Gå til innhold

Livmorprolaps/fremfall. Ser ut som det kommer noe ut av hullet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte for 5 mnd siden. Har hatt det fint nedentil siden da, men nå denne uken har jeg hatt en voldsom hoste og isted da jeg var på do kjentes det ut som at det kommer noe ut av vaginalåpningen. Som en rosa liten ball eller en ekstra kjønnsleppe på en måte. Gjør ikke vondt, men kjenner at det trykker litt når jeg sitter. Kan dette være fremfall? Hva skal jeg gjøre? Har sendt melding til lege, men skal jeg ringe noen eller er det ikke akkutt? 

Anonymkode: 0eedd...7bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn. Legen mener det kan være fremfall ut ifra hva jeg har forklart, men hun sier det pleier å rette seg selv med knipeøvelser og ikke er farlig. Dersom det ikke ble bedre etter 1 år skulle hun henvise til gynekolog 🤔

Anonymkode: 6e107...0fb

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som fremfall, ja. Det er klassisk at hoste forverrer slike symptomer. Har du kikket med speil? Hvis du stikker fingeren inn, kjennes det ut som det er livmortappen eller skjedeveggen som buler ut?

Mest sannsynlig kommer gynekolog dessverre bare til å si "vent og se" siden det er bare 5mnd siden du fødte. Men vil anbefale deg å dra til fysioterapeut med videreutdanning på bekkenbunn, de kan hjelpe med veiledning og sjekk om du trener bekkenbunnen riktig.

Det er ikke akutt, men du bør tenke over hvordan du gjør ting fremover for å skåne bekkenbunnen. Ikke løfte tungt, knipe før du tar i.

Anonymkode: 8a54b...b56

AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignende i begge svangerskapene mine, og vært like bekymret begge gangene. Samleie var ikke vondt, men følte at det var noe annerledes der nede.

Begge gangene har det gått tilbake av seg selv etter fødsel relativt raskt, så raskt at jeg ikke kan huske at jeg har lagt merke til det etter fødsel. Fødte siste for to uker siden.

Knipeøvelser og trening generelt skal hjelpe på, men for noen tar det opptil et år. Hvis det er plagsomt eller smertefullt så ville jeg bedt om hjelp.

Anonymkode: 8c8fa...196

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...