*Maria* Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Jeg har så lyst og lage dette til nyttår da vi har invitert gjester, men finner ingen oppskrift. Blir de kalt for noe annet også gjerne? Det er såm porsjons kaker på en måte med flytende varm (tror jeg) sjokolade inni. Utrolig søtt men også utrolig godt Jeg har søkt mange plasser på nett for og finne oppskrift men uten og lykkes, derfor prøver jeg her. Noen som kan hjelpe ei søtsyk gravid??
Arkana Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 Sjokoladefondant (8 pers.) 200 g mørk sjokolade 200 g smør 110 g sukker 4 hele egg + 4 eggeplommer 1 ½ ts vaniljeekstrakt 60 g mel Smelt sjokoladen med smøret. Visp sukker, egg og vaniljeekstrakt godt sammen, ca 5 minutter visping. Vend i sjokoladen og siktet mel. Fyll i 8 aluminiumsformer (175 ml). De kan legges i kjøleskap eller fryses om ønskelig. Stekes de med en gang steker du dem ved 200 grader i 12 minutter og lar dem hvile 1 minutt. Etter kjøleskap trenger de 14 minutter i ovn + 1 minutts hvile, er de frosne trenger de 15 minutter i ovnen og 2 minutter hvile. Server med en gang (også god kalde).
Snuppelure Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 Dronningens sjokoladefondant Ingredienser: 4 egg 60 g sukker 200 g Dronning sjokolade 180 g smør 80 g hvetemel Slike gjør du: Visp sammen egg og sukker. Smelt sjokolade og smør. Avkjøl det litt og rør det sammen med eggene og melet. Fyll røren i 6-7 stive muffinsformer (helst engangsformer av aluminium). Stekes midt i ovnen ved 200 °C i ca. 10-15 minutter. Det er store forskjeller mellom ulike stekeovner og det kan være vanskelig å beregne steketiden. Stek gjerne en prøvekake for å teste ut steketiden.Kaken skal være fast utenpå men flytende inni, men der er ofte bedre at kaken er litt for mye stekt enn at den er stekt for lite. Ta dem ut og la dem stå i ca. 10 min. Klipp eller riv av formene og server med et melisdryss gjerne sammen med friske bær. Røren kan lages på forhånd og oppbeveres i kjøleskap, men må stå fremme til den får romtemperatur før steking.
*Maria* Skrevet 29. desember 2005 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2005 tusen tusen takk ble kjempe gla nå!!! godt nyttår !!!
Murf Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Ååååh! Det er godt! Fikk lyst på nå, jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå