AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Kjæresten vil begynne på diett som har fungert for han tidligere… Det innebærer at han vil spise havregrøt til middag hver dag. Jeg ble skikkelig sur kjente jeg. Jeg synes det er mye hyggeligere om vi planlegger middag sammen og spiser noe sunt. Jeg orket ikke å si noe om det… Er gravid og hormonell og orker ikke å diskutere det. Har dere blitt sur på kjæresten deres om han/hun hadde begynt på en diett? Anonymkode: a4a98...2b7 1
Andro Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 Nei, men jeg hadde lagd middag til meg selv. 5 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjæresten vil begynne på diett som har fungert for han tidligere… Det innebærer at han vil spise havregrøt til middag hver dag. Jeg ble skikkelig sur kjente jeg. Jeg synes det er mye hyggeligere om vi planlegger middag sammen og spiser noe sunt. Jeg orket ikke å si noe om det… Er gravid og hormonell og orker ikke å diskutere det. Har dere blitt sur på kjæresten deres om han/hun hadde begynt på en diett? Anonymkode: a4a98...2b7 Nei, la nå mannen spise hva han vil. Hvis han har funnet en måte som fungerer for ham så bør du støtte ham. Du klarer vel å spise noe annet uten at han gjør det samme? Anonymkode: 9a1ce...9a3 1
starken Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 Hadde ikke vært noe gira på det, men det er fordi jeg ikke ønsker at han skal bli noe tynnere enn hva han allerede er. Hvis han hadde vært overvektig og ønsket å leve sunnere, så hadde jeg tatt en god samtale rundt at det finnes sunne valg man kan ta som ikke innebærer å spise havregryn til middag. Hadde nok også vært litt bekymret for hvor mye næring han får i seg, spørs jo hva resten av måltidene består av. Jeg hadde prøvd å motivere han med at vi kunne ha laget og spist sunne middager sammen, trent sammen og gått litt flere turer. Jeg hadde likevel ikke nektet han det eller blitt sur hvis han var sikker på at det var det han ville. Jeg lager bare min egen middag.
Endorfin Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 Hadde det vært omvendt så hadde overskriften vært noe i duren ' jeg vil begynne på diett men mannen støtter meg ikke😔' Også hvor egoistisk mannen var for han ikke tok hensyn til dine behov 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 Jobb med selvstendigheten din. Du er ikke et barn. Anonymkode: e5d76...64b 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 Ikke sur, men skuffet på et personlig plan. Det hadde jo vært inngripende for meg, da vi spiser middag sammen hver dag. Særlig i helgene, da bruker vi gjerne tid på kjøkkenet sammen, og lang tid med spisebordet, eller med god mat og TV fredagen. Men om noe betyr mye for han ville jeg selvfølgelig støttet det. Han har tidligere gått på ekstremdietter rett før løp (slimming), men det varer jo bare en drøy uke. Imidlertid har jeg aldri tilpasset meg, dette er også mitt hjem, så jeg ville laget mat som før. Anonymkode: 392d5...7db 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjæresten vil begynne på diett som har fungert for han tidligere… Det innebærer at han vil spise havregrøt til middag hver dag. Jeg ble skikkelig sur kjente jeg. Jeg synes det er mye hyggeligere om vi planlegger middag sammen og spiser noe sunt. Jeg orket ikke å si noe om det… Er gravid og hormonell og orker ikke å diskutere det. Har dere blitt sur på kjæresten deres om han/hun hadde begynt på en diett? Anonymkode: a4a98...2b7 Heihei fra ei som også er gravid og hormonell: Husk at du er nettopp det. Ting blir liksom større og verre enn de egentlig er. Hvis han har gjort det før så vet du jo at det ikke er for evig. Anonymkode: 832ad...857 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kjæresten vil begynne på diett som har fungert for han tidligere… Det innebærer at han vil spise havregrøt til middag hver dag. Jeg ble skikkelig sur kjente jeg. Jeg synes det er mye hyggeligere om vi planlegger middag sammen og spiser noe sunt. Jeg orket ikke å si noe om det… Er gravid og hormonell og orker ikke å diskutere det. Har dere blitt sur på kjæresten deres om han/hun hadde begynt på en diett? Anonymkode: a4a98...2b7 Det er jo ikke du som skal på diett, så hva er det å bli sur for. At dere ikke spiser det samme? At dere lager hver deres mat? At det blir ekstra jobb med middagen? Havregrøt lager seg for så vidt seg omtrent selv, så det er en ikke-sak. Er middagen det eneste måltidet han bytter ut, eller bytter han ut de andre måltidene med alternativer også? Hvis det bare er det ene måltidet han bytter ut, så kan du jo høre om han ikke heller kan bytte ut de andre måltidene, siden middag ofte er det viktigste fellesmåltidet. Anonymkode: 6a7f3...3d2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 starken skrev (9 minutter siden): Hadde ikke vært noe gira på det, men det er fordi jeg ikke ønsker at han skal bli noe tynnere enn hva han allerede er. Hvis han hadde vært overvektig og ønsket å leve sunnere, så hadde jeg tatt en god samtale rundt at det finnes sunne valg man kan ta som ikke innebærer å spise havregryn til middag. Hadde nok også vært litt bekymret for hvor mye næring han får i seg, spørs jo hva resten av måltidene består av. Jeg hadde prøvd å motivere han med at vi kunne ha laget og spist sunne middager sammen, trent sammen og gått litt flere turer. Jeg hadde likevel ikke nektet han det eller blitt sur hvis han var sikker på at det var det han ville. Jeg lager bare min egen middag. Hvis min samboer hadde skulle «satt seg ned og pratet om» hvordan jeg best skulle spise når jeg allerede har lagt en plan for (midlertidig) diett, så hadde jeg reagert dårlig. Jeg er en voksen person, hennes likeverdige, ikke at barn. Anonymkode: 6a7f3...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 Hvis min mann hadde kommet hjemog erklært at han skulle på en diett som involverte havregrøt til middag, hadde jeg blitt dypt skuffet hvertfall. Etter å ha vært gift med en ernæringsfysiolog (meg) i 10 år forventer jeg at han har mer vett enn som så. Men det har han jo også, og spiser skikkelig mat med kjøtt/fisk og grønnsaker med godt smør på til middag som regel. Havregrøt til middag faktisk. Hva annet skal han spise på denne idiotdietten, og hva er planen etterpå? Anonymkode: b649d...783 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis min mann hadde kommet hjemog erklært at han skulle på en diett som involverte havregrøt til middag, hadde jeg blitt dypt skuffet hvertfall. Etter å ha vært gift med en ernæringsfysiolog (meg) i 10 år forventer jeg at han har mer vett enn som så. Men det har han jo også, og spiser skikkelig mat med kjøtt/fisk og grønnsaker med godt smør på til middag som regel. Havregrøt til middag faktisk. Hva annet skal han spise på denne idiotdietten, og hva er planen etterpå? Anonymkode: b649d...783 Ingen tar skade av å spise havregryn til middag i en periode. Og det er det jeg oppfattet denne dietten som - midlertidig. Med forbehold om at det ikke er havregrøt til alle andre måltider også, selvfølgelig. Anonymkode: 6a7f3...3d2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingen tar skade av å spise havregryn til middag i en periode. Og det er det jeg oppfattet denne dietten som - midlertidig. Med forbehold om at det ikke er havregrøt til alle andre måltider også, selvfølgelig. Anonymkode: 6a7f3...3d2 Men hva er poenget? Havregrøten skal tilsynelatende erstatte det som for de aller fleste nordmenn er det mest næringsrike måltidet i løpet av en dag. Midlertidige dietter gir midlertidige resultater, og avhengig av hvor lenge han holder på kan han utvikle en funksjonell mangel på mikronæringsstoffer som blant annet regulerer stoffskifte, energiproduksjon i cellene og fordøyelse, noe som kan gi negative konsekvenser etter "dietten". Så man kan absolutt ta skade av dette, avhengig hva han spiser ellers og hvor lenge han holder på. Anonymkode: b649d...783 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #14 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Men hva er poenget? Havregrøten skal tilsynelatende erstatte det som for de aller fleste nordmenn er det mest næringsrike måltidet i løpet av en dag. Midlertidige dietter gir midlertidige resultater, og avhengig av hvor lenge han holder på kan han utvikle en funksjonell mangel på mikronæringsstoffer som blant annet regulerer stoffskifte, energiproduksjon i cellene og fordøyelse, noe som kan gi negative konsekvenser etter "dietten". Så man kan absolutt ta skade av dette, avhengig hva han spiser ellers og hvor lenge han holder på. Anonymkode: b649d...783 Du kan gjerne krisemaksimere, men med forutsetningen jeg satte - at ikke alle måltider er havregrøt og at dietten er midlertidig - så kan det være et nyttig verktøy for å kickstarte en «slankekur» dersom det hjelper han å kontrollere kaloriinntaket, til tross for at det ikke er i nærheten av best practise ernæringsmessig. Anonymkode: 6a7f3...3d2
Hjelpsom Skrevet 13. mars 2023 #15 Skrevet 13. mars 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjæresten vil begynne på diett som har fungert for han tidligere… Det innebærer at han vil spise havregrøt til middag hver dag. Jeg ble skikkelig sur kjente jeg. Jeg synes det er mye hyggeligere om vi planlegger middag sammen og spiser noe sunt. Jeg orket ikke å si noe om det… Er gravid og hormonell og orker ikke å diskutere det. Har dere blitt sur på kjæresten deres om han/hun hadde begynt på en diett? Anonymkode: a4a98...2b7 Ehh, det har fungert for han tidligere, altså dette er en diett som passer han. Du kan jo spise det du ønsker og han det som passer dietten hans. Dere kan jo spise sammen likevel. Å være sur/eller bli sur pga at samboeren går på en diett han fungerer med, og havregrøt er sunt. Da min ekskone slanket seg for å bli gravid og trente mye i nesten ett år, så var jeg aldri sur på henne fordi hun spiste lite og hadde en diett som passet henne. Vi spiste rett og slett forskjellig mat og var happy likevel. Storm i et vannglass kaller jeg dette, men det er vel graviditeten som fucker litt med hjernen din. Det er jo et normalt fenomen. 😃 Endret 13. mars 2023 av Useless 1
starken Skrevet 13. mars 2023 #16 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis min samboer hadde skulle «satt seg ned og pratet om» hvordan jeg best skulle spise når jeg allerede har lagt en plan for (midlertidig) diett, så hadde jeg reagert dårlig. Jeg er en voksen person, hennes likeverdige, ikke at barn. Anonymkode: 6a7f3...3d2 Bra jeg ikke er samboeren din da Kjenner garantert min partner bedre enn hva du gjør, og noen ganger er det nødvendig med samtaler rundt individuelle avgjørelser også. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #17 Skrevet 13. mars 2023 starken skrev (38 minutter siden): Bra jeg ikke er samboeren din da Kjenner garantert min partner bedre enn hva du gjør, og noen ganger er det nødvendig med samtaler rundt individuelle avgjørelser også. Hvor aktuelt tenker du at det er å gi så individuelle og personlige svar som det du gjør på ts mer generelle spørsmål? For det var dét som var poenget ikke deg og samboerskapet ditt. Det er irrelevant at samboeren din er tynn og ikke trenger en diett, eller at du heller hadde foreslått å trene sammen med vedkommende. I ts tilfelle må en anta at samboeren ikke har vondt av å gå ned noen kilo, og at å trene sammen ikke er aktuelt siden hun er gravid. For hvis det var motsatt, så hadde hun antakeligvis skrevet det. Anonymkode: 6a7f3...3d2 1
c_buk Skrevet 13. mars 2023 #18 Skrevet 13. mars 2023 Hadde ikke blitt sur, men er litt forundret over slike dietter. Hvorfor i all verden skal man utelukkendespise havregrøt til middag, fremfor å spise variert mat som også vil føre til vektnedgang. Hvis det har vært en suksess før, så hadde han jo ikke måttet gå på dietten på nytt. Legg heller om kostholdet slik at han ikke eser ut igjen etter diett. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #19 Skrevet 13. mars 2023 Samboeren min spiser det han vil 😊 Jeg kan lage middag til meg selv. Små porsjoner, evt spare rester til neste dag eller fryseren. Vi kan jo nyte måltidet sammen selv om vi ikke har det samme på tallerkenen. Han er hyggelig selskap uansett ❤️ Anonymkode: 74108...823 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #20 Skrevet 13. mars 2023 Dere kan spise middag sammen selvom dere spiser forskjellige ting Anonymkode: fe22a...2f0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå