AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Del Skrevet 13. mars 2023 Ren ull koster jo. Hvis man bare skal strikke av kvalitetsgarn uten mikroplast, så blir det vel fort kostbart for mange. Har sett at i en del utenlandske strikkegrupper og -forum så ses det på som garnsnobberi å snakke ned syntetgarn og superwashgarn, selv hvis man begrunner med miljøhensyn. Vask av syntetgarn og superwashgarn frigjør mikroplast. Men det er ikke helt lov å si, for det er kjipt for dem som ikke har råd til annet enn syntetgarn. Og at det er dumt hvis strikking og håndarbeid skal være en elitehobby, kun for de som har råd til kvalitetsmaterialer. Det kan også være vanskelig for en forbruker å vite, ikke alle vet at superwashbehandlet ull inneholder plast. Jeg har ikke vært så flink på dette selv, har nok mye superwashgarn og garn med en andel nylon eller akryl liggende. Jeg har vært uvitende og litt gjerrig, som har handlet hovedsakelig rimelig garn. Hva med deg, er dette noe du tenker over når du handler garn? Anonymkode: 08bbf...37c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Del Skrevet 13. mars 2023 Jeg legger mange timers arbeid i et strikkeplagg, jeg vil ikke ha et dårlig resultat fordi jeg skulle spare noen kroner og brukte syntetisk garn. Jeg kjøper ikke plagg i syntetisk garn heller. Anonymkode: 0f795...ebb 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Del Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg legger mange timers arbeid i et strikkeplagg, jeg vil ikke ha et dårlig resultat fordi jeg skulle spare noen kroner og brukte syntetisk garn. Jeg kjøper ikke plagg i syntetisk garn heller. Anonymkode: 0f795...ebb Ja, sant, det gir jo egentlig mening. Kvalitet foran kvantitet. Men så er det posesalg eller tilbud og så handler man mer enn man trenger. Nei, skal skjerpe meg. Anonymkode: 08bbf...37c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Del Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ren ull koster jo. Hvis man bare skal strikke av kvalitetsgarn uten mikroplast, så blir det vel fort kostbart for mange. Har sett at i en del utenlandske strikkegrupper og -forum så ses det på som garnsnobberi å snakke ned syntetgarn og superwashgarn, selv hvis man begrunner med miljøhensyn. Vask av syntetgarn og superwashgarn frigjør mikroplast. Men det er ikke helt lov å si, for det er kjipt for dem som ikke har råd til annet enn syntetgarn. Og at det er dumt hvis strikking og håndarbeid skal være en elitehobby, kun for de som har råd til kvalitetsmaterialer. Det kan også være vanskelig for en forbruker å vite, ikke alle vet at superwashbehandlet ull inneholder plast. Jeg har ikke vært så flink på dette selv, har nok mye superwashgarn og garn med en andel nylon eller akryl liggende. Jeg har vært uvitende og litt gjerrig, som har handlet hovedsakelig rimelig garn. Hva med deg, er dette noe du tenker over når du handler garn? Anonymkode: 08bbf...37c Ja, jeg prøver å unngå syntetisk garn. Endel ren ull er ikke ekstrempriset heller, Peer Gynt, Vams, Fritidsgarn og Finull er alle ren ull til stort sett overkommelig pris. Til sokker er det ofte nødvendig med noe nylonforsterking, og det er greit det også. Anonymkode: a7fbc...b8b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #5 Del Skrevet 13. mars 2023 Jeg kjøper også kvalitet, men kun det jeg trenger. Passer på å ha nylon i sokker da, uten går det fort hull. Anonymkode: 8cfb6...063 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjaselina Skrevet 13. mars 2023 #6 Del Skrevet 13. mars 2023 Kanskje utenlandske strikkarar ikkje bur i så kalde strøk som oss her i landet. Her er rein ull det absolutt beste for å halde varmen🤣 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjärterdam Skrevet 13. mars 2023 #7 Del Skrevet 13. mars 2023 Jeg prioriterer rene naturmaterialer i det jeg strikker fordi jeg så mange ganger har opplevd å få misformede plagg etter vask (siger og strekker i feil retning) når jeg bruker syntetisk materiale,og bruker da heller det jeg vet funker slik at et plagg faktisk blir en del av garderoben min i flere år. Favorittgenseren min av ting jeg har strikket selv er snart fem år gammel og like pen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 13. mars 2023 #8 Del Skrevet 13. mars 2023 Alle bør kunne strikke med det garnet de selv ønsker, uten at de skal bli snakket ned av den grunn. Også de som bare strikker med bare dyrt garn... 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Del Skrevet 13. mars 2023 Kjøper ingenting med syntet i, og spesielt ikke garn. Ull, kasjmir, silke, yak, alpakka, kamel, lin, og kanskje bomull til kluter og sånt. Ikke noe «20 % plast» og lignende. Anonymkode: c8b9d...e88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Del Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjøper også kvalitet, men kun det jeg trenger. Passer på å ha nylon i sokker da, uten går det fort hull. Anonymkode: 8cfb6...063 silke er også slitesterkt så silkeull funker fint til sokker. Anonymkode: c8b9d...e88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 13. mars 2023 #11 Del Skrevet 13. mars 2023 Jeg bruker ikke plast på kroppen. Altså kjøper jeg ikke superwashgarn eller plagg i polyester eller akryl, jeg bruker ikke engangsbind eller syntetiske truser. Jeg bruker ren ull (fortrinnsvis merino), kashmir, silke, bomull og bambusviskose. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CrazyCatLady2500 Skrevet 13. mars 2023 #12 Del Skrevet 13. mars 2023 Jeg bruker ull til klesplagg, bomull til kluter… men innrømmer at jeg kan bruke syntetisk garn til pyntefigurer og pledd. Pga økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Del Skrevet 13. mars 2023 Jeg holder meg til naturfiber. Både av miljøhensyn, og fordi naturfiber har andre egenskaper enn de syntetiske. Superwashull er ikke like varm som den ubehandla ulla, og syntetiske plagg får meg til å gnistre av statisk elektrisitet. Jeg har en jakke i Finull som er 35 år gammel, og like fin. Tror ikke mye brukte syntetiske plagg er like fine som nye etter så mange år. Ren ull behøver ikke nødvendigvis å være så dyr. I min lokale garnbutikk har de kvalitetsgarn i merino/kasjmirblanding som gir en kostnad på kr 300 for en genser, og ren ull som kommer på 200 for en genser. Garntyper som Finull og Fivel er heller ikke ekstremt dyre. Det er når man skal strikke plagg i mohair, alpakka og merino det fort blir dyrt, og særlig når man skal strikke de fluffy trendplaggene med 3-4 tråder på pinne 15. Anonymkode: 902df...784 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 14. mars 2023 #14 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg legger mange timers arbeid i et strikkeplagg, jeg vil ikke ha et dårlig resultat fordi jeg skulle spare noen kroner og brukte syntetisk garn. Jeg kjøper ikke plagg i syntetisk garn heller. Anonymkode: 0f795...ebb Helt enig! Jeg betaler heller for ren ull i et plagg jeg legger ned så mye tid og arbeid i. Dessuten utgjør det mye for kvaliteten. Døtrene mine har brukt kjoler og gensere som mamma/bestemor/oldemor strikket til meg da jeg var lita. Og skulle de igjen få barn så kan det arves videre. Jeg arvet ei kofte i ren ull da oldemor døde, den er like fin og ofte i bruk. Det er ikke å være garnsnobb, men å være kvalitetsbevisst. Ren ull har også kvaliteter som syntetisk garn ikke har. F,eks så regulerer ull varmen pga ull puster og du blir ikke klam i ull. Det blir heller ikke svettelukt. En ullgenser/jakke skal du vaske minst mulig. Er det kommet lukt i plagget så kan du henge det ut til lufting over natta. Ull er heller ikke brennbart sånn som syntetisk garn er. Ei lita glo når du har på deg en genser strikket i syntetisk garn og POFF så brenner genseren. Har du ullgenser på så blir det kanskje et lite merke Hver gang jeg leser om garnsnobberi så er det alltid de som forsvarer bruk av syntetisk garn som bruker det ordet, Det er sjeldent jeg ser tråder andre veien; der de som er bevisst på garnkvalitet rakker ned på og kaller de som ikke bruker ren ull for ukvemsord Ren ull behøver heller ikke være så dyrt. Finull koster rundt 50kr for et nøste, Vams fra Rauma 44kr, Peer Gynt fra Sandnes 49kr. Dette er ikke dyrt garn Det som gjør en genser eller jakke dyr i garnpris er oppskrifter der man skal strikke med to tråder; 1 tråd ull+1 tråd silk mohair. Da er det følgetråden som drar opp prisen. Personlig er jeg skikkelig lei oppskrifter med to tråder, det har florert av de de siste årene. Så jeg har bevisst begynt å unngå det Jeg strikket denne til meg selv i str M, i Peer Gynt fra Sandnes, med garn og mønster så ble det ca 700kr. Det synes jeg ikke var dyrt mtp jeg har brukt genseren utrolig mye og den er like fin, garnet var godt å strikke med, og den kommer til å gå videre i arv, for det er skikkelig kvalitet https://www.sandnesgarn.no/petiteknit-print-louvre-sweater-1 Strikket også en ensfarget genser i Vams til faren min, den kom på rundt 600kr (var tilbud på garnet) Når jeg kjøper klær så unngår jeg også klær i syntetisk materiale. Jeg kjøper bomull, lin, ull. Og superwash unngår jeg av miljøhensyn. Når jeg strikker med merinoull så er jeg bevist på å kjøpe mulesing-fritt garn, av hensyn til dyrevelferd Så det er ikke snakk om å være en snobb, det er snakk om å være bevisst. Et lite tips; husfliden har garnkort. Dvs etter 1000kr så får du videre 10% avslag på alt garn. Kortet varer i 1 år. Du må ikke handle for 1000kr på nytt igjen etter å ha fått rabatt. Rabatten får du på alt kjøp av garn etter å ha nådd 1000kr 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PecanPie Skrevet 15. mars 2023 #15 Del Skrevet 15. mars 2023 Jeg velger nisjebutikker og garn i ren ull framfor kjedebutikker med akrylgarn. Grunnene er flere: ønsker å støtte lokalt næringsliv, ønsker god service og kunnskap når jeg handler, ønske å handle litt mer miljøvennlig, ønsker egenskapene ulla gir, ønsker å gi mitt bidrag til norsk ullproduksjon. I tillegg har mange av de typisk norske garnkvalitetene «uendelig» med farger (kan noen egentlig slå fargeskalaen til Rauma Finull?). Det hender jeg kjøper sokkegarn med nylon, og framover kommer jeg nok til å strikke fortrinnsvis bukser i forsterket garn til toåringen. Når det gjelder sokker har jeg noen nøster Vandre jeg gleder meg til å prøve, og teste ut garnet på min kronisk sokkeslitende mann. Jeg får inntrykk av at mange av de som velger billigere, syntetisk garn har en enorm produksjon av enkelt konstruerte gensere på relativt tjukke pinner, som de gjerne gir ut til venner og bekjente. Mens de som velger litt dyrere garn av mer naturlig kvalitet ofte strikker mer forseggjorte plagg som tar lenger tid. En ganske enkel generalisering, men det er min kjappe analyse basert på obersvasjonet fra diverse strikkegrupper på Facebook. Man har samtidig de som syns kostnaden for en hjemmestrikket genser i 100% naturfiber til 7-800 kroner er kjempedyrt, men gjerne kjøper for eksempel den populære Hest-genseren i hhv. 49% nylon, 48% ull og 3% elastan til 2500 kroner. Jeg gjør innimellom det samme selv, og kjøper en billig «ullgenser» fra Lindex eller Cubus til 500 kroner, fordi jeg trenger en varmere genser «nå» og ikke har tid til å vente på å strikke en ferdig. Men aldri fordi jeg syns det er for dyrt å kjøpe ulla i garnbutikken. Til syvende og sist må folk strikke i det de vil, men jeg liker ikke å bli omtalt som «garnsnobb» fordi jeg velger garnbutikken framfor Europris. Det handler bare om prioriteringer. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 15. mars 2023 #16 Del Skrevet 15. mars 2023 PecanPie skrev (1 time siden): Jeg velger nisjebutikker og garn i ren ull framfor kjedebutikker med akrylgarn. Grunnene er flere: ønsker å støtte lokalt næringsliv, ønsker god service og kunnskap når jeg handler, ønske å handle litt mer miljøvennlig, ønsker egenskapene ulla gir, ønsker å gi mitt bidrag til norsk ullproduksjon. I tillegg har mange av de typisk norske garnkvalitetene «uendelig» med farger (kan noen egentlig slå fargeskalaen til Rauma Finull?). Det hender jeg kjøper sokkegarn med nylon, og framover kommer jeg nok til å strikke fortrinnsvis bukser i forsterket garn til toåringen. Når det gjelder sokker har jeg noen nøster Vandre jeg gleder meg til å prøve, og teste ut garnet på min kronisk sokkeslitende mann. Jeg får inntrykk av at mange av de som velger billigere, syntetisk garn har en enorm produksjon av enkelt konstruerte gensere på relativt tjukke pinner, som de gjerne gir ut til venner og bekjente. Mens de som velger litt dyrere garn av mer naturlig kvalitet ofte strikker mer forseggjorte plagg som tar lenger tid. En ganske enkel generalisering, men det er min kjappe analyse basert på obersvasjonet fra diverse strikkegrupper på Facebook. Man har samtidig de som syns kostnaden for en hjemmestrikket genser i 100% naturfiber til 7-800 kroner er kjempedyrt, men gjerne kjøper for eksempel den populære Hest-genseren i hhv. 49% nylon, 48% ull og 3% elastan til 2500 kroner. Jeg gjør innimellom det samme selv, og kjøper en billig «ullgenser» fra Lindex eller Cubus til 500 kroner, fordi jeg trenger en varmere genser «nå» og ikke har tid til å vente på å strikke en ferdig. Men aldri fordi jeg syns det er for dyrt å kjøpe ulla i garnbutikken. Til syvende og sist må folk strikke i det de vil, men jeg liker ikke å bli omtalt som «garnsnobb» fordi jeg velger garnbutikken framfor Europris. Det handler bare om prioriteringer. Så enig i alt du sier! Særlig det med å støtte lokale garnbutikker Utenom Husfliden som er en kjedebutikk så har vi bare to uavhengige butikker her jeg bor, og de tar inn garn som ikke Husfliden har. Jeg vil helst at de to butikkene skal bestå, ergo handler jeg der. Har også observert det samme som du har på Facebook-grupper at mange masseproduserer enkle plagg på tykke pinner. Sånn som for et par år siden da det var så populært med det lollipop-garnet fra europris. Garnet består av 99% akryl! Ikke varmer det, og man blir klam. I tillegg brannfarlig og svettelukt setter seg kjapt En genser eller kofte med mønster og på tynnere pinner tar lengre tid å strikke, og med så mye jobb så ser jeg ikke poenget med å spare noen kroner på garnprisen. Venninna mi fikk i allefall en aha-opplevelse etter at hun forelsket seg helt i en genser som ble solgt som garnpakke der garnet var ekte ull og god kvalitet etter at hun lenge bare hadde strikket med syntetisk garn fra europris. Det ble ikke mere syntetisk garn igjen etter at hun strikket den genseren. Jeg er medlem av ei side på fb for kjøp og salg av garn, har gjort noen kupp der mange som har enorme garnlager og tar seg ei opprydding av og til. Dessuten har både Rauma ullvarefabrikk og Hillesvåg utsalg, så hvis man ikke bor langt unna så lønner det seg å ta turen innom. Aldri vært der selv, men moren min har vært innom Rauma og gjort noen skikkelige garnkupp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 15. mars 2023 #17 Del Skrevet 15. mars 2023 Jeg synes ikke det er snobbete å styre unna garn med akryl (eller annet plastmateriale) eller superwash, og kjøper ikke argumentet med at garn i rene naturmaterialer alltid er dyrt. Det finnes jo også rimelig garn i rene naturmaterialer både på Europris og fra Drops, eller man kan kjøpe garn på tilbud både på Internett og i den lokale garnbutikken. Jeg har selv kjøpt kvalitetsgarn med rabatt og endt opp med å betale under 300 kr for en voksengenser i ganske stor størrelse. Norsk ull som ikke er superwash, er som regel godt garn og ikke dyrt selv om det koster litt mer enn f.eks. Drops Alaska (100% ikke-superwash-ull) til 25 kr nøstet (i skrivende stund på tilbud til 15 kr nøstet). Når det gjelder superwash, kan jeg forstå at noen ønsker det, for det tåler jo røffere vask, og krymper ikke like lett om man vasker det på feil program i vaskemaskinen. I likhet med andre her i tråden liker jeg best å ikke ha superwash både grunnet miljøaspektet, og at jeg synes kvalitetene til ulla forringes av superwashbehandling. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #18 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 22.52): Kjøper ingenting med syntet i, og spesielt ikke garn. Ull, kasjmir, silke, yak, alpakka, kamel, lin, og kanskje bomull til kluter og sånt. Ikke noe «20 % plast» og lignende. Anonymkode: c8b9d...e88 Jeg bruker endel « 20% plast»-garn med løftet hode! Bruker det alltid til sokker, men også til luer, votter og en og annen genser. Gjør det fordi jeg synes masse garn klør men ikke dette, det er slitesterkt og plaggene holder fasongen og er fine, og det er ofte billig garn. Jeg har også kjøpeplagg med noe kunstfiber. Anonymkode: 77840...a5d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #19 Del Skrevet 16. mars 2023 For min del er det så enkelt som at jeg ønsker skikkelig kvalitet på det jeg bruker mange timer på å lage. Når jeg strikker plagg til meg selv vet jeg de blir brukt i mange år, da syns jeg det er verdt å investere i ull og alpakka som er laget skikkelig, godt innfarget og godt spunnet uten store deler syntetiske fiber. Strikker jeg gaver er i grunnen tankegangen lik, men jeg kan bruke superwash f.eks til klær som skal brukes av barn i bhg så det er lett å vaske (bruker da gjerne Smart fra Sandnes), eller nylonforsterket garn til raggsokker. Jeg skjønner ikke at folk tør å strikke barneplagg og pledd i acrylgarn, tar det fyr smelter det vekk og gir store brannskader på et øyeblikk. Ren ull er derimot brannhemmende, og således ypperlig i votter, lue og skjerf til alle som liker å være mye utendørs. Anonymkode: a688f...983 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2023 #20 Del Skrevet 16. mars 2023 Jeg har nylig blitt oppmerksom på dette, og har da heller brukt litt tid på å finne garnalternativer på tilbud som også er uten plast når jeg skal strikke. Det finnes liksom alltid tilbud på nett😊Dessuten tenker jeg at dersom jeg skulle kjøpt feks en genser i 100% ull hadde det blitt myyye dyrere enn en genser jeg strikker selv og det jeg bruker på kvalitetsgarn. Så får man bare håpe at de dyrene som garnet kommer fra også har blitt behandlet passe humant.. Her skulle jeg også visst mer, merker jeg. Klær, stoff og garn i naturmaterialer er rett og slett ikke billig. Det koster å produsere, og prisen vi betaler for plast og billigprodusert garn er så uendelig mye større i det lange løp. Det å bry seg om miljø og arbeidsforhold har null med snobberi å gjøre. Anonymkode: 7451a...745 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå