AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #21 Del Skrevet 17. mars 2023 Lorieen skrev (På 13.3.2023 den 22.57): Jeg bruker ikke plast på kroppen. Altså kjøper jeg ikke superwashgarn eller plagg i polyester eller akryl, jeg bruker ikke engangsbind eller syntetiske truser. Jeg bruker ren ull (fortrinnsvis merino), kashmir, silke, bomull og bambusviskose. Hvilke fordeler mener du bambusviskose har over annen viskose? Anonymkode: e3fa3...156 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 17. mars 2023 #22 Del Skrevet 17. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke fordeler mener du bambusviskose har over annen viskose? Anonymkode: e3fa3...156 Bambus er: Økologisk dyrket. Ingen sprøytemidler. ... Dyrket uten kunstig vanning. Kommersiell dyrking av bambus krever ikke annet enn regnvann. ... Bambus kan: Forbedre luftkvalitet. ... Vokser raskt og er i stand til å fornye seg selv. Endret 17. mars 2023 av Lorieen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #23 Del Skrevet 17. mars 2023 Det eneste jeg kan godta er litt nylon i sokkegarn. For å være ærlig skjønner jeg ikke at folk gidder å strikke noe som helst i 100% akryl, fordi jeg synes resultatet blir totalt ræva. Så mye jobb for ingenting, liksom. Skjønner de som bruker superwash-garn til barneklær som gjerne må vaskes veldig ofte, men en voksengenser i superwash kommer jeg aldri til å forstå. Anonymkode: f1023...757 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #24 Del Skrevet 17. mars 2023 Så glad jeg fant denne tråden i dag. Kjøpte garn i dag og det var en del av det som ikke var ren ull. Har litt trangt med penger så kjøpte det som var rimelig! Jeg var IKKE klar over mikroplast! Så nå lærte jeg noe nytt. Det skal bli gaver, er det kanskje problematisk da? Skal nok prøve å strikke mindre og heller ren ull da. Takk! Anonymkode: 2e1d5...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #25 Del Skrevet 17. mars 2023 Må har jeg lest alle svarene deres. Så mye god kunnskap. Supert at dere deler av den! Jeg har nok vært en bevisstløs forbruker når det gjelder garn. Tror heller jeg ikke har visst at syntetisk har plast, bare at det fester seg lukt raskere + ikke bra for kroppen? Jeg synes dette er litt gresk, når dere sier 20%plast, det står jo ikke det? Er alt som ikke er ull da plast? Anonymkode: 2e1d5...279 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #26 Del Skrevet 17. mars 2023 Lorieen skrev (34 minutter siden): Bambus er: Økologisk dyrket. Ingen sprøytemidler. ... Dyrket uten kunstig vanning. Kommersiell dyrking av bambus krever ikke annet enn regnvann. ... Bambus kan: Forbedre luftkvalitet. ... Vokser raskt og er i stand til å fornye seg selv. Annen viskose er jo også økologisk dyrket og trenger naturligvis ikke vanning siden det er SKOG. Viskose er absolutt ikke klimavennlig, det produseres gjennom en kjemisk prosess som medfører skadelige utslipp. At bambusviskose er bra, for miljø og kropp, er en bløff. Dessverre. Sjekk nederste myte her: https://www.tekstilforum.no/tekstilt-fake-news/340624 Anonymkode: 2e1d5...279 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 17. mars 2023 #27 Del Skrevet 17. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Annen viskose er jo også økologisk dyrket og trenger naturligvis ikke vanning siden det er SKOG. Viskose er absolutt ikke klimavennlig, det produseres gjennom en kjemisk prosess som medfører skadelige utslipp. At bambusviskose er bra, for miljø og kropp, er en bløff. Dessverre. Sjekk nederste myte her: https://www.tekstilforum.no/tekstilt-fake-news/340624 Anonymkode: 2e1d5...279 Bruker ikke så mye bambus sjøl. Bruker ull og kasjmir stort sett. Evt. økobomull. Men bruker ull med bambus mot huden på minstemann som har atopisk eksem og ikke tåler ren ull så godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2023 #28 Del Skrevet 17. mars 2023 I Norge er ikke dette noe særlig tema. Vi er så heldige å ha god tilgang til ok ullgarn til noenlunde rimelige priser. Det finnes flere billige merker av rent ullgarn, sparkjøp og andre kjører kampanjer på allerede billig ullgarn osv. Sånn er det ikke i mange andre land. Hos oss skal du nesten heller lete litt for å finne syntetiske garn, og de er jaggu ikke spesielt billige. Anonymkode: b927c...c95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #29 Del Skrevet 18. mars 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Må har jeg lest alle svarene deres. Så mye god kunnskap. Supert at dere deler av den! Jeg har nok vært en bevisstløs forbruker når det gjelder garn. Tror heller jeg ikke har visst at syntetisk har plast, bare at det fester seg lukt raskere + ikke bra for kroppen? Jeg synes dette er litt gresk, når dere sier 20%plast, det står jo ikke det? Er alt som ikke er ull da plast? Anonymkode: 2e1d5...279 Polyester og akryl er plast. https://www.houseofyarn.no/garn/myk-pafugl Dette garnet har 5% plast. https://www.garnius.no/alpakka-magic-9132-1 35% plast https://www.sparkjop.no/vera-100gr-garnnoste_527393?level_1=61714 80% plast Anonymkode: f1023...757 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2023 #30 Del Skrevet 19. mars 2023 Lorieen skrev (På 17.3.2023 den 22.42): Bambus er: Økologisk dyrket. Ingen sprøytemidler. ... Dyrket uten kunstig vanning. Kommersiell dyrking av bambus krever ikke annet enn regnvann. ... Bambus kan: Forbedre luftkvalitet. ... Vokser raskt og er i stand til å fornye seg selv. Produksjonen av viskose er ikke miljøvennlig i det hele tatt. Anonymkode: d64f9...027 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2023 #31 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 20.33): Ren ull koster jo. Hvis man bare skal strikke av kvalitetsgarn uten mikroplast, så blir det vel fort kostbart for mange. Har sett at i en del utenlandske strikkegrupper og -forum så ses det på som garnsnobberi å snakke ned syntetgarn og superwashgarn, selv hvis man begrunner med miljøhensyn. Vask av syntetgarn og superwashgarn frigjør mikroplast. Men det er ikke helt lov å si, for det er kjipt for dem som ikke har råd til annet enn syntetgarn. Og at det er dumt hvis strikking og håndarbeid skal være en elitehobby, kun for de som har råd til kvalitetsmaterialer. Det kan også være vanskelig for en forbruker å vite, ikke alle vet at superwashbehandlet ull inneholder plast. Jeg har ikke vært så flink på dette selv, har nok mye superwashgarn og garn med en andel nylon eller akryl liggende. Jeg har vært uvitende og litt gjerrig, som har handlet hovedsakelig rimelig garn. Hva med deg, er dette noe du tenker over når du handler garn? Anonymkode: 08bbf...37c Nei, ren ulltråd er ikke dyrt. Om du strikker en ullgenser så bruker du jo flere uker på det arbeidet. Du lager prøveløp, du sjekker mønster, du tilpasser for egen kroppstype (store bryster, brede skuldre, innsving i midje etc etc etc). Du er din egen skredder og lager et plagg som passer deg (eller en annen) helt perfekt. En ikke-perfekt passende genser får du jo i butikken. Så du lager det perfekte plagg. Og beholder det i flere år, om ikke tiår. Pleier det godt. Per hobby-time eller time brukt genser er det ikke det minste dyrt. Jeg bruker ikke syntet i klær jeg kjøper i butikken. Det har jeg ikke gjort siden lenge før mikro (og viktigere: nano) plast ble et begrep. Det handler om komfort, ikke miljø. Plast er ikke behagelig på kroppen. Men selvsagt, er du en av de som strikker kjempefort fordi du haster etter å bli ferdig (selv om poenget med en hobby jo er å kose seg med den?) etter oppskrift og lager 3 gensere som ikke passer i det hele på en måned og så aldri bruker dem fordi de jo ikke er brukende? Da tenker jeg løsningen kanskje ikke er å velge billig tråd, men endre metode. Spesielt er det ok å gjøre seg en regel om å alltid rekke opp plagg man ikke absolutt elsker. Er man sånn halvfornøyd er tråden av høyere verdi enn plagget. Har du reellt dårlig råd så er det mye pent garn av utmerket kvalitet tilgjengelig i bruktmarkedet. Både ubrukt og i form av strikkeplagg andre har mislyktes med. Du kan med en tur i bruktbutikken få silke og angora og den fineste ull til noen tiere. Anonymkode: 7b902...d2e 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 23. mars 2023 #32 Del Skrevet 23. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, ren ulltråd er ikke dyrt. Om du strikker en ullgenser så bruker du jo flere uker på det arbeidet. Du lager prøveløp, du sjekker mønster, du tilpasser for egen kroppstype (store bryster, brede skuldre, innsving i midje etc etc etc). Du er din egen skredder og lager et plagg som passer deg (eller en annen) helt perfekt. En ikke-perfekt passende genser får du jo i butikken. Så du lager det perfekte plagg. Og beholder det i flere år, om ikke tiår. Pleier det godt. Per hobby-time eller time brukt genser er det ikke det minste dyrt. Jeg bruker ikke syntet i klær jeg kjøper i butikken. Det har jeg ikke gjort siden lenge før mikro (og viktigere: nano) plast ble et begrep. Det handler om komfort, ikke miljø. Plast er ikke behagelig på kroppen. Men selvsagt, er du en av de som strikker kjempefort fordi du haster etter å bli ferdig (selv om poenget med en hobby jo er å kose seg med den?) etter oppskrift og lager 3 gensere som ikke passer i det hele på en måned og så aldri bruker dem fordi de jo ikke er brukende? Da tenker jeg løsningen kanskje ikke er å velge billig tråd, men endre metode. Spesielt er det ok å gjøre seg en regel om å alltid rekke opp plagg man ikke absolutt elsker. Er man sånn halvfornøyd er tråden av høyere verdi enn plagget. Har du reellt dårlig råd så er det mye pent garn av utmerket kvalitet tilgjengelig i bruktmarkedet. Både ubrukt og i form av strikkeplagg andre har mislyktes med. Du kan med en tur i bruktbutikken få silke og angora og den fineste ull til noen tiere. Anonymkode: 7b902...d2e AB over her har helt rett, ulltråd er ikke dyrt. Med tanke på arbeidet man legger i det, og at man kan få et plagg perfekt tilpasset kroppen, kan man fint forsvare å også kjøpe dyrt eller veldig dyrt garn. Men tilbake til rimelig garn. Et lite regnestykke viser at man kan bytte ut originalgarnet i Petiteknits Ingrid genser med billiggarn fra Drops, og betale ca 420 kroner for genseren i str. XL, og ca 290 i str. XS. Det er ikke mye for en genser i ull og alpakka. Billig rent ullgarn koster enda mindre. Kjøper du det samme garnet som nevnt ovenfor på tilbud nå til 17 kroner nøstet, koster det hhv. under 280 og 190 kroner. Det er kjempebillig for en genser i rene naturmaterialer. En raskt søk viser at en strikket genser i ca. 50% ull og 50%polyamid/elastan koster 299,- på tilbud. Normal pris 499,-. En annen og litt løsere modell med samme garn koster ca. 420,- på tilbud (599,- fullpris). Genser i 100% ull fra Weekday (via hm.com) koster 600,-. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2023 #33 Del Skrevet 29. mars 2023 Jeg lurer på hvor dere finner alt dette såkalte acrylgarnet? 😅 Jeg jobber i en coopbutikk. Vi garn, men bare en av de 10 ulike typene vi har er rent syntetisk. Sokkegarnet har en nylonandel. Ellers er det mest ren ull og superwashbehandlet ull. Jeg strikker masse selv. Men jeg kjøper garnet mitt andre steder. I den lokale garnbutikken eller på nett. Fordi den lokale garnbutikken har ikke alltid det jeg vil ha. Jeg bruker også helst ull som ikke er superwash. Det er mye bedre å strikke med. Og det gir et finere plagg. Syns jeg. Suoerwashbehandlet garn har en tendens til å sige. Anonymkode: 24b17...d1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diamant20 Skrevet 29. mars 2023 #34 Del Skrevet 29. mars 2023 Hvis man strikker plagg på tynne pinner med tynt garn tar det tid å strikke og garnet er rimelig per meter. Sandnes har også kommet med tynn peer gynt og alpakka følgetråd som alternativ til feks mohair. Har selv testet tynn peer gynt og liker det veldig godt😇 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #35 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (På 29.3.2023 den 5.57): Jeg lurer på hvor dere finner alt dette såkalte acrylgarnet? 😅 Jeg jobber i en coopbutikk. Vi garn, men bare en av de 10 ulike typene vi har er rent syntetisk. Sokkegarnet har en nylonandel. Ellers er det mest ren ull og superwashbehandlet ull. Jeg strikker masse selv. Men jeg kjøper garnet mitt andre steder. I den lokale garnbutikken eller på nett. Fordi den lokale garnbutikken har ikke alltid det jeg vil ha. Jeg bruker også helst ull som ikke er superwash. Det er mye bedre å strikke med. Og det gir et finere plagg. Syns jeg. Suoerwashbehandlet garn har en tendens til å sige. Anonymkode: 24b17...d1c Rusta har omtrent bare plastgarn. Europris har også en del. Anonymkode: 08bbf...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 18. april 2023 #36 Del Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 20.33): Ren ull koster jo. Hvis man bare skal strikke av kvalitetsgarn uten mikroplast, så blir det vel fort kostbart for mange. Har sett at i en del utenlandske strikkegrupper og -forum så ses det på som garnsnobberi å snakke ned syntetgarn og superwashgarn, selv hvis man begrunner med miljøhensyn. Vask av syntetgarn og superwashgarn frigjør mikroplast. Men det er ikke helt lov å si, for det er kjipt for dem som ikke har råd til annet enn syntetgarn. Og at det er dumt hvis strikking og håndarbeid skal være en elitehobby, kun for de som har råd til kvalitetsmaterialer. Det kan også være vanskelig for en forbruker å vite, ikke alle vet at superwashbehandlet ull inneholder plast. Jeg har ikke vært så flink på dette selv, har nok mye superwashgarn og garn med en andel nylon eller akryl liggende. Jeg har vært uvitende og litt gjerrig, som har handlet hovedsakelig rimelig garn. Hva med deg, er dette noe du tenker over når du handler garn? Anonymkode: 08bbf...37c Handler garnet på en av garnfabrikkene i Bergensregionen, dermed betaler jeg mindre enn i butikk samt støtter opp om lokale arbeidsplasser 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 18. april 2023 #37 Del Skrevet 18. april 2023 Grønt blad skrev (På 23.3.2023 den 13.08): AB over her har helt rett, ulltråd er ikke dyrt. Med tanke på arbeidet man legger i det, og at man kan få et plagg perfekt tilpasset kroppen, kan man fint forsvare å også kjøpe dyrt eller veldig dyrt garn. Men tilbake til rimelig garn. Et lite regnestykke viser at man kan bytte ut originalgarnet i Petiteknits Ingrid genser med billiggarn fra Drops, og betale ca 420 kroner for genseren i str. XL, og ca 290 i str. XS. Det er ikke mye for en genser i ull og alpakka. Billig rent ullgarn koster enda mindre. Kjøper du det samme garnet som nevnt ovenfor på tilbud nå til 17 kroner nøstet, koster det hhv. under 280 og 190 kroner. Det er kjempebillig for en genser i rene naturmaterialer. En raskt søk viser at en strikket genser i ca. 50% ull og 50%polyamid/elastan koster 299,- på tilbud. Normal pris 499,-. En annen og litt løsere modell med samme garn koster ca. 420,- på tilbud (599,- fullpris). Genser i 100% ull fra Weekday (via hm.com) koster 600,-. Da har du ikke regnet inn arbeidstimene for å lage plagget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 18. april 2023 #38 Del Skrevet 18. april 2023 Fru Uperfekt skrev (2 timer siden): Da har du ikke regnet inn arbeidstimene for å lage plagget Nei, det har jeg ikke. Jeg ser på materialkostnadene ved hobbyen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 18. april 2023 #39 Del Skrevet 18. april 2023 Grønt blad skrev (54 minutter siden): Nei, det har jeg ikke. Jeg ser på materialkostnadene ved hobbyen. Jeg ser på hele regnestykket. Derfor jeg vurderer å kjøpe strikke maskin 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 19. april 2023 #40 Del Skrevet 19. april 2023 Fru Uperfekt skrev (21 timer siden): Jeg ser på hele regnestykket. Derfor jeg vurderer å kjøpe strikke maskin 🙂 Jeg pleier ikke å regne inn timespris på hobbyer (strikker til eget bruk). Regner f.eks. ikke timespris på hva det koster meg å lese ei bok (privat). Eller hva det koster meg å legge et stort puslespill.:) Om man strikker for salg eller som en del av jobben, blir det noe annet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå