Gå til innhold

Male leilighet selv – er det vanskelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en nokså lite handy mann. Jeg trives mest med PC og slikt, men nå skal jeg male leiligheten på 60m2 før jeg legger den ut for salg om et års tid. Jeg vurderer å bruke et malerfirma for jeg ser for meg at dette kan bli et "mareritt" halvveis, men det blir jo fort dyrt også.

Så jeg lurer på hvor vanskelig det er for en amatør på 35 år å gjøre dette selv? Da må jeg sikkert ta taket samtidig også, noe jeg frykter kan bli mye søl. Om noen vet om et bra malerfirma i Oslo til en overkommelig pris, tar jeg gjerne imot tips slik at jeg kan vurdere det 😊

Badet
Her må jeg sikkert sparkle eller noe først, for malingen har flasset av flere steder. Også i taket. La ved et bilde.

Stue/kjøkken/gang
Resten av leiligheten har strietapet. Ikke akkurat det mest trendy, men tenker jeg bare maler over. Må tenke litt budsjett også, å begynne med ny tapet blir nok et litt for stort prosjekt for meg.

Håper noen har noen gode tips til en amatør som meg!

Fredrik

#69dudes

IMG_9135.jpg

Anonymkode: 08896...ecc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du har tatt bilde av må all maling skrapes av først. Ser det ligger tapet under så hele den må av. Det er en skikkelig krevende drittjobb

Anonymkode: a45b2...581

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det du har tatt bilde av må all maling skrapes av først. Ser det ligger tapet under så hele den må av. Det er en skikkelig krevende drittjobb

Anonymkode: a45b2...581

Han mååååå jo ikke. Kan bare pusse litt over flekkene, sparkle og pusse litt til (basic sandpapir), deretter male hele sulamitten. Kan jo være neste eiers problem, hvis man skal tenke økonomisk 😅

Anonymkode: eb46e...93d

• Liker 7
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Finnes utrolig mange gode videoer på YouTube om hvordan man gjør ting, en gang må bli den første, bare å grønne på😉 husk bare å dekke til ting som ikke skal ha malingsøl på seg 😜

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han mååååå jo ikke. Kan bare pusse litt over flekkene, sparkle og pusse litt til (basic sandpapir), deretter male hele sulamitten. Kan jo være neste eiers problem, hvis man skal tenke økonomisk 😅

Tenker jeg tar noen "snarveier" her, for de neste eierne vil nok pusse opp badet uansett. Men vil at det skal bli ordentlig nok, så derfor vurderer jeg et malerfirma 😅

TS

AnonymBruker
Skrevet
IneT skrev (5 minutter siden):

Finnes utrolig mange gode videoer på YouTube om hvordan man gjør ting, en gang må bli den første, bare å grønne på😉 husk bare å dekke til ting som ikke skal ha malingsøl på seg 😜

Takk for tips, jeg skal sjekke ut litt muligheter før jeg bestemmer meg.

Malte alle listene rundt dører og vinduer i fjor. Dekket til det jeg kunne, men ble likevel en del søl 😅

TS

Skrevet

Du må pusse ujevnheter, og sparkle riper / hull etc.
Deretter dekker du gulvet i det aktuelle rommet med plast eller papp.
Da kan du rulle på heftgrunn først, og deretter et lag eller to med maling.
Lister og slik  tar du med pensel. Husk maskeringstape, det er det kjedeligste.

Badet bør du kanskje overlate til en proff.

Jeg syns ikke at maling er spesielt komplisert, men har lært noen triks av eksen, som er maler.

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for tips, jeg skal sjekke ut litt muligheter før jeg bestemmer meg.

Malte alle listene rundt dører og vinduer i fjor. Dekket til det jeg kunne, men ble likevel en del søl 😅

TS

Kan være lurt å kjøpe en rull med papp til å ha på gulv osv da.. husk å vaske alle overflater først og la de tørke. Vask med vann med en dæsj zalo og salmiakk i for å få av fett så malingen fester seg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vil jo potensielt ny maling flaska av etter få dager eller med en gang fordi man tilføre fugt gjennom maling. Det kan bli buler osv.

Anonymkode: 6e15d...d72

Skrevet

Du kan legge over veggfornyer. Ikke vanskelig. Jeg gjorde dette selv, er dame og ikke handy. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ny tapet er faktisk ikke så vanskelig; jeg tapetserte nylig en vegg og det gikk overraskende lett. Veggfornyer som nevnt over er også en god idé.

Anonymkode: 70f45...487

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Du må pusse ujevnheter, og sparkle riper / hull etc.
Deretter dekker du gulvet i det aktuelle rommet med plast eller papp.
Da kan du rulle på heftgrunn først, og deretter et lag eller to med maling.
Lister og slik  tar du med pensel. Husk maskeringstape, det er det kjedeligste.

Badet bør du kanskje overlate til en proff.

Jeg syns ikke at maling er spesielt komplisert, men har lært noen triks av eksen, som er maler.

Takk for svar. Tenker jeg legger ut maling av badet på mittanbud.no og sjekker der. Stua bør jeg klare selv, den ser relativt OK ut egentlig. Skal selges som en leilighet med moderniseringsbehov, så dette er først og fremst for å gi et litt bedre førsteinntrykk 😊

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (3 minutter siden):

Du kan legge over veggfornyer. Ikke vanskelig. Jeg gjorde dette selv, er dame og ikke handy. 

Det så jo også ganske fint ut. Må innrømme at jeg aldri hadde hørt om veggfornyer før nå 🙈

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ny tapet er faktisk ikke så vanskelig; jeg tapetserte nylig en vegg og det gikk overraskende lett. Veggfornyer som nevnt over er også en god idé.

Mye gode tips her. Takker så mye!

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker jeg legger ut maling av badet på mittanbud.no og sjekker der.

Når du først har en maler innom for å ta badet så spørre hen om mest mulig råd til stue osv.

AnonymBruker
Skrevet
Krist1an skrev (19 minutter siden):

Når du først har en maler innom for å ta badet så spørre hen om mest mulig råd til stue osv.

Ja, det kan være lurt!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser for øvrig at taket og veggene på badet har samme farge (altså ikke hvitt/lysere tak). Det er kanskje vanlig?

Jeg bryr jeg lite om interiør og slikt, så har faktisk ikke tenkt over dette før nå 😊

TS

Skrevet

Foreldrene dine har lært deg enkelt vedlikehold av hjem, så dette går bra.
Sett i gang.

Skrevet

Kan du ikke begynne med ett rom TS og så tar du det derfra? F.eks soverommet?

Bare husk å vaske veggene skikkelig før du begynner. Vask med salmiakkvann med en dæsj zalo og la det tørke godt. Legg på et lag grunning og så maler du etterpå. Klarer jeg det, så klarer du det også! Jeg er IKKE handy på sånne ting, men maling syntes jeg faktisk er litt gøy for man ser så stor forskjell umiddelbart. Det kjedeligste er å sette på maskeringstape 🙃

Badet hadde jeg nok rådført meg med profesjonelle. Du kan få gode tips i en malebutikk.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (5 minutter siden):

Kan du ikke begynne med ett rom TS og så tar du det derfra? F.eks soverommet?

Bare husk å vaske veggene skikkelig før du begynner. Vask med salmiakkvann med en dæsj zalo og la det tørke godt. Legg på et lag grunning og så maler du etterpå. Klarer jeg det, så klarer du det også! Jeg er IKKE handy på sånne ting, men maling syntes jeg faktisk er litt gøy for man ser så stor forskjell umiddelbart. Det kjedeligste er å sette på maskeringstape 🙃

Badet hadde jeg nok rådført meg med profesjonelle. Du kan få gode tips i en malebutikk.

Lykke til!

Tror nok det er lurt. Er sikkert ikke så vanskelig, så hadde jo vært gøy å få det til selv. Og spart noen tusen på det 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er en nokså lite handy mann. Jeg trives mest med PC og slikt, men nå skal jeg male leiligheten på 60m2 før jeg legger den ut for salg om et års tid. Jeg vurderer å bruke et malerfirma for jeg ser for meg at dette kan bli et "mareritt" halvveis, men det blir jo fort dyrt også.

Så jeg lurer på hvor vanskelig det er for en amatør på 35 år å gjøre dette selv? Da må jeg sikkert ta taket samtidig også, noe jeg frykter kan bli mye søl. Om noen vet om et bra malerfirma i Oslo til en overkommelig pris, tar jeg gjerne imot tips slik at jeg kan vurdere det 😊

Badet
Her må jeg sikkert sparkle eller noe først, for malingen har flasset av flere steder. Også i taket. La ved et bilde.

Stue/kjøkken/gang
Resten av leiligheten har strietapet. Ikke akkurat det mest trendy, men tenker jeg bare maler over. Må tenke litt budsjett også, å begynne med ny tapet blir nok et litt for stort prosjekt for meg.

Håper noen har noen gode tips til en amatør som meg!

Fredrik

#69dudes

IMG_9135.jpg

Det er viktig at underlaget er rent før du maler. Mulig det må sparkles og slipes der bilder ol.har hengt. Ville ikke gått på dette prosjektet alene uten kunnskap om det. Allier deg med noen som kan hjelpe deg. Viktig å fullføre hvert enkelt rom før du/dere går i gang m/neste. Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...