AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #61 Del Skrevet 13. mars 2023 Andro skrev (5 timer siden): Nok en person som tror at klima har noe med været i Norge å gjøre. Mye snø er forøvrig et tegn på mild vinter. Mye snø er tegn på milde vintrer ? Stakkars menneske ! I Anonymkode: 49c14...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 13. mars 2023 #62 Del Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Mye snø er tegn på milde vintrer ? Stakkars menneske ! Ja, det snør ikke når det er skikkelig kaldt. Mildere vintre = mer snø 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stina234 Skrevet 14. mars 2023 #63 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Lær deg forskjellen på klima og vær før du går i diskusjon. Anonymkode: b37a7...501 Hva er forskjellen da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #64 Del Skrevet 14. mars 2023 Her jeg bor er ett av stedene som ahr fått enorme mengder siste uka+ som vi ofte får i Mars, sikkert derfor vi ikke "gnåler" om klima TS.. fordi det er normalt for vår del av landet å ha snø i Mars..... Anonymkode: 686c1...d8a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #65 Del Skrevet 14. mars 2023 Frøkensina skrev (17 timer siden): Lurer på hvordan norsk skolegang har sviktet deg. Den amerikanske kan jeg forstå, de har dessverre helt elendig allmennutdannelse. Lurer på hvordan norsk skolegang har indoktrinert og hjernevasket deg. Anonymkode: a7b5c...7e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #66 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Lurer på hvordan norsk skolegang har indoktrinert og hjernevasket deg. Anonymkode: a7b5c...7e1 Du er frekk i din ordbruk ! Skulle ikkje forundre meg om din CV ser mest ut som ein flatklemt sveitserost Anonymkode: 49c14...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebarten Skrevet 14. mars 2023 #67 Del Skrevet 14. mars 2023 On 3/13/2023 at 5:43 PM, Evnti said: Det meste av Norge har vert kledd i hvit vinterdrakt sidan i begynnelsen av desember mnd, og siste ukene har det meste av landet fått betydeleg påfyll av snø over store deler av landet I den norske fjellheimen ligg det metersvis med snø som vil føre til overfylte vassdrag og forhåpentlegvis øke fyllingsgraden i vannmagasinene når snøsmeltingen tar til om en drøy mnd. Vinteren i Norge kom i år som ifjor, og som året før, og litt vekslende tider som før.1965 lavet snøen ned i begynnelsen av november over det meste av landet, og forsvant ikkje før uti april mnd, Begynnelsen av januar 2021 lavet snøen ned i store mengder, og lå metertykk til slutten av februar. I Norge har ein gjennom genrasjoner opplevd både snørike / snøfattige vinterer, og milde / kjølige vinterer lenge før klimagnålet tok til. Denne omtalte tempratur- økningen har ein ikkje sett så mykje til i Norge der mange vedlager forlengst er tømt, og mange må sitte innepakket i ullteppe på grunn av kalde vintrer, og høye strømpriser. Jeg skjønner ikke hvorfor man må begynne og tvile på om klimaet er menneskeskapt hver eneste gang det skjer noe som er normalt for årstiden? For noen år siden så var det der jeg bor 16+ grader over flere dager i januar!! Det vil jeg ikke kalle normalt, hva tenker du om det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #68 Del Skrevet 14. mars 2023 Andro skrev (På 13.3.2023 den 17.47): Nok en person som tror at klima har noe med været i Norge å gjøre. Mye snø er forøvrig et tegn på mild vinter. Bruker du samme argument når klimaaktivistene bruker dagens vær som argument for at klimaet er i krise? Eller bare falt det seg sånn naturlig for deg å påpeke at denne type argument som ts stilte ikke passer seg inn i denne konteksten? Anonymkode: 83ad7...6ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #69 Del Skrevet 14. mars 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: På kg må skal alle være skrive perfekt e i norsk, hvis ikke dukker språk-politiet opp. Anonymkode: 7d47f...a6b Anonymkode: 13b60...6fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #70 Del Skrevet 14. mars 2023 On 3/13/2023 at 5:43 PM, Evnti said: Det meste av Norge har vert kledd i hvit vinterdrakt sidan i begynnelsen av desember mnd Erm, jeg tror kanskje du bør kikke en gang til. Permissene for diskusjonen er jo blåst allerede i første setning. Her har det ikke vært snø på lenge, før det falt litt i går. Den er omtrent borte igjen i dag. Hele vinter har vært et salig kaos med regn og snø om hverandre, det har vært flere dager med temp. rundt eller over null, og verste kulden var et par dager med -10. Da jeg var liten, på samme sted, var det snø hele vinteren, hver vinter. Kuldegradene var konstante i flere måneder. Anonymkode: 7e70d...294 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #71 Del Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Erm, jeg tror kanskje du bør kikke en gang til. Permissene for diskusjonen er jo blåst allerede i første setning. Her har det ikke vært snø på lenge, før det falt litt i går. Den er omtrent borte igjen i dag. Hele vinter har vært et salig kaos med regn og snø om hverandre, det har vært flere dager med temp. rundt eller over null, og verste kulden var et par dager med -10. Da jeg var liten, på samme sted, var det snø hele vinteren, hver vinter. Kuldegradene var konstante i flere måneder. Anonymkode: 7e70d...294 Når ein fra østlandet, og ein fra vestlandet / nordnorge snakker om veret da snakker de om 2 forskjellige ting. Da eg var ung så var veret vekslende, og ustabillt det meste av året, og fortsettelse av det. Noen vintera kunne vera snøfattig medan andre kunne vera snørike. Hvillke del av landet blir oftest omtalt i vermeldingen når det gjeld ver ? Anonymkode: 49c14...68a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #72 Del Skrevet 14. mars 2023 Det er fustrernde med denne gobale oppvarmingen. Anonymkode: 49c14...68a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 14. mars 2023 #73 Del Skrevet 14. mars 2023 Evnti skrev (På 13.3.2023 den 18.29): Ja, det er krise i Europa og det meste av den er Putinskapt. At det er mangel på tomater og agurker i butikkene har vel mer med at det er enklere å gå i butikken å kjøpe dem eller dyrke dem ? 👏👏 Skulle akkurat til å skrive det, men da slapp jeg. Agurker og tomater kan man faktisk enkelt dyrke selv ja, men det er vel snart ingen som vet hvordan det gjøres lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #74 Del Skrevet 15. mars 2023 Tutte skrev (11 timer siden): 👏👏 Skulle akkurat til å skrive det, men da slapp jeg. Agurker og tomater kan man faktisk enkelt dyrke selv ja, men det er vel snart ingen som vet hvordan det gjøres lenger. Javist kan ein dyrke både tomater, akurker, gulrøtter, poteter, og grønnsaker selv. Rart ikkje mange flere nordmenn har oppdaget det før no Kanskje nytte noen friserte plener til en potetåker, gullerøttåker bærplanter m.m, men kan ikkje vera bekymra for å få litt dritt under neglene. Anonymkode: 49c14...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #75 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er fustrernde med denne gobale oppvarmingen. Anonymkode: 49c14...68a "livets harde skole" er visst ikke den beste utdanningen om man ikke lærer forskjellen på vær og klima. Anonymkode: dc453...14e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 15. mars 2023 #76 Del Skrevet 15. mars 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: "livets harde skole" er visst ikke den beste utdanningen om man ikke lærer forskjellen på vær og klima. Anonymkode: dc453...14e Ja, jeg husker endel nyhetssendinger der det meldes om ekstremklima forårsaket av værendringer, eller noe slikt. Er det kald/varm sommer eller tørr/våt høst så er forklaringen klar..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #77 Del Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): "livets harde skole" er visst ikke den beste utdanningen om man ikke lærer forskjellen på vær og klima. Anonymkode: dc453...14e Vêret er det vi kler oss for, medan klimaet er det vi bygger for. Vêret er det vi til ei kvar tid opplever utandørs av vind, temperatur og nedbør. Klimaet avgjer kva slags vêr som er rimeleg å forvente i eit område. Éin måte å skildre klimaet på er som gjennomsnittleg vêr over lang tid, gjerne fleire tiår. Anonymkode: 49c14...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #78 Del Skrevet 15. mars 2023 Hva slags klima har Hva er det som påvirker "vær" og klima? Vi har sett at temperaturforskjellene mellom polene og ekvator, pluss innvirkningen av jordens rotasjon, gir opphav til forskjellige klimasoner med typiske trekk når det gjelder temperatur, nedbør, lufttrykk og vind. Hvilke klimasoner har vi i Norge? Fastlandet har temperert klima i lavlandet. Polarklima finnes i fjellet, langs kysten av Finnmark og på Svalbard. Hele kysten fra Oslofjorden til Troms har et temperert regnklima med milde vintrer (et såkalt C-klima etter Köppens klimaklassifikasjon). Hvordan henger klima og vær sammen? Klimaet er altså det været vi forventer, når vi tar hensyn til hvor vi bor og tiden på året. Denne forventningen er den samme, år ut og år inn, så lenge klimaet ikke endrer seg. Været er det vi faktisk møter når vi går ut døren, og det varierer fra dag til dag.4. des. 2019 Anonymkode: 49c14...68a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebarten Skrevet 16. mars 2023 #79 Del Skrevet 16. mars 2023 On 3/14/2023 at 11:53 PM, AnonymBruker said: Det er fustrernde med denne gobale oppvarmingen. Anonymkode: 49c14...68a https://www.vg.no/nyheter/i/nQMBka/vaeromslag-i-spania-maaler-juli-varme-i-mars Jeg er helt enig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 16. mars 2023 #80 Del Skrevet 16. mars 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Vêret er det vi kler oss for, medan klimaet er det vi bygger for. Vêret er det vi til ei kvar tid opplever utandørs av vind, temperatur og nedbør. Klimaet avgjer kva slags vêr som er rimeleg å forvente i eit område. Éin måte å skildre klimaet på er som gjennomsnittleg vêr over lang tid, gjerne fleire tiår. Anonymkode: 49c14...68a 21 hours ago, AnonymBruker said: Hva slags klima har Hva er det som påvirker "vær" og klima? Vi har sett at temperaturforskjellene mellom polene og ekvator, pluss innvirkningen av jordens rotasjon, gir opphav til forskjellige klimasoner med typiske trekk når det gjelder temperatur, nedbør, lufttrykk og vind. Hvilke klimasoner har vi i Norge? Fastlandet har temperert klima i lavlandet. Polarklima finnes i fjellet, langs kysten av Finnmark og på Svalbard. Hele kysten fra Oslofjorden til Troms har et temperert regnklima med milde vintrer (et såkalt C-klima etter Köppens klimaklassifikasjon). Hvordan henger klima og vær sammen? Klimaet er altså det været vi forventer, når vi tar hensyn til hvor vi bor og tiden på året. Denne forventningen er den samme, år ut og år inn, så lenge klimaet ikke endrer seg. Været er det vi faktisk møter når vi går ut døren, og det varierer fra dag til dag.4. des. 2019 Anonymkode: 49c14...68a Hvem er det du siterer, for dette er klipp&lim? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå