Gå til innhold

Øyekatarr og barnehage

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som vet om det er en fast retningslinje, eller om det er forskjell fra barnehage til barnehage? Leser så mye forskjellig. Barnet vårt har gult puss i øynene og har vært hos lege, som har sagt at dette er virus og ikke noe å gjøre noe med. Leser likevel at noen barnehager krever behandling med antibiotika før barnet kan vende tilbake i barnehagen, stemmer dette? Vi har allerede hatt barnet hjemme i 5 dager nå.

Anonymkode: e5900...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Noen gjør det, men det er ikke ok! Vi har ofte latet som barnet har fått behandling. 

Mitt barn har ofte ørebetennelse og legen sier det ikke kan behandles hver gang. 

Her mener barnehagen at man skal behandle om øyet er litt rødt og uten puss feks.

Anonymkode: 53c12...991

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Noen gjør det, men det er ikke ok! Vi har ofte latet som barnet har fått behandling. 

Mitt barn har ofte ørebetennelse og legen sier det ikke kan behandles hver gang. 

Her mener barnehagen at man skal behandle om øyet er litt rødt og uten puss feks.

Anonymkode: 53c12...991

Har faktisk vurdert det samme selv, å bare si at barnet har begynt med behandling. Ille at man skal måtte behøve å lyve.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nye retningslinjer kom fra FHI for noen år siden. Barnehagen har ikke lenger adgang til å nekte barn med mild til moderat øyekatarr å komme. Er det kraftig, men mye puss og nedsatt allmenntilstand sier det jo seg selv. De behandles ofte ikke med antibiotika uansett. Jeg sender i barnehagen med litt øyekatarr. 

Anonymkode: 647f2...7b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nye retningslinjer kom fra FHI for noen år siden. Barnehagen har ikke lenger adgang til å nekte barn med mild til moderat øyekatarr å komme. Er det kraftig, men mye puss og nedsatt allmenntilstand sier det jo seg selv. De behandles ofte ikke med antibiotika uansett. Jeg sender i barnehagen med litt øyekatarr. 

Men hvem bestemmer hva som er «kraftig?» vår barnehage mener at all synlig puss er «kraftig»

Anonymkode: 85dea...221

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet mitt fikk øyekatarr i barnehagen. Jeg fikk beskjed fra de som jobbet der om at av erfaring var det lite vits i å dra til legen før det eventuelt hadde gått tid uten å bli bedre eller at det ble verre, de ga ikke behandling uansett og at retningslinjene var endra, så det var bare å komme i barnehagen. Med eldste gikk det fort over av seg selv, yngste måtte til lege og få behandling(men hadde ikke starta i barnehagen)

Anonymkode: a2165...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvem bestemmer hva som er «kraftig?» vår barnehage mener at all synlig puss er «kraftig»

Det er det dere foreldre som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Meg igjen. Dette er mine personlige tanker om nivådelingen. Jeg er hverken helsepersonell eller ekspert. Er riktignok trebarnsmor, så tipper det er bedre enn ikkeno. Shoot me if im wrong😅

Mild: Litt røde øyne og kløe/tårer

Moderat: Litt puss, gjerne mest etter søvn. Røde og kløende øyne.

kraftig: Mye puss, gjenklistrede øyne, nedsatt allmenntilstand (kanskje feber) og mye ubehag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnehagen vår er egentlig veldig strenge på dette og krever til og med bekreftelse fra lege på at behandling er igangsatt, men vi har fått slack fordi vi kan dokumentere at barnet ofte har øyekatarr pga. medfødt øyesykdom. Har avtale på at vi gjør våre vanlige tiltak hjemme først og sender i barnehagen som vanlig mens vi holder på, og hvis det ikke blir bedre innen den tida det vanligvis tar, skal vi følge de samme reglene som resten av barna derfra.

Anonymkode: cd456...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ikke i vår barnehage, de sender bare barnet hjem. Kom og hent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Barnehagen vår er egentlig veldig strenge på dette og krever til og med bekreftelse fra lege på at behandling er igangsatt, men vi har fått slack fordi vi kan dokumentere at barnet ofte har øyekatarr pga. medfødt øyesykdom. Har avtale på at vi gjør våre vanlige tiltak hjemme først og sender i barnehagen som vanlig mens vi holder på, og hvis det ikke blir bedre innen den tida det vanligvis tar, skal vi følge de samme reglene som resten av barna derfra.

Hvordan har de lov til dette hvis fhi har gått ut og sagt at de ikke har myndighet til å gjøre dette lenger ved mildt til moderat forløp?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan har de lov til dette hvis fhi har gått ut og sagt at de ikke har myndighet til å gjøre dette lenger ved mildt til moderat forløp?

Jeg aner ikke hva de har lov og ikke lov til. Har bare forholdt meg til den informasjonen vi har fått fra barnehagen. 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pedagog i barnehage her. Vi har ikke lov til å kreve at et barn holder seg hjemme hvis det er en mild form for øyekatarr, vi har heller ikke lov til å kreve at barnet har startet på noe behandling (små barn får øyekatarr hele tiden så det er nesten som wn forkjølelse), men hvis det går utover allmenntilstanden og hvordan barnet har det i barnehagen har jeg ringt hjem og bedt foreldrene komme og hente. Men da skal det være ganske ille.

Anonymkode: 63f5b...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...