Gå til innhold

Noen med svangerskapsforgiftning? Hvordan begynte det hos deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan begynte din svangerskapsforgiftning? Og hvilken oppfølgning fikk du??

Anonymkode: 20a7d...02e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det med begge. Begynte med lett økning i blodtrykk, proteiner i urinen.

Ble innlagt i uke 38 med første og 36 med andre.(Når det ble fullt utslag på protein i urin). Da var det målinger flere ganger for dag, og blodprøver hver morgen, for å følge med på om kroppen min ga tegn til å bli veldig påvirket. Ble veldig redusert siste dagene med eldste, og det var nok grunnen til at de satt meg fort i gang med nr 2.

Ble satt i gang i uke 39. og 37. 

Anonymkode: 3ee50...f31

Gjest Chroma
Skrevet

Hodepine og ubehag øverst i magen på høyre side. På kontroll hadde jeg forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen. Ble innlagt og satt igang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan begynte din svangerskapsforgiftning? Og hvilken oppfølgning fikk du??

Det skjedde såpass fort at det ble akutt keisersnitt. Jeg selv merket ikke noe til det, men jeg reagerte på pulsen til babyen, jeg lå med monitor. Da jeg nevnte dette for jordmor så reagerte hun absolutt ikke. Heldigvis kom en lege innom for å hente noe i ett skap, så jeg spurte henne. Hun så på målingene og tok vannet. Da ble det hurra meg rundt ja og 11 min etter var babyen ute.

Evig takknemlig for at den legen kom innom. Legen var helt sjokkert over jordmor som ikke hadde hørt på meg. 

Anonymkode: 29152...10c

AnonymBruker
Skrevet

Dere som ble satt igang/ keisersnitt hadde utslag på blodprøver eller «bare» symptomer og høyt blodtrykk med protein i urin? Er litt stressa da jeg har forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen, men siden blodprøvene er fine gjør de ingenting 😕 føler meg i crap i form. Skal bare på rutine kontroller…

AnonymBruker
Skrevet

Forhøyet blodtrykk og protein i urin. Satt på kontroll til dagen etter med vannet gikk hjemme samme natt. Gitt medisiner som senker blodtrykk under fødsel.

Anonymkode: 1cd88...744

AnonymBruker
Skrevet

Oppdaget forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen på kontroll i uke 33. Hadde også mild til moderat hodepine og ganske store ødemer. Ble lagt inn på observasjon. Var inn og ut av observasjon frem til uke 36, da ble jeg dårligere med sterk hodepine, lyssky, oppkast og vondt i ribbeinsbuen på høyre side. Var da inneliggende på obs posten. Endte med KS et par timer etterpå. 

Anonymkode: a8312...be0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mye vondt i lang tid på tvers igjennom kroppen, under høyre ribbeinsbue. Fikk påvist forhøyet blodtrykk og spor av proteiner i urin i uke 39. En halv uke senere var det fullt utslag og skyhøyt blodtrykk. Ble da lagt inn. Ble igangsatt samme dag og fikk blodtrykkssenkende som ikke fungerte særlig godt. La på meg mer enn 15kg på rundt tre uker, så godt over 30kg til sammen. 

Var innlagt for overvåkning i nesten fem døgn, Igangsetting fungerte ikke. De tok vannet, jeg fikk epidural og drypp. Under fødselen så merket jeg en nesten uutholdelig intens smerte i hodet, kastet opp masse. Og det ble til slutt akutt keisersnitt på grunn av for treg fremgang. 

Utviklet hellp-syndrom som komplikasjon og måtte ligge til overvåkning nesten en uke etterpå. Så fikk jeg ekstra oppfølgning av jordmor i kommunen på hjemmebesøk. Gikk på blodtrykkssenkende i godt over en måned før alt var normalisert. 

Fikk begynnende svangerskapsforgiftning med nr to i uke 38. Men da gikk vannet samme dagen, ble keisersnitt det også. Ingen behov for oppfølgning i etterkant. 

Anonymkode: dc359...0ab

AnonymBruker
Skrevet

Hadde noe høyt blodtrykk på siste svangerskapskontroll. Hadde forhøyet blodtrykk etter fødsel, så min svangerskapsforgiftning var etter fødselen. De målte ofte og satt meg på medisin. Jeg måtte bli på barsel i 4 dager fordi de ville observere blodtrykket. Måtte måle hos fastlege flere ganger i uken etterpå. Hadde gallestein også og måtte følge med på leververdier også.

Sov og spiste ikke på mange døgn etter fødselen. Det var hardt. 

Anonymkode: fe23f...af4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk fra veldig tidlig i svangerskapet, før 2 trimester egentlig. Så jeg hadde jevnlige kontroller for sjekk av BT fordi min mor hadde alvorlig svangerskapsforgiftning fra uke 17.

Uke 35 fikk jeg påvist proteiner i urinen, og høyere blodtrykk enn tidligere målinger. Fikk beskjed om å ringe inn til sykehuset med en gang jeg ble uvel. 36+5 ringte jeg pga hodepine, ble da lagt inn over natten med Paracet og blodtrykkstabletter fordi jeg hadde så høyt blodtrykk. Hele uke 37 var jeg hos jordmor og sykehus annenhver dag. 37+6 Ble jeg strippet i håp om at noe skulle starte av seg selv, hvis det ikke gjorde det så ble det planlagt en igangsetting 38+4.

38+1 på kvelden dro vi inn til føden, fordi jeg hadde sterke sammentrekninger, men de gav seg når jeg kom inn på føden. De tok å sjekket BT, protein, og blodprøver. Etter mye om og men ble jeg sendt hjem siden jeg hadde en time hos JM kl 10 dagen etter, så de anså det som trygt. Men jeg skulle dra med en gang jeg følte meg uvel ellernoe. 
kl 09:45 38+2 ble jeg ringt opp av sykehuset, de ville ha meg inn med en gang fordi de hadde fått svar på siste prøven fra kvelden før og de turte ikke gjøre annet enn å sette igang fødselen med det samme. 

jeg hadde ingen fremtredende symptomer som jeg merket selv, for utenom den ene kvelden med litt hodepine. Så jeg er veldig glad jeg ble såpass godt fulgt opp likevel❤️

Anonymkode: 917dc...875

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...