Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal jeg kjøpe? Tantebarnet mitt på 5 år skal døpes sammen med lillesøsteren på 3 mnd. Hun minste er ikke noe problem, skal kjøpe en barnesølje til bunad som hun får senere, men hun på 5 fikk den søljen av meg til 1 års dagen.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldrene vil ikke ha sølvtøy, og smykker har hun fått av meg tidligere. Men penger i et fond var ikke så dumt. Takk for tips.

Skrevet

Medlemsskap i TOBB? Det fikk jeg i dåpsgave - kjekt å ha nå.

Skrevet

TOBB=Boligbyggerlag i trondheim. Veldig smart gave. Sikrer barnet forkjøpsrett i fremtiden.

I oslo kan du gi medlemsskap i OBOS.

Skrevet
Medlemsskap i TOBB? Det fikk jeg i dåpsgave - kjekt å ha nå.

Hun bor ikke i Trondheim, så det er jo litt domt. Hadde jeg vist hun kom til å flytte hit hadde det vært en fin gave, men...

Skrevet

hei

vorfor skal di døpe henne :overrasket: det er jo helt idiotisk nar di ikke har døpt henne før sa kunne di latt henne vente til hun kunne bestemme selv og heller latt ver og døpt den andre det hadde vert voksnere va mener femåringen om dette dette er ille jeg syns ikke kirken burde gjøre det

hilsen

Gjest Gjest_Gullhår_*
Skrevet
hei

vorfor skal di døpe henne :overrasket: det er jo helt idiotisk nar di ikke har døpt henne før sa kunne di latt henne vente til hun kunne bestemme selv og heller latt ver og døpt den andre det hadde vert voksnere va mener femåringen om dette dette er ille jeg syns ikke kirken burde gjøre det

hilsen

Det er ingen aldersgrense for dåp. Kanskje de nettopp har blitt kristne selv? De har sikkkert en grunn, folk døper ikke barna sine fordi det er tradisjon så ofte lenger, man er gjerne litt mer bevisst på det.

Skrevet

hei

uansett nar barna ikke er babyer lenger sa bør di skånes fra det til di er gammel nok til og ta stilling til om di tror selv dette er et overgrep det burde har rettighet

desverre er det mange som døper bare bare for tradisjon enda

hilsen

Skrevet

Medlem i boligbyggelag der hun bor er ikke dumt. Kan bli veldig nyttig med tiden, da lave medlemsnummer kan være avgjørende ved boligkjøp! :)

Skrevet
Hun bor ikke i Trondheim, så det er jo litt domt. Hadde jeg vist hun kom til å flytte hit hadde det vært en fin gave, men...

Åkej, jeg trodde det fordi du kommer derfra. Ja da er jeg enig i at det kanskje ikke er like smart. ;)

Skrevet
hei

uansett nar barna ikke er babyer lenger sa bør di skånes fra det til di er gammel nok til og ta stilling til om di tror selv dette er et overgrep det burde har rettighet

desverre er det mange som døper bare bare for tradisjon enda

hilsen

Hun ble ikke døpt da hun var baby, pga at moren ikke ville det. Lillesøsteren har ikke samme mor, og moren til lillesøsteren vil at hun skal døpes. Da det ble snakk om dåp spurte hun største om hun ble døpt som liten, det ble hun jo ikke. Så det var etter hennes ønske, og litt det med sjalusi ifht at lillesøster får noe storesøster ikke fikk.

Men dette er vel uansett ikke noe du har noe med? Det er ikke en avgjørelse du eller jeg kan ta. Det blir jo helt opp til foreldrene å bestemme det.

Ser absolutt ikke på det som et overgrep å døpe henne. Hun kan jo selv velge å melde seg ut av statskirken når hun blir eldre hvis hun føler at det ikke er noe for henne.

Skrevet

Da jeg var fadder til min venninnes sønn, som riktignok ble døpt som baby, men likevel, da ga jeg 1000 kr. på konto til han. Samme vil han få når han konfirmerer seg.

En annen venninne har pga diverse omstedigheter aldri fått døpt sin sønn, som blir fem om noen dager, men hun er fra en kristen familie og vil gjerne døpe han. Da vil han også få penger. Det er noe de har glede av senere.

Utover det ville jeg gitt smykker, men jeg ser du allerede har gitt det og ikke ønsket å gi noe sånt.

Barnebibler/leksikon ville ikke jeg gitt, men det er meg... Det er ikke noe man drar frem senere tror jeg, og faren er vel stor for at de ødelegger det gjennom oppveksten eller noe.

Dersom jeg har greit med penger når mitt fadderbarn blir eldre, begynner å studere e.l. kan jeg godt tenke meg å bidra litt økonomisk da og, men jeg må bare bli rik først ;)

Skrevet

hei

til bentebent først, nei jeg har ikke noe med det, men siden di ikke har samme mor syns jeg det blir verre, hun for jo ikke noe med og vere med i statskirken og vis moren ikke er kristen og vil sende henne på dåpsopplering sa er det hyklersk da syns jeg heller moren kunne vert tro mot sine idealer, jeg hadde ikke gitt etter sapass syns jeg man ma kunne forklare for sitt barn man kan ikke fa alt andre har og nar di ikke har samme mor sa bor di vel ikke i samme familie

det samme gjelder for deg som nevnte den gutten pa fem ar som skulle døpes at moren ikke fikk døpt han er tull og tøys hadde hun villet sa hadde hun kunnet gjort det det er ikke noe som hetter at ikke fatt døpt

når det gjelder det med bolibyggelag

jeg syns du bør tenkte på det først, du vet ikke vor hun vil komme til og bo du bør mulig vurdere det opp mot vor hun har slekt, uansett sa syns jeg man kansta fritt til og velge vor man vil bo, det har og vert en del regelendringer, jeg tror ikke det med medlemskap har sa mye og si, dessuten kan jo og foreldrene melde seg inn om di ikke bor i laget

en annen ting er di mulighetene der hun vil bo, her jeg bor er det ungdomsboliger det er i bolibyggelaget, der er det eneste kriteriet for og fa tildelt at man er under tredve medlemskap i bolibyggelaget er ikke sa farlig det melder man seg i nar man far leilighet

haper det var litt oppklarende

hilsen

Gjest allium
Skrevet
hei

til bentebent først, nei jeg har ikke noe med det, men siden di ikke har samme mor syns jeg det blir verre, hun for jo ikke noe med og vere med i statskirken og vis moren ikke er kristen og vil sende henne på dåpsopplering sa er det hyklersk da syns jeg heller moren kunne vert tro mot sine idealer, jeg hadde ikke gitt etter sapass syns jeg man ma kunne forklare for sitt barn man kan ikke fa alt andre har og nar di ikke har samme mor sa bor di vel ikke i samme familie

Du pleier ikke vanligvis å avskrive fars rolle så lettvint? Han er tydeligvis enig i at den yngste skal døpes, hvorfor er det da kun mors holdning som skal telle?

Digresjon. Tilbake til saken. Jeg foreslår kunst i dåpsgave. Et lite bilde behøver ikke koste så altfor mye.

Skrevet
hei

For det første er moren medlem av statskirken, og hun har gått med på å la datteren døpe seg. Og for det andre bor de i samme familie selv om de har ulik mor. Det er broren min som har daglig omsorg for datteren.

når det gjelder det med bolibyggelag

jeg syns du bør tenkte på det først, du vet ikke vor hun vil komme til og bo du bør mulig vurdere det opp mot vor hun har slekt, uansett sa syns jeg man kansta fritt til og velge vor man vil bo, det har og vert en del regelendringer, jeg tror ikke det med medlemskap har sa mye og si, dessuten kan jo og foreldrene melde seg inn om di ikke bor i laget

Har jeg sagt at jeg skulle kjøpe medlemskap i boligbyggerlag???

Nei... jeg sa at jeg ikke ville det fordi jeg ikke viste hvor hun kom til å bo når hun blir eldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...