AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #21 Skrevet 14. mars 2023 Hvis noen ikke har sluttet med bleie når de er 4 eller 5 år er det sannsynligvis svært gode grunner til det. Ingen foreldre har bleie på barna sine så lenge av ren latskap! Ganske utrolig å ha så sterke meninger om ting man ikke har peiling på og å tro at man har vært så fantastisk flink fordi barna sine var ferdige med bleier tidlig, som om det er en bragd. Helt utrolig at enkelte synser om hvorvidt andres barn faktisk har dovegring eller ikke. I tillegg mener du altså at hva barnehagepersonalet ekles av (!) skal være et argument for hvordan man oppdrar barna sine. Det er mange yrkesgrupper som gjør ting i jobben sin hver dag som ikke er spesielt gøy eller som til og med er skikkelig ekkelt, that's life. Tenk å være en arrogant bedreviter med så trist liv at man må snakke ned andre. Anonymkode: 32465...988 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #22 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis noen ikke har sluttet med bleie når de er 4 eller 5 år er det sannsynligvis svært gode grunner til det. Ingen foreldre har bleie på barna sine så lenge av ren latskap! Ganske utrolig å ha så sterke meninger om ting man ikke har peiling på og å tro at man har vært så fantastisk flink fordi barna sine var ferdige med bleier tidlig, som om det er en bragd. Helt utrolig at enkelte synser om hvorvidt andres barn faktisk har dovegring eller ikke. I tillegg mener du altså at hva barnehagepersonalet ekles av (!) skal være et argument for hvordan man oppdrar barna sine. Det er mange yrkesgrupper som gjør ting i jobben sin hver dag som ikke er spesielt gøy eller som til og med er skikkelig ekkelt, that's life. Tenk å være en arrogant bedreviter med så trist liv at man må snakke ned andre. Anonymkode: 32465...988 Jeg kjenner flere fireåringer som bruker bleie uten annen grunn enn at foreldrene ikke vil ta kampen. Jeg spør fordi jeg genuint lurer på om disse barna bruker bleie fordi bhg understøtter at de gjør det, for det virker nemlig sånn på foreldrene. Anonymkode: de5e0...d5c 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #23 Skrevet 14. mars 2023 Dette med dovegring og sen bleieslutt er et nytt og norsk fenomen som jeg opplever at mange foreldre bruker som unnskyldning for sen bleieslutt (det finnes selvfølgelig unntak). Jeg ble født på 90-tallet og da var de fleste foreldre i jobb, og 4-5 åringer gikk ikke og bæsja i bleia for det om. Jeg har jobbet som pedagog i barnehage og jeg har møtt foreldre som har hatt et ekstremt avslappet forhold til bleieslutt fordi det skal skje i "barnets tempo"/"når barnet er klar for det". De barna som sluttet med bleie innenfor 1,5-3 års alderen var de som hadde foreldre som planla bleieslutt, de la opp til øving i helger og ferier, og de stresset ikke over at barnet hadde uhell og bæsjet eller tisset på seg innimellom. De har vært konsistente. Ja, det finnes barn som har dovegring eller som av andre grunner ikke klarer å gå på do, men jeg tror ikke det er tilfeldig at så mange barn de siste årene slutter så seint med bleie. Anonymkode: baafa...c5b 4 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #24 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er litt rart at barn er urenslige i så høy alder når barn for 20 år siden var renslige i samme alder. Anonymkode: d9ce2...35e Ja, de norske da, ser det ut til. I Spania har de nok ikke slike «diagnoser» som dovegring for det stilles krav for å kunne begynne på skole når de er tre. 20 år til, så blir det travelt å være barneskolelærer, du må skifte bleie på førsteklassingene i tillegg når de ikke har lært å gå på do av foreldrene. Anonymkode: 44bff...c0c 6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #25 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Klart man ikke kan overlate hele bleieslutt til barnehagen. Men tenker de i det minste kunne fulgt på do jevnlig eller i det minste satt på potte i forbindelse med bleieskift selv om barnet fortsatt har bleie på. Men jeg er nok bare mest frustrert over liten fremgang på lang tid. Vi får bare fortsette. Kanskje det løsner i påsken. Anonymkode: 6f571...753 Jeg både jobber i barnehage, og har kjent på frustrasjonen over at det er vanskelig å få til bleieslutt utenom ferier fordi barnehagen ikke kan følge opp. Det handler gjerne om for lav bemanning til at de har mulighet. I tillegg finnes det ulike holdninger og tilnærminger. Jeg har kolleger som er opptatte av at barnet må være klar, som i at bleiene er relativt tørre og barnet går på do med bleie på, før de slutter med bleie. Jeg personlig mener det er vanskelig å få til bleieslutt på den måten, kanskje med unntak av de eldste bleieslutterne. Vi setter barn på potte eller do ifbm. rutinebleieskiftene, eller hvis de sier i fra at de må. Men vi har ikke kapasitet til å følge flere treåringer på do jevnlig utenom det en gang, dessverre. Men en av mine sluttet i påskeferien. Helt uten bleie fra vi kom hjem fra barnehagen siste dag før ferien, og få uhell da ferien var over. Det skjedde et uhell en gang i blant, også i barnehagen etter det, men det var mindre enn ett i uken. Noen uhell mener jeg barnehagen er nødt til å kunne håndtere, men ikke flere om dagen. Den andre trengte mer tid, og brukte fire friuker på sommeren. Håper det funker i påsken for dere Anonymkode: 78117...e2a 2 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #26 Skrevet 14. mars 2023 Vi har et barn med diagnose som ikke sluttet med bleie før 4 år, men barnet bæsjet utelukket i do fra 2 års alderen. Derfor var det aldri snakk om bæsjebleier. Barnet bare tisset i bleien. Vi opplevde at barnehagen jobbet mot oss. Vi klarte ikke å motivere barnet over tid når barnehagen krevde bleie på pga uhell i barnehagen. Etter en påskeferie så bare stoppet vi med bleie og nektet å ta den på igjen. Barnet vårt har dessverre fortsatt litt tisseuhell, nå 1 år etterpå. Ca 1 om dagen i barnehagen. Likevel opplever vi at bhg ikke er flinke til å minne barnet på å gå på do. Mye kunne vært bedre hvis barnehagen også hadde tid til å være med på laget. Anonymkode: 71433...4bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #27 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg både jobber i barnehage, og har kjent på frustrasjonen over at det er vanskelig å få til bleieslutt utenom ferier fordi barnehagen ikke kan følge opp. Det handler gjerne om for lav bemanning til at de har mulighet. I tillegg finnes det ulike holdninger og tilnærminger. Jeg har kolleger som er opptatte av at barnet må være klar, som i at bleiene er relativt tørre og barnet går på do med bleie på, før de slutter med bleie. Jeg personlig mener det er vanskelig å få til bleieslutt på den måten, kanskje med unntak av de eldste bleieslutterne. Vi setter barn på potte eller do ifbm. rutinebleieskiftene, eller hvis de sier i fra at de må. Men vi har ikke kapasitet til å følge flere treåringer på do jevnlig utenom det en gang, dessverre. Men en av mine sluttet i påskeferien. Helt uten bleie fra vi kom hjem fra barnehagen siste dag før ferien, og få uhell da ferien var over. Det skjedde et uhell en gang i blant, også i barnehagen etter det, men det var mindre enn ett i uken. Noen uhell mener jeg barnehagen er nødt til å kunne håndtere, men ikke flere om dagen. Den andre trengte mer tid, og brukte fire friuker på sommeren. Håper det funker i påsken for dere Anonymkode: 78117...e2a Veldig bra innlegg og jeg er enig. Ble bare litt provosert over barnehageansatte i tråden som syntes det var ekkelt med fireåringer i bleie og som syntes foreldre hadde feilet når min erfaring er at barnehagen ikke gir noen drahjelp. At det da var liten tid mellom "barnet må modnes mer" på tre år og "æsj barnet burde ha sluttet for lenge siden" på fire år Anonymkode: 6f571...753 2
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #28 Skrevet 14. mars 2023 Vi har en gutt som fyller fire år til sommeren, som ikke er renslig. Vi trener alt vi kan for øyeblikket. Han får ikke ha bleie hjemme, men det skjer flere ulykker fremdeles Vi trente i fjor sommer også, men skulle sikkert vært enda strengere den gang. Men det har virkelig vært en kamp dette med bleieslutt. Han er en kvikk og "lettlært" gutt ellers - kan bokstavene, skriver navnet sitt, teller til 30, pusler puslespill når som det står "fra 5 år" på. Men toalett-treningen føles veldig vanskelig, for oss alle. Vi bor i Danmark, og her er det vanlig at barnehagen lager innberetning til kommunen dersom barnet fremdeles går med bleie når de fyller fire. Da blir barnet sjekket for om det er noe fysisk eller psykisk som gjør at de er langsommere i sin utvikling. Vi har da fått vite at dersom et barn ikke er bleiefri når de er fire så er det ofte "noe galt" med barnet, og derfor behovet for innberetning og utredning. Anonymkode: 2ec15...1b9 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #29 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Vi har en gutt som fyller fire år til sommeren, som ikke er renslig. Vi trener alt vi kan for øyeblikket. Han får ikke ha bleie hjemme, men det skjer flere ulykker fremdeles Vi trente i fjor sommer også, men skulle sikkert vært enda strengere den gang. Men det har virkelig vært en kamp dette med bleieslutt. Han er en kvikk og "lettlært" gutt ellers - kan bokstavene, skriver navnet sitt, teller til 30, pusler puslespill når som det står "fra 5 år" på. Men toalett-treningen føles veldig vanskelig, for oss alle. Vi bor i Danmark, og her er det vanlig at barnehagen lager innberetning til kommunen dersom barnet fremdeles går med bleie når de fyller fire. Da blir barnet sjekket for om det er noe fysisk eller psykisk som gjør at de er langsommere i sin utvikling. Vi har da fått vite at dersom et barn ikke er bleiefri når de er fire så er det ofte "noe galt" med barnet, og derfor behovet for innberetning og utredning. Anonymkode: 2ec15...1b9 asberger asd Anonymkode: d1765...380 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #30 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det var ikke vanlig å ha hjemmeværende forelder for 20 år siden heller. Da var vi i 2003 - ikke 1953 - og det var absolutt vanlig at begge foreldre var i arbeid.... Anonymkode: fd688...f86 Nå har det vært snakk om at norske barn slutter for sent med bleie i minst 20 år, da. Det er vanskelig å finne resultater på google som er såpass gamle, men her er en artikkel fra Aftenposten fra 2011 som beskriver akkurat det samme som i hovedinnlegget https://www.aftenposten.no/norge/i/zGPR4/naar-femaaringer-bruker-bleier-er-det-paa-tide-aa-si-stopp Anonymkode: ae397...ad5 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #31 Skrevet 14. mars 2023 De må vel snart lage barnebleier i større størrelse enn nr 7, for det er så vidt den sitter på en 4,5 åring Anonymkode: d1765...380
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå