AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Lurer på om barnet utviklet seg normalt etter det eller ble det påvist autisme eller utviklingshemming etc? Anonymkode: c6e17...c9a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 Min yngste var sen med språket og sa lite forståelig ved 2 års alder. Det kom seg sakte men sikkert, men kun enkeltord og var gjerne bare vi her hjemme som forstod hva han mente. Ble henvist til logoped når han var 4. Logopeden fant ikke så mye galt og var mest opptatt av om lydene var på plass, noe de var, bare noen få som ikke var helt riktige. Konkluderte etter noen mnd med at han nok bare var umoden og at språket ville utvikle seg riktig vei. Han er født i desember, så noe umoden var og er han fortsatt. Nå er han begynt på skolen og det er fortsatt litt rusk, men han gjør seg forstått og forstår uten problemer. Faglig gjør han det også veldig bra. Så, treig i gang med språket, men feiler ingenting. Anonymkode: de66d...0f9
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 Det eldste barnet mitt sa vel fem ord før han fylte to (mamma, pappa, nei, ja og "dæ dæ"= det der (ville vite hva det der het)). Begynte å snakke omtrent på toårsdagen. Hadde raskt et veldig bredt ordforråd og hele setninger. Det tok ikke lang tid før kompliserte setninger kom. Som åttering har han et svært godt språk og er nok normalt intelligent. Han har ingen diagnoser. To år er ikke seint. Jeg ville ikke vært bekymret. Anonymkode: b9283...2ad
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 Jeg kjenner et barn som ikke sa noen før etter to år, mulig barnet sa noe som lignet på mamma rett før, men snakket ikke noe mer. Det barnet viste seg å være autist. Foreldrene har gjort en enorm innsats for å lære ham språk og ikke minst sosiale koder. Han er i dag en flott gutt i tenårene, veldig intelligent, har stor omtanke for andre, og vi rundt ser at han fremdeles utvikler seg positivt til å bli mer og mer selvstendig og utadvendt. Han kan slite noe fremdeles med at han ikke forstår enkelte ord og uttrykk, men når han får dem forklart, da sitter de. Han snakker to språk + engelsk (foreldre fra ulike land). Jeg vet også om en person som ikke snakket før han var fem år (!). Som i ingenting. Plutselig en dag begynte han å snakke, og da snakket han to språk flytende (mor og far fra ulike land). Han var i i 20-årene da jeg møtte ham og hele familien. Jeg spurte ham hvorfor han ikke hadde pratet før, når det var tydelig for meg at han må ha forstått det meste og egentlig kunne snakke lenge før dette. Ingen hadde spurt ham om det før, og hans mor, som også var der da, holdt pusten i påvente av svaret, for hun hadde aldri tenkt på å spørre ham. Han sa at ingen noensinne hadde spurt ham om det, at han bare ikke ønsket å snakke før han kunne si alt han ville. At den eneste grunnen var at han ikke var fornøyd med å snakke barnespråk, han forstod så enormt mye mer enn han hadde ord til å bruke selv, og dermed lot han bare være, for han ble jo forstått likevel. Han hadde til og med gode venner i den tiden han ikke snakket, men de kommuniserte med blikk og hender og minespill og miming. Jeg spurte ham om det ikke var upraktisk, men han sa at alle var jo så vant med at han ikke snakket, han oppnådde akkurat det han trengte uten å snakke, så han så ikke noen vits i det før han mestret språkene så godt at han var fornøyd med det selv. Da han begynte på skolen kunne han lese, selv om ingen hadde lært ham det heller, og han lå langt foran andre i mange fag. Som voksen fikk han påvist at han er ekstremt intelligent, noe som nok forklarer at han både husker så langt tilbake til sin tidlige barndom og hvorfor han forstod så mye mer enn hva som er vanlig for andre. De fleste trodde han var tilbakestående før han begynte å snakke, men foreldrene og nære i nabolaget behandlet ham heldigvis som om han var normal. Som voksen ble han forsker, ikke spesielt overraskende, og han er ekstremt opptatt av å ha kontroll på detaljer i forskning. Men han har ingen diagnoser, er sosial av seg, godt likt og omtenksom person. Anonymkode: 0f0a0...df6
Lafamiglia Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det eldste barnet mitt sa vel fem ord før han fylte to (mamma, pappa, nei, ja og "dæ dæ"= det der (ville vite hva det der het)). Begynte å snakke omtrent på toårsdagen. Hadde raskt et veldig bredt ordforråd og hele setninger. Det tok ikke lang tid før kompliserte setninger kom. Som åttering har han et svært godt språk og er nok normalt intelligent. Han har ingen diagnoser. To år er ikke seint. Jeg ville ikke vært bekymret. Anonymkode: b9283...2ad Har nøyaktig samme erfaring. Og jeg var også, i likhet med deg, ganske bekymret da barnet var rundt toårsalderen og ikke hadde særlig utviklet språk. Men etter dette gikk det fort, og få måneder senere var hen på linje med jevnaldrende, og vel så det.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 Jeg var det barnet. Jeg snakket ikke da, og når jeg begynte å snakke, så var det veldig utydelig. Jeg fikk en logoped da jeg var fire år. Jeg trengte talehjelp i mange, mange år. Spesielt på skole. Jeg har ikke autisme eller annet diagnose. Jeg har fremdeles talefeil. Jeg stammer også. Det er bare slik jeg er. Anonymkode: 70953...944 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 Min jente sa kanskje maks 10 ord når hun var 2 år. Hun stokket om på bokstaver så var vanskelig for folk som ikke kjente henne å forstå hva hun sa. Hun ble gradvis bedre og fikk logoped siste året i barnehage. Stor fremgang med logoped og har ryddet opp i uvanene med omstokking av bokstaver i ordene. Min jente har alltid vært en smart, kreativ og utrolig snill jente som var langt fremme motorisk. Vennene i bhg forstod henne så var aldri mangel på det heller. Min lillebror var treg med språket også, sa ikke et ord før han var 3. Da snakket han til gjengjeld i hele setninger og var på samme eller over samme nivå som gjevnaldrende idet han åpnet munnen 😊 Anonymkode: a3db9...026
Gjest T-AA Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 (endret) Vår første sa knapt et gjenkjennbart ord før han fylte 2 år og 4 måneder og da snakket han som en foss. Han forsto veldig tidlig alt vi sa til ham, men var treg til å prate, men det kom veldig veldig mye når han først begynte (og har knapt vært stille siden 😂). Jeg ville ikke bekymret meg så altfor mye. Endret 13. mars 2023 av T-AA
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 Ser at mange som hadde barn som sa enkelte ord før to år svarer, lurer egentlig bare fra de som hadde barn som ikke sa noen ved fylte to år og en måned. Bare babling. Anonymkode: c6e17...c9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå