AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Det kjennes alltid ut som jeg skal lekke etter knipeøvelser, og må også tisse flere ganger for å få tømt blæren helt. Spesielt det første etter knipeøvelser, er det mulig da, trodde det skulle ha motsatt effekt?? Anonymkode: 318a4...735
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 Kan slikt bli bedre når jeg lutter med amming? Hørt det kan være hormonelt? Har gått et år siden fødsel. Ikke gjort regelmessig kniping da jeg føler det gjør det værre. Anonymkode: 318a4...735
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 Er du sikker på at du har riktig teknikk? Å trene feil kan gjøre vondt verre, ja. Anonymkode: 1735f...6da 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er du sikker på at du har riktig teknikk? Å trene feil kan gjøre vondt verre, ja. Anonymkode: 1735f...6da Jeg har studert teknikken og øvd ved å stoppe tissestråle, men kan jo tydelig vis ikke gjøre det riktig da. Vet ikke hva mer jeg får gjort for å få det riktig. Anonymkode: 318a4...735
Belima Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 Gjør du denne øvelsen? Hvordan trene opp bekkenet etter fødsel? Slik kan du trene musklene i bekkenbunnen Hold hendene på setemusklene og kjenn at de er helt avslappet. Trekk sammen rundt endetarm, skjede og urinrør og løft opp og innover. Du skal kjenne en liten bevegelse som et lite løft av underlivet. Du kan teste om du gjør det riktig når du er på do for å tisse.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har studert teknikken og øvd ved å stoppe tissestråle, men kan jo tydelig vis ikke gjøre det riktig da. Vet ikke hva mer jeg får gjort for å få det riktig. Anonymkode: 318a4...735 Vil anbefale deg å dra til en fysioterapeut som kan mye om bekkenbunnen, som kan gjøre en vaginal undersøkelse og sjekke om du gjør det riktig. F.eks noen fra denne lista: https://quintet.no/wp-content/uploads/2023/01/Fysioterapiliste-JANUAR-2023.pdf Å knipe urinstrålen er ok for å sjekke at du har skjønt hvilke muskler du skal stramme, men du skal absolutt ikke trene slik. Er du nøye med å slappe godt av mellom hvert knip? Hvis du kjenner med hånden på mellomkjøttet når du kniper, løftes den bort fra hånden da? Anonymkode: 1735f...6da
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil anbefale deg å dra til en fysioterapeut som kan mye om bekkenbunnen, som kan gjøre en vaginal undersøkelse og sjekke om du gjør det riktig. F.eks noen fra denne lista: https://quintet.no/wp-content/uploads/2023/01/Fysioterapiliste-JANUAR-2023.pdf Å knipe urinstrålen er ok for å sjekke at du har skjønt hvilke muskler du skal stramme, men du skal absolutt ikke trene slik. Er du nøye med å slappe godt av mellom hvert knip? Hvis du kjenner med hånden på mellomkjøttet når du kniper, løftes den bort fra hånden da? Anonymkode: 1735f...6da Belima skrev (12 minutter siden): Gjør du denne øvelsen? Hvordan trene opp bekkenet etter fødsel? Slik kan du trene musklene i bekkenbunnen Hold hendene på setemusklene og kjenn at de er helt avslappet. Trekk sammen rundt endetarm, skjede og urinrør og løft opp og innover. Du skal kjenne en liten bevegelse som et lite løft av underlivet. Du kan teste om du gjør det riktig når du er på do for å tisse. Skal man logge eller stå? Anonymkode: 318a4...735
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 Hvis du bare trener sporadisk, og så trener mye når du først trener, kan du bli støl. Dette vil bedre seg når du trener mer regelmessig. Viktig teknikk er også viktig. 3x10 raske knip uten å slippe godt, slik vi lærte på helsestasjonen, er ikke nok. Det er viktig å trene både raske og dype knip, samt å slappe av godt (ikke presse!) I mellom. Anonymkode: 3e948...bd8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skal man logge eller stå? Anonymkode: 318a4...735 Enten sitte komfortabelt og spre rumpeballene så du sitter godt ned mot underlaget, eller ligge komfortabelt. Anonymkode: 3e948...bd8
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 Jeg hadde samme problemet og jeg var for stram i bekkenbunnen. Klarte ikke slappe av i musklene nok til at blæren tømte seg normalt. Anonymkode: cd5a5...f33
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal man logge eller stå? Anonymkode: 318a4...735 Jeg synes det er lettest når jeg ligger, kjenner best at jeg får kontakt da. Så jeg legger meg på ryggen, bøyde knær med puter som støtte og så sprer jeg rumpeballene slik at jeg ikke skal jukse og bruke setemuskulaturen i stedet. Anonymkode: 1735f...6da
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde samme problemet og jeg var for stram i bekkenbunnen. Klarte ikke slappe av i musklene nok til at blæren tømte seg normalt. Anonymkode: cd5a5...f33 Ja, det er nettopp dette som er litt kinkig. Hvis man bare kniper og kniiiper og holder muskulaturen hele tiden, så kan man bli anspent og stram og det er heller ikke bra. Det er jo fort at man gjør det, spesielt hvis man føler at man er slapp og føler at man skal lekke hele tiden, da spenner man seg ubevisst. Viktig å trene ordentlig men også slappe godt av. Anonymkode: 1735f...6da
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 Belima skrev (26 minutter siden): Gjør du denne øvelsen? Hvordan trene opp bekkenet etter fødsel? Slik kan du trene musklene i bekkenbunnen Hold hendene på setemusklene og kjenn at de er helt avslappet. Trekk sammen rundt endetarm, skjede og urinrør og løft opp og innover. Du skal kjenne en liten bevegelse som et lite løft av underlivet. Du kan teste om du gjør det riktig når du er på do for å tisse. Er det feil hvis man kun klarer å stramme de vaginale musklene og ikke endetarm samtidig? For å stramme endetarmen må jeg knipe rumpeballene, klarer ikke stramme endetarmen på andre måter 😬 Anonymkode: 89b5b...af9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #14 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det feil hvis man kun klarer å stramme de vaginale musklene og ikke endetarm samtidig? For å stramme endetarmen må jeg knipe rumpeballene, klarer ikke stramme endetarmen på andre måter 😬 Anonymkode: 89b5b...af9 Har du forsøkt å putte pekefingeren innenfor analåpningen og så strammet muskulaturen? Av og til er det slik at en kjenner ikke at en strammer til, men pekefingern kjenner det. Anonymkode: ad3f2...495
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå