AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Del Skrevet 13. mars 2023 Av rein nysjerrighet så jeg gjennom filmen som vant masse Oscars iår. Blant annet beste film og beste regi. Dette må være tidenes dårligste oscar film. Klarte så vidt å se gjennom hele. For et makkverk. Det viser vel at Oscar er 100% politikk. Det handler iallefall ikke om filmkunst lenger. Anonymkode: fad80...48e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Del Skrevet 13. mars 2023 Tidenes dårligste... Du kan ikke ha sett mange oscar-vinnere. Anonymkode: 1cd2e...e92 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Del Skrevet 13. mars 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Av rein nysjerrighet så jeg gjennom filmen som vant masse Oscars iår. Blant annet beste film og beste regi. Dette må være tidenes dårligste oscar film. Klarte så vidt å se gjennom hele. For et makkverk. Det viser vel at Oscar er 100% politikk. Det handler iallefall ikke om filmkunst lenger. Anonymkode: fad80...48e Oscar har alltid vært 100% politikk Anonymkode: 95e05...7d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melpomene Skrevet 14. mars 2023 #4 Del Skrevet 14. mars 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Av rein nysjerrighet så jeg gjennom filmen som vant masse Oscars iår. Blant annet beste film og beste regi. Dette må være tidenes dårligste oscar film. Klarte så vidt å se gjennom hele. For et makkverk. Det viser vel at Oscar er 100% politikk. Det handler iallefall ikke om filmkunst lenger. Anonymkode: fad80...48e Av ren nysgjerrighet, har du sett Driving Miss Daisy (1989)? Cavalcade (1933)? Crash (2004)? Green Book (2018)? Braveheart (1995)? Chicago (2002)? Shakespeare in Love (1998)? Everything Everywhere All at Once (2022) er ikke for alle. Det er en anarkisk sci-fi/fantasy-komedie med innovativ subversjon av sjangerkonvensjoner og (pølse)fingeren godt plassert på pulsen hos oppvoksende generasjon som drømmer i multiverse. Den sentrale konflikten er kommunikasjonssvikt innad i en familie og en lite vellykket familiebedrift, som kunne blitt et generisk tolv-på-dusinet-drama, men The Daniels hadde noe helt annet i tankene. A24 ga dem rom til å lage den filmen de ville, uten at de måtte forsøke å treffe verken le bourgeoisie Cannoise eller Herr Generisk Filmkritiker, 56 år. Det er verken Citizen Kane (1941) eller 2001: A Space Odyssey (1968), men det setter den seg heller ikke som mål å være; den åpnet verken på Venice, Sundance eller Toronto, men SXSW, som egentlig er en teknologi- og musikkfestival mer enn det er filmfestival. Uventet tok filmen helt av og ble en braksuksess, og den har dratt inn godt over fire ganger sitt eget budsjett i kinobilletter med et minimum av markedsføring. Kritisk mottagelse har vært svært positiv. At Oscar handler om politikk tror jeg nok er å legge vel mye tyngde på noe som i essens er bransjens årlige premiering av seg selv. Akademiets medlemmer er verken kritikere, filmvitere eller nødvendigvis engang særlig "cineliterate" - det er bransjefolk som stemmer frem favoritter blant egne kollegaer, basert på den lille håndfullen filmer de rekker å se hvert år. Om du vil det skal handle om "filmkunst" i den forstand jeg tror du mener (du får presisere nærmere dersom jeg tar feil) er det nok mer nyttig å se hvilke filmer som tildeles priser på de forskjellige festivalene, samt årlige kritikerpriser. Legg til at også der er det i høyeste grad subjektivt hvem som vinner, kritikere og juryer er like individuelle som seere ellers, forskjellen er bare at de har sett hele utvalget filmer som er med i konkurransen. Oscar er langt mer tilfeldig og i mye større grad styrt av markedsføring, noe som reflekteres i "kontroversen" rundt Andrea Riseboroughs nominasjon. Det er helt fair å ikke like Everything Everywhere All at Once (2022), den er som sagt ikke for alle. (Og helt ærlig, hvilken film er egentlig for alle?) Å avskrive filmen og hevde at det ikke er filmkunst, tror jeg imidlertid er noe forhastet. Kunst bør ha kontakt med sin samtid og zeitgeist, og nettopp dét har den i bøtter og spann, som også er årsaken til at den er en såpass betydelig publikumsfavoritt til tross for at det ikke er en oppfølger eller del av en franchise. A24 har vist en helt unik evne til å både distribuere og produsere film som trekker yngre publikummere fra multiplex og franchise til "arthouse lite" og indie-kino, noe som er et langt langt mer betydelig steg fremover for "filmkunst" enn noe James Cameron eller Jerry Bruckheimer noensinne har oppnådd (eller i det hele tatt satt seg fore). Til syvende og sist siterer jeg filmkritiker Mark Kermode: "Two things you need to know about the Oscars is that Citizen Kane didn't win Best Picture, but Driving Miss Daisy did". Det er ofte veldig tilfeldig, tidvis helt ubegripelig, og på det jevne burde det tas for hva det er, med knusende ro og en stor klype salt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. mars 2023 #5 Del Skrevet 14. mars 2023 At folk som deg har dårlig smak innen film er vel ingenting nytt. Den var dårlig for min kone og, som kun elsker alt av adam sandler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Del Skrevet 14. mars 2023 Uenig. Den beste filmen vant som fortjent. For meg er tidenes dårligste vinner av beste film Braveheart i 1996. Drittfilm. Anonymkode: 80648...d42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Av rein nysjerrighet så jeg gjennom filmen som vant masse Oscars iår. Blant annet beste film og beste regi. Dette må være tidenes dårligste oscar film. Klarte så vidt å se gjennom hele. For et makkverk. Det viser vel at Oscar er 100% politikk. Det handler iallefall ikke om filmkunst lenger. Anonymkode: fad80...48e Du sier det må være tidenes dårligste Oscar film. Da lurer jeg på om du har sett mange av filmene som har vunnet Oscar for beste film? Jeg har ikke sett årets vinner, så skal ikke uttale meg om den, men synes mange av tidligere vinnere er spesielle filmer, som jeg godt kan forstå ikke treffer alle. Hadde med meg mannen min på «The Shape of water» som vant beste film i 2017. Jeg synes den var fin, men mer slitsom å holde fokus på enn mange andre «lettere» filmer. Mannen min synes den var helt krise! Så tenker at Oscars ikke kan brukes til å vurdere hvilken film flertallet vil like best. Tilleggsinfo er at min favoritt Oscar-vinner er «Gladiatoren» som vant i 2000 😊 Anonymkode: b4362...c65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Del Skrevet 14. mars 2023 Oscar betyr jo ikke kvalitet. Det er stort sett publikumsfavoritter som vinner Oscar. Er du ute etter kvalitet er det ikke Oscar du bør være opptatt av. Anonymkode: 8b29e...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Del Skrevet 14. mars 2023 Jeg likte den heller ikke. Syntes den var ekstremt slitsom og rar bare for å være rar. Michelle Yeoh og Ke Huy Quan fortjente prisene sine, men av årets filmer ville jeg heller gitt prisen til Elvis, The Fabelmans eller The Banshees of Inisherin. Filmen som ga meg den beste kinopplevelsen i fjor var faktisk Top Gun: Maverick, men jeg synes det var rart at den var nominert som beste film. Anonymkode: 52a30...865 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå