Gå til innhold

Fortsette med felles økonomi når vi skal skilles, men fortsette å bo sammen i et år til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal skilles, men av ulike årsaker skal vi bo sammen et år til (samarbeidet går fint, og vi har tre barn som har utfordringer på hver sine vis).

Vi har alltid hatt felles økonomi, og har stort sett tjent ganske likt.

Jeg har imidlertid begynt å ta på meg diverse oppdrag som jeg tjener en del på, ved siden av jobben, og som jeg bruker mye tid på.

Mannen min bruker også mye tid på sine hobbyer, men dette er ting han ikke tjener på.

Spørsmålet er: Nå som vi ikke lenger er sammen, og på sikt skal skilles, er det riktig av meg å be om at denne ekstrainntekten min holdes utenfor (blir særeie), ettersom dette er noe jeg prioriterer å bruke fritiden min på?

Eller bør vi kanskje fra nå av holde økonomien helt separat, og kun betale inn til felles utgifter (boligutgifter, mat osv) som om vi var venner som bodde sammen?

Hva ville du gjort?

Anonymkode: 400a3...d55

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gjort det siste, så lenge det er praktisk mulig for dere. Kanskje begge setter inn en hvis sum til felleskapet hver mnd? 

Anonymkode: ceb84...f4b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt separat økonomi og heller betalt inn til en felles regningskonto for faste utgifter.

Anonymkode: f3e0d...976

• Liker 4
Skrevet (endret)

Del på faste utgifter, men slutt å dele kontoer og inntekter. Inntektene går til din private konto, så overfører du heller din halvpart av beløpene som trengs til fellesutgiftene hver mnd. Som mat, hus, strøm.

Jeg ville slettet mannens tilgang til mine kontoer, om han hadde det. 

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det siste. De ekstra pengene kan komme godt med når dere splitter opp.

Anonymkode: 394c5...1ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere skal fortsette å bo sammen, er det bare rett og rimelig at du bidrar mer hvis du tjener mer.  Det går jo på en måte til barna. 

Samme forhold som ved utregning av barnebidrag. Du kan ikke holde noe av inntekten utenom. 

Hva hadde du tenkt om saken dersom det plutselig var mannen som tjente en del mer enn deg??

Anonymkode: 73b3b...148

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du jobber mer så må han sannsynligvis bidra mer hjemme. Så lenge dere bor sammen bør du bidra mer om du tjener mer. 

Anonymkode: 3dc98...7b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppdatering fra TS:

Denne ekstrainntekten min går ikke utover mengden husarbeid og barneoppfølging, her bidrar vi likt. 
Forskjellen er at han tjener 0 på sine hobbyer, imens jeg kommer til å tjene ca 2-300 000 (brutto) på dem innen vi flytter fra hverandre.

AnonymBruker
Skrevet

Separat økonomi og kontoer. Felles innbetaling på felles utgifter på én felles konto.

Anonymkode: 2ab4a...ad3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere fortsatt bor sammen, så antar jeg dere ikke er separert?

Har dere ektepakt?

Om ikke så er du slik jeg forstår det avhengig av at han er enig i at du kan beholde det ekstra du tjener. Ellers er hovedregelen at penger opptjent i ekteskapet er fellesmidler. Det er først når man blir separert at økonomien blir koblet fra fellesen. 

Anonymkode: 0d77d...dc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke separert nei, så med mindre vi inngår ektepakt så er alt felleseie fram til at vi flytter fra hverandre.

Men spørsmålet er om jeg bør be om at disse inntektene kan bli særeie, ettersom jeg ofrer fritiden min for å oppnå dem, imens han bruker fritiden sin på ting som bare gagner han selv. (Som selvsagt er helt greit! Jeg krever ikke at han også skal øke inntekten sin, bare at jeg selv ønsker å beholde dette som jeg jobber ekstra hardt for.)

AnonymBruker
Skrevet

Om dere ikke har ektepakt, har vel han krav på halvparten av dine verdier, så du kommer ikke unna med mindre dere blir enig om særeie, men jeg ser ikke helt at det er til hans fordel😆

AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn kjapp opplysning som du gjerne vet selv, men for å kunne bli skilt må man først gjennom separasjon. Der kreves det at man flytter fra hverandre innen rimelighetens tid for å få godkjent skilsmisse senere - i følge ekteskapsloven er dette innen 3 mnd. 

Flytter man ikke fra hverandre og ikke kan opplyse nødvendig grunn, barn selv er ikke grunn nok til å bli boende sammen - endres sivilstatus til gift når dere søker om skilsmisse. 

Anonymkode: 7ee09...1af

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan ikke bo sammen i separasjonstiden, med mindre huset har flere boenheter.

Sitat

Dere kan ikke ha bodd sammen eller gjenopptatt samlivet i separasjonstiden. Det har imidlertid blitt gjort noen unntak, der det har blitt akseptert at man kan dele en bolig i to, og ha hver sin boenhet, dette gjelder eksempelvis i tilfeller der barna vil bo i samme hus

Anonymkode: eb2b2...e37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere kan ikke bo sammen i separasjonstiden, med mindre huset har flere boenheter.

Nå sier ikke TS at de er separert, hun sier de er enige om å skille som ett år.. 

Anonymkode: 66b0b...a3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå sier ikke TS at de er separert, hun sier de er enige om å skille som ett år.. 

Skillsmisse om to år blir det da. 

Ta ekstrainntekten som særeie, ellers har han krav på halvparten av din sparepenger.

Anonymkode: 312ae...38e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For å skilles om ett år, må de ha vært separert det kommende året, men mulig ts mener de skal separeres om ett år?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skillsmisse om to år blir det da. 

Ta ekstrainntekten som særeie, ellers har han krav på halvparten av din sparepenger.

Anonymkode: 312ae...38e

Har hun mulighet til dette? Hva om mannen ikke godtar det?  Er man gift, så går i praksis all inntekt til fellesskapet, om man ikke har inngått noen avtale om noe annet.  Personlig hadde jeg ikke godtatt at ektefellen unndrar å bidra etter evne til fellesskapet så lenge man er gift og bor sammen.  Hvorfor skal mannen godta å tape noe økonomisk når begge vet at de skal skilles om et år eller sånn. Hadde det vært greit om mannen da bruker av felles formue til "tull og tøys" det neste året?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er TS, tusen takk for mange gode svar!

Oppklaring: Vi tar ut separasjon om et år, men bor nå i praksis som venner og samforeldre i felles bolig.

Vi har felleseie på alt, og jeg vet at alt felles er felles. Jeg ønsker å opprette særeie på hobbyinntektene mine, og skjønner at han må godkjenne det. Jeg bare lurte på om dere tenker at dette er et rimelig krav/ønske fra min side, når alt øvrig har vært felles fram til nå.

Og også om vi kanskje bør innføre delt økonomi fra nå av. Jeg har jo egentlig ikke lenger rett til å mene noe om hva han skal bruke penger på, så lenge han fortsatt bidrar med å dekke sin del av våre felles utgifter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...