold, ingen fysisk krevende jobb, men psykisk. Da jeg hadde kyssesyken var jeg sengeliggende et halvt år hvor jeg bare sov. Kom meg etterhvert tilbake til hverdagen, men eneste jeg orker er jobb. Er et ork å være sosial og eneste jeg tenker på er at jeg gleder meg til helg slik at jeg kan slappe av. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må legge til; er i slutten av tjueårene, normalvektig, sunt kosthold, ingen fysisk krevende jobb, men psykisk. Da jeg hadde kyssesyken var jeg sengeliggende et halvt år hvor jeg bare sov. Kom meg etterhvert tilbake til hverdagen, men eneste jeg orker er jobb. Er et ork å være sosial og eneste jeg tenker på er at jeg gleder meg til helg slik at jeg kan slappe av. 

Kan være at du enten har fått en mild variant av ME, eller du trenger påfyll av visse vitaminer og mineraler. Så gjør som jeg foreslo, ta en tur til legen og få en skikkelig utredning, særlig av b-12, folat, jern, d vitamin, men også andre ting. Be om å få tilsendt svarene skriftlig, og ikke godt at d vitamin er OK hvis det ligger på 40-50 nmol. Det gjorde dessverre jeg, men fikk heldigvis bedre info andre steder, fikk resept på ordentlige doser, og energinivået ble mye bedre. 

Er du heldig, så er det kun korrigeringer her som skal til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er enig med det de andre sier, kom deg til legen og sjekk verdiene dine. I tilegg så vil jeg legge til at man blir sliten på en helt annen måte av en psykisk krevende jobb enn en psykisk. Jeg har jobbet i ekstremt psykisk krevende jobber stort sett hele mitt yrkesliv, og kan bli helt utmattet innimellom. Den korte perioden jeg hadde en fysisk krevende jobb, kunne jeg være helt utslitt etter jobb, men hvilte meg litt og var full av energi igjen. Hadde mye mer overskudd. Verdt å dykke litt i dette også :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er enn sannhet med forbehold. Om man har overbelastet nervesystemet over tid så er hvile det eneste som må til. Man er ikke sliten fordi man er fysisk eller psykisk oppbrukt den dagen, men fordi man har presset hjernen for over tid. For å få bukt med dette må man hvile. F.eks utmattelse og utbrenthet krever hvile. 

Mens en depresjon eller inaktiv livsstil der man over lang tid har gjort for lite vil gjøre oss daff. Jeg vil si det er en kvalitativt annerledes opplevelse å være daff/føle seg lat/mangle energi, og å være utslitt/utmattet/dønn trøtt og aldri opplagt. 

Anonymkode: 196fc...9c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det ganske likt som deg, ts, men jeg har også stått i en krevende livssituasjon de siste 11-12 årene, som har tært på. Jeg prøver å være aktiv med å trene styrke og gå turer, og det gir meg litt energi, men dagene går likevel i stor grad med på jobb, så sofaliv. Jeg må flere ganger i uken sove noen timer på ettermiddagen også. Jeg vet at det ikke er normalt, jeg vet at jeg hadde det helt annerledes før. 

Anonymkode: 35629...4cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...