Gå til innhold

Er det greit å gi tilbake "med samme mynt" når man jobber med et barn med autisme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom et barn med autisme (barneautisme) har en dårlig dag og oppfører seg "dårlig". Er da greit som skoleansatt å gjøre det tilsvarende tilbake mot barnet? Dersom barn lager høye, irriterende lyder mener denne personen som jobber med barnet at det er riktig å lage de samme høye lydene tilbake slik at barnet lærer seg hvordan hennes/hans adferd påvirker andre. Dette resulterte i et meltdown. Barnet hadde sovet dårlig på natten og var derfor veldig sliten den dagen. Dette er bare et av mange eksempler på det den ansatte mener barnet må lære på den harde måten. Den ansatt kan også "true" barnet med at vedkommende ikke kommer på jobb neste dag dersom barnet ikke gjør som det får beskjed om (skoleoppgaver). Barnet er redd for vikarer (ukjente) og den ansatt opplever derfor at disse truslene hjelper der og da. Jeg reagerer på fremgangsmåten her. Er dette noe som bør taes videre opp med lærer eller bør man se gjennom fingrene her? Hjelper ikke å snakke med vedkommende om hva som er anbefalt av psykologer og fagfolk. Den ansatte er veldig opptatt av at barnet skal lære disiplin, respekt og at barnet må ta konsekvensene av egen handlinger. Problemet er jo at barnet ikke alltid klarer å styre egen adferd (konsekvenser har vært utprøvd lenge, men det gjør vondt verre dessverre). Jeg synes det blir helt feil å straffe adferd som henger sammen med funksjonsnedsettelsen. Det er ikke bare for et barn med autisme å la være å lage lyder osv. Men det virker det ikke som vedkommende forstår. 

Anonymkode: 74a4b...281

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit.

Anbefaler at du tar opp dette i en av autismegruppene på Facebook.

Anonymkode: 376f8...3a8

• Liker 12
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er overhodet ikke greit. Ta kontakt med kontaktlærer og ledelsen.

Anonymkode: 88c53...7f5

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det der er greit med noen barn!

Anonymkode: b161a...ff5

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke greit å gjøre dette mot noen, autisme eller ei. 

Jeg hadde bedt om samarbeidsmøte med skolen og ppt for opplæring i hva slags behov dette barnet har. Et barn med autisme er sjeldent rigid for å være vanskelig, det er en stor del av symptombildet. Jeg er sjokkert over at en lærer gjør oppfører seg slikt mot ett barn, og spiller på frykt og trusler for at barnet skal høre etter. 

Har jobbet mange år med mennesker med autisme, både voksne og barn. Har aldri opplevd lignende oppførsel. Jeg hadde faktisk holdt barnet hjemme om det ikke hadde skjedd en stor endring rundt miljøet dens.

Anonymkode: 4e1ed...c4b

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Denne ansatte bør få en annen jobb, kanskje noe som har mer med ting enn mennesker å gjøre.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånn de lærer. Støtter den ansatte 100 %.

Anonymkode: c774d...792

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

😳

Anonymkode: bf06e...275

Skrevet

Det er forskjell på lage høye lyder selv, og måtte se andre gjøre det. Og dersom den voksne gjør dette, er det jo langt verre. Jeg er aspergers, og det VERSTE jeg vet i hverdagen, er høye lyder så plis, IKKE lag høye lyder bevisst foran en autist. Det gjør faktisk fysisk vondt.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Nei det er det ikke Autisme er en sygdom ikke noe de kan noe for gjør du det er det mobbing 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymousBruker skrev (2 minutter siden):

Det er forskjell på lage høye lyder selv, og måtte se andre gjøre det. Og dersom den voksne gjør dette, er det jo langt verre. Jeg er aspergers, og det VERSTE jeg vet i hverdagen, er høye lyder så plis, IKKE lag høye lyder bevisst foran en autist. Det gjør faktisk fysisk vondt.

Men han lager jo høye lyder selv! 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært mitt barn hadde ikke den personen jobbet på en skole lenger.

Hold barnet hjemme og krev oppvask asap!!

Har selv barn på spekteret. 

Anonymkode: 6dc62...b1d

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Autist her, og nei dette er ikke greit. Får ordentlig vondt av barnet 💙

Anonymkode: c8634...131

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Det er ikke greit med den typen elever.

Hvis det er snakk om elever som er relativt normale, med har adferdsvansker er det noe annet. Om noen sier frekke ting til meg eller gjør noe fysisk, så koseprater jeg ikke med dem for å si det slik. Jeg sier ikke stygge ting tilbake, men det er uaktuelt at de skal få siste ord.

Noen elever trenger bare å bli jekket ned noen hakk, når de tror de eier klasserommet.

Men når det gjelder elever som har nedsatt funksjon både fysisk og psykisk skal man ikke bruke slike hersketeknikker.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke tvinge barna med melkeallergi til å drikke opp melken før de får friminutt i samme slengen. 

Anonymkode: b4844...b86

• Liker 15
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Så han bruker frykt og manipulering for å "roe" et barn med utfordringer,  fy faen. Hadde jeg sett vedkommende behandle et autistisk barn slik hadde jeg laget helvete som ville fått en seig død til å se ut som en drøm

Anonymkode: ff896...43d

• Liker 10
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags idiot er det som har blitt ansatt der hos dere? 
Dette er noe av det verste jeg har hørt! 
Hadde det vært mitt barn så hadde vedkommende blitt anmeldt. 
Jeg synes du skal varsle en av lederene og fortelle hva som foregår . 
Tar dere ansvar for de eventuelle emosjonelle vanskene dette barnet vil få etterhvert? 

Anonymkode: 092f3...0b2

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er sånn de lærer. Støtter den ansatte 100 %.

Åj, du kan ingenting om barn med autisme. Det er helt greit, men da burde du ikke kommentere i slike tråder.

Anonymkode: c12a5...082

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Lurer du på dette, sånn helt på ekte? Er du på noen som helst måte i tvil om dette er ok oppførsel? Eller vil du bare få blåst ut litt?

Anonymkode: 45a0e...cca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er maktmisbruk og absolutt ikke greit. Du burde melde det inn til den ansattes leder!

Anonymkode: 38f2e...608

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...