Gå til innhold

Forvent mindre - bli lykkeligere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir oppgitt av å lese en del tråder her. Det er alt for mange som forventer alt for mye av sine omgivelser. Og blir skuffet. Spesielt fra familie og især svigermor. 

Jeg har ett motto i livet: "nobody owes you anything" - jeg forventer ingenting overfor meg fra noen. Familie, svigerfamilie, naboer, idrettslaget, borettslaget, osv. 

Det er jo ingen som skal være nødt til å oppføre seg etter mine ønsker og standarder, og det er ingen som skal føle at de skal være nødt til å gjenglede noe til meg. 

Om jeg hjelper naboen, så er det en seier for meg. Jeg har gjort en god gjerning, og for meg er det premie i seg selv. Om det aldri blir gjengjeldt, så legger jeg ikke engang merke til det. Bryr meg ikke. Om svigermor gir meg en stygg gave - bryr meg ikke. Om svigermor ikke har nok samvær med barnebarna - bryr meg ikke. Det er jo ikke hennes valg å få disse barnebarna. 

Slutt å forvent så mye av alle rundt deg. Det er ingen som skylder deg noen verdens ting! Din egen lykke må du skape selv. 

Anonymkode: 67f8f...419

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fint for deg da :)

Men også litt trist at du ikke kan forvente at f. eks. de pensjonerte besteforeldrene som bor 3 minutter unna kan hente barna i barnehagen når du blir sittende fast i trafikken pga. snøkaos og bruker 2,5 time hjem fea jobb. 
Eller at naboen, som du brukte 4 kvelder på å hjelpe med å snekre i sommer ikke gidder å hjelpe deg tilbake når du står i ei knipe.

Jeg vil faktisk si at jo; Folk skylder oss noe. De skylder oss akkurat det samme som vi har gitt de, og hvis ikke så kan de glemme å få hjelp selv. For da må vi faktisk prioritere å bruke tiden på egne prosjekter siden vi ikke kan brenne lyset i begge ender ved å hjelpe alle og aldri få noe hjelp selv.

Anonymkode: 0ac58...ce1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig med TS; jeg forventer ingenting av noen. Trenger jeg hjelp til noe så spør jeg og godtar svaret jeg får. Forventer ikke at folk stiller opp. Jeg kan håpe men forventninger skaper bare press og skuffelser og ødelagte relasjoner. 

Anonymkode: d0e31...c02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil faktisk si at jo; Folk skylder oss noe. De skylder oss akkurat det samme som vi har gitt de, og hvis ikke så kan de glemme å få hjelp selv. For da må vi faktisk prioritere å bruke tiden på egne prosjekter siden vi ikke kan brenne lyset i begge ender ved å hjelpe alle og aldri få noe hjelp selv.

Anonymkode: 0ac58...ce1

Det er ikke det jeg sier: har jeg ikke tid eller anledning, så sier jeg det som det er. 

Anonymkode: 67f8f...419

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sluttet helt å forvente noe som helst, etter å gitt for mye av meg selv til familie og venner som forventer mye av meg, men sjelden eller aldri gir noe tilbake. Er vist jeg som er problemet, å blir sett på som den sorte får som nå har begynt å si nei. Lei av å aldri få noe tilbake, ikke så mye som et takk engang 😖 

Anonymkode: 8265b...afb

• Hjerte 1
Skrevet

Man er nødt til å forvente noe av mennesker man har en relasjon til. Hvis ikke ender man opp med å bli utnyttet. Jeg forventer feks at min partner tar hensyn til mine behov, hvis ikke kan han ikke være partneren min lenger. Vi må ikke gå i den fellen at vi slutter å ha forventninger til andre, bare fordi vi ikke vil kjenne på skuffelse. 

Gjest Refreng
Skrevet

Det er en tynn linje mellom å forvente mindre- og ikke forvente noe fordi tidligere dårlige erfaringer med mennesker har vært så vonde at man ikke vil føle flere skuffelser. Det letteste da er å skru av alle følelser om forventning

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Jeg er helt enig med Ts. Man forventer for mye av andre. At alle besteforeldre vil være sammen med ungene deres, skal gi de fine gaver, at naboer skal gjøre like mye tilbake. Men sånn er det ikke. jeg får heller ikke alltid fine gaver av svigermor, fikk en gang noen store brune stearinlys, som var gamle, dette har hu hatt liggende i sitt skap i mange år, de fikk jeg til jul. Bare smilte og sa takk, altså, hva skal man si da? Folk er forskjellig. Jeg forventer ikke noe, blir da ikke skuffet 😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...