Gå til innhold

Å lytte til klassisk musikk og mental helse. Flere som føler det hjelper mer enn ” vanlig musikk»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med vanlig musikk mener jeg bra musikk som 

f eks

- David Bowie

- Roxy Music

- The killers 

Er det fordi at klassisk musikk er mer harmonisk og mindre overveldende? At hjernen klarer å bearbeide inntrykkene lettere? At ” vanlig musikk” kanskje krever mer fysisk aktivitet kombinert med musikken for å få fullt utbytte?

Mr Brightside av The Killers er ihvertfall en sang jeg lytter til når jeg er i bevegelse. Ikke nødvendigvis trening, men gåtur/rydding også. Man blir liksom litt oppjaget. Vanskelig å høre på denne sangen liggende på sofaen og i sløv tilstand.

Klassisk musikk er jo mye forskjellig, men jeg føler at jeg i mindre grad blir oppjaget og at det mer balansert. Mozart er lett, oppstemt og skjerpende. Rachmaniov vekker steke følelser, men ikke på en kaotisk og rastløs måte. 

Anonymkode: cd224...3b4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det eneste som egentlig hjelper når jeg er helt utslitt eller følelsesmessig utafor er klassisk musikk- eller aller helst sånn yoga-musikk

Anonymkode: 3445c...05b

• Liker 1
Skrevet

Klart det. Det er RO i klassisk musikk. Den roen og freden finnes ikke i moderne og teknologisk musikk. Selv er jeg også veldig glad i rolig jazz ☺️ Enten det, klassisk eller new age musikk når jeg skal roe helt ned 🧡

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er gjort en del forskning på hvordan ulike klassiske komponisters musikk påvirker hjernen og kroppen på ulike.

Mozart er bl.a. bra for å regulere et system som er stresset og trenger å roe ned.

Beethoven virker litt annerledes, men jeg husker ikke lenger, er en del år siden jeg leste det.

Kiropraktorer med spesialisering innen såkalt nevrologisk rehabilitering (det er ikke så mange av dem i Norge, men de er utrolig dyktige) vet ofte noe om dette.

Takk for påminnelsen, ts, jeg skal gjøre alvor av å begynne å lytte til Mozart igjen :)

Og det minner meg på, her jeg bor skal det snart være en konsert med Mozart, så tror jammen jeg skal få med meg den.

Anonymkode: 18e6b...bc1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mer ro i livet etter jeg sluttet å høre på radio, spotify, youtube osv. 

Det er visst noe forskning på at klassisk musikk og barokk musikk reduserer angst og gir bedre konsentrasjon. Har tro på at det helt sikkert gjør noe mer med hjernen også som gir velvære, i motsetning til radiomusikk som gir stress 

Anonymkode: 29c40...895

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...