Gå til innhold

Bleie på store barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hører stadig at foreldre sier at bhg har sagt «ikke stress med det» og «vent til han er klar»når det gjelder bleieslutt på både 4- og 5-åringer. Synes dere i bhg virkelig det er riktig tilnærming på alle? Er det ikke ekkelt å skifte bæsjebleier som er gnidd utover på så store? Hvorfor har dere ikke tydeligere forventninger til foreldrene?

Anonymkode: de5e0...d5c

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener alle bør begynne tidlig med å øve. Kan barnet ditt snakke rent så er det for stort til å bruke bleie.

Dette med sen bleieslutt er noe som har kommet de siste årene. For 10-15 år siden var det ikke slik. Da var det unormalt å bruke bleie i alle fall når man var 3,5år. De fleste sluttet før fylle 3 år, men noen få hang litt etter selvsagt. Etter å ha jobbet 15 år i barnehage, synes jeg de siste 6-7 årene har vært helt ekstreme med tanke på sen bleieslutt. Jeg ser at det er flest gutter som bruker bleie etter å ha fylt 3,5 år. Jeg vil si det er unikt at barn slutter før fylle 3år i dag. 

Ja, det er kjempeekkelt å skifte bæsjebleier på store barn. Gutter spesielt bæsjer i enorme mengder. Barna er så store og mange bryr seg ikke. De bare fortsetter i lek og later som ingenting. Det er ubehagelig når andre barn sier gir beskjed til voksne om at Per har bæsjet. Ofte faller det ut av bleien, og når det oppdages må enkelte barn nesten dusjes for å få det vekk. Vi har nok å passe på i utelek, om vi ikke hele tiden må gå etter store barn å lukte på dem.. 

Jeg vil heller skifte x antall truser, stilongs, bukser, sokker osv enn å skifte en bæsjebleie som har størknet. 

I fjor jobbet jeg på rein 3 års avdeling. 18 barn (10 gutter og 8 jenter) og 13 (9 gutter og 4 jenter) av dem brukte bleier i august. de sluttet litt etter litt. Etter jul begynte barna å fylle fire år. Nå er vi på fireårsavdeling, og i høst brukte fortsatt 5 gutter bleie ved overgang til fireårsavdeling (August 22). Nå er det 2 igjen som bruker bleier, og dette året fyller de faktisk fem år, selv om noen er født sent på året ja.

Jeg har forøvrig et "krav" jeg stiller da, til barn på storbarnsavd som en slags avtale med barna - uten at jeg er sint eller nedlatende: "Hvis du bæsjer må du komme å si fra med en gang."

Hva er det egentlig foreldre holder på med? Har de ikke tid til å øve? Det snakkes om dovegring, frykt for forstoppelse og "Barnet bryr seg ikke". Nei hvorfor det?? 

Jeg synes det er vanskelig å forklare 4,5 åringer som går på do hvorfor Per og Pål bruker bleie enda. Men jeg prøver så godt jeg kan på en god måte. 

Noen barn har spesielle behov og bruker selvfølgelig bleie, men disse tilfellene jeg referer til her har ikke spesielle behov. De oppleves bare å være umodne og ikke vant til å gjøre ting selv (F.eks påkledning, rydde fat, kopp og bestikk etter måltid, rydde leker). Det kreves masse øving og jeg ser det henger sammen med bleiebruk også. 

Hilsen pedagog (Som ikke deler denne meningen med noen og prøver alltid mitt beste på være pedagogisk på jobb - men det var deilig å lufte meningen min ang dette anonymt)

Anonymkode: d1765...380

• Liker 13
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mener alle bør begynne tidlig med å øve. Kan barnet ditt snakke rent så er det for stort til å bruke bleie.

Dette med sen bleieslutt er noe som har kommet de siste årene. For 10-15 år siden var det ikke slik. Da var det unormalt å bruke bleie i alle fall når man var 3,5år. De fleste sluttet før fylle 3 år, men noen få hang litt etter selvsagt. Etter å ha jobbet 15 år i barnehage, synes jeg de siste 6-7 årene har vært helt ekstreme med tanke på sen bleieslutt. Jeg ser at det er flest gutter som bruker bleie etter å ha fylt 3,5 år. Jeg vil si det er unikt at barn slutter før fylle 3år i dag. 

Ja, det er kjempeekkelt å skifte bæsjebleier på store barn. Gutter spesielt bæsjer i enorme mengder. Barna er så store og mange bryr seg ikke. De bare fortsetter i lek og later som ingenting. Det er ubehagelig når andre barn sier gir beskjed til voksne om at Per har bæsjet. Ofte faller det ut av bleien, og når det oppdages må enkelte barn nesten dusjes for å få det vekk. Vi har nok å passe på i utelek, om vi ikke hele tiden må gå etter store barn å lukte på dem.. 

Jeg vil heller skifte x antall truser, stilongs, bukser, sokker osv enn å skifte en bæsjebleie som har størknet. 

I fjor jobbet jeg på rein 3 års avdeling. 18 barn (10 gutter og 8 jenter) og 13 (9 gutter og 4 jenter) av dem brukte bleier i august. de sluttet litt etter litt. Etter jul begynte barna å fylle fire år. Nå er vi på fireårsavdeling, og i høst brukte fortsatt 5 gutter bleie ved overgang til fireårsavdeling (August 22). Nå er det 2 igjen som bruker bleier, og dette året fyller de faktisk fem år, selv om noen er født sent på året ja.

Jeg har forøvrig et "krav" jeg stiller da, til barn på storbarnsavd som en slags avtale med barna - uten at jeg er sint eller nedlatende: "Hvis du bæsjer må du komme å si fra med en gang."

Hva er det egentlig foreldre holder på med? Har de ikke tid til å øve? Det snakkes om dovegring, frykt for forstoppelse og "Barnet bryr seg ikke". Nei hvorfor det?? 

Jeg synes det er vanskelig å forklare 4,5 åringer som går på do hvorfor Per og Pål bruker bleie enda. Men jeg prøver så godt jeg kan på en god måte. 

Noen barn har spesielle behov og bruker selvfølgelig bleie, men disse tilfellene jeg referer til her har ikke spesielle behov. De oppleves bare å være umodne og ikke vant til å gjøre ting selv (F.eks påkledning, rydde fat, kopp og bestikk etter måltid, rydde leker). Det kreves masse øving og jeg ser det henger sammen med bleiebruk også. 

Hilsen pedagog (Som ikke deler denne meningen med noen og prøver alltid mitt beste på være pedagogisk på jobb - men det var deilig å lufte meningen min ang dette anonymt)

Ok, så har du selv erfaring med å ha barn med dovegring? Vi begynte forøvrig tidlig med bleieavvenning, men barnet utviklet likevel dovegring senere. Skal love deg det er ganske fortvilende å stå i som forelder når ingenting fungerer. Å bare ta av bleia er ikke noe barnehagen går med på heller når ingenting kommer i do. Da snakker jeg ikke om å prøve over noen dager, men måneder. Jeg har også et barn med en helt uproblematisk tidlig bleieslutt. 

Anonymkode: 02987...748

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er helt enig. Det er faktisk sykt at det har blitt normalt å la 4-åringer gå rundt i sin egen avføring. 

Alle mine fire barn sluttet med bleie før de var 2 år. Venner og bekjente blir jo helt sjokkerte når jeg sier at 2-åringen ikke bruker bleie lenger, og mener det er helt utrolig. Nei, det er faktisk helt naturlig. 

En frisk 2-åring klarer helt fint å gå på do! 

Anonymkode: 058e5...c7b

• Liker 7
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, men hva gjør dere i barnehagen for å jobbe mot bleieslutt? Har dere dotider der dere sender ungene på do? Ungene er jo i barnehagen opp mot 40 timer i uken. Vi har en snart treåring og har trent hjemme i helger og ettermiddager i månedsvis, men det hjelper lite når barnehagen vil ha på bleie hele dagen der til barnet har mer kontroll, men ikke følger opp jevnlige dobesøk. Doen er ute i gangen og døren til gangen er stengt så ungene ikke skal stikke av så barna kan ikke gå på do uten å be om hjelp heller. Det er klart barnet blir forvirret og glemmer når det har bleie på seg og når det ikke har det. Vi kommer jo ingen vei. Antar det var lettere å slutte med bleie tidlig når ungene ikke var i barnehage. 

Anonymkode: 6f571...753

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pedagog i barnehage og tar som regel opp tema bleieslutt på foreldresamtale når barna er 2 år. Mest for å sette i gang tankeprosessen hos foreldrene, de fleste har utrolig nok ikke tenkt på det i det hele tatt på forhånd. Selv om ikke barnet nødvendigvis er klart så kan man starte med å sette barnet på do ved bleieskift, ta med når mamma/pappa/søsken går på do, kjøpe noen truser som barnet kan ha på uten bleie under en liten stund etc. Starte prosessen i barnet rett og slett. 
Dette med at barna ikke er klare før 3/4/5 års alderen er bare tull og gjelder tydeligvis bare Skandinavere født de siste 10-15 årene..

Barn i dag skal få bestemme og styre det meste selv og det er helt klart ikke sunt for dem. De trenger grenser og trygge voksne som vet hva som er best for dem.

Anonymkode: c3a8f...38b

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bor i Spania og her må alle barna være bleiefrie til skolestart når de er 3 år 😬 

Det går fint for de fleste. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg, men hva gjør dere i barnehagen for å jobbe mot bleieslutt? Har dere dotider der dere sender ungene på do? Ungene er jo i barnehagen opp mot 40 timer i uken. Vi har en snart treåring og har trent hjemme i helger og ettermiddager i månedsvis, men det hjelper lite når barnehagen vil ha på bleie hele dagen der til barnet har mer kontroll, men ikke følger opp jevnlige dobesøk. Doen er ute i gangen og døren til gangen er stengt så ungene ikke skal stikke av så barna kan ikke gå på do uten å be om hjelp heller. Det er klart barnet blir forvirret og glemmer når det har bleie på seg og når det ikke har det. Vi kommer jo ingen vei. Antar det var lettere å slutte med bleie tidlig når ungene ikke var i barnehage. 

Ikke meg du siterer, men meg som svarte under. Også pedagog i barnehage. Barnet bør ha vært helt tørr hjemme over noen dager (kan jo øves i en langhelg eller liten ferie) før det sendes i barnehagen uten bleie. Det er mange foreldre som prøver å overlate hele «bleieslutten» til barnehagen og det sier seg selv at det ikke går på en gruppe med 18 treåringer feks. Da gjør man ikke annet enn å skifte ved uhell og springe på do men unger. De bør kunne gi beskjed selv når de må på do. Barnehagen bistår så godt de kan med å følge på do til faste tider feks.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men meg som svarte under. Også pedagog i barnehage. Barnet bør ha vært helt tørr hjemme over noen dager (kan jo øves i en langhelg eller liten ferie) før det sendes i barnehagen uten bleie. Det er mange foreldre som prøver å overlate hele «bleieslutten» til barnehagen og det sier seg selv at det ikke går på en gruppe med 18 treåringer feks. Da gjør man ikke annet enn å skifte ved uhell og springe på do men unger. De bør kunne gi beskjed selv når de må på do. Barnehagen bistår så godt de kan med å følge på do til faste tider feks.

Klart man ikke kan overlate hele bleieslutt til barnehagen. Men tenker de i det minste kunne fulgt på do jevnlig eller i det minste satt på potte i forbindelse med bleieskift selv om barnet fortsatt har bleie på. Men jeg er nok bare mest frustrert over liten fremgang på lang tid. Vi får bare fortsette. Kanskje det løsner i påsken. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klart man ikke kan overlate hele bleieslutt til barnehagen. Men tenker de i det minste kunne fulgt på do jevnlig eller i det minste satt på potte i forbindelse med bleieskift selv om barnet fortsatt har bleie på. Men jeg er nok bare mest frustrert over liten fremgang på lang tid. Vi får bare fortsette. Kanskje det løsner i påsken. 

Det burde de kunne gjøre ja. Vi ønsker ikke at barn kommer uten bleie før de har vert tørre hjemme over noen dager (som sakt), men å sette barnet på do til faste tider (samtidig som man bytter bleier og følger på do) bør de gjøre. Det ville jeg tatt opp med barnehagen. Styrer om det er ped leder som mener dette blir vanskelig..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok, så har du selv erfaring med å ha barn med dovegring? Vi begynte forøvrig tidlig med bleieavvenning, men barnet utviklet likevel dovegring senere. Skal love deg det er ganske fortvilende å stå i som forelder når ingenting fungerer. Å bare ta av bleia er ikke noe barnehagen går med på heller når ingenting kommer i do. Da snakker jeg ikke om å prøve over noen dager, men måneder. Jeg har også et barn med en helt uproblematisk tidlig bleieslutt. 

Meg du siterte. 

Hva er egentlig dovegring? Og hvorfor har så mange de plutselig?

Ja, man kan trygge barnet og være med på do hjemme. La barnet holde på med bok, iPad mens det sitter på do. I bhg kan man passe på at barnet har en trygg voksen sammen med seg, og passe på at ingen kommer å forstyrrer/ser på barnet om det er det som er problemet. 

Jeg tviler ikke på at ditt barn har dovegring, men synes mange bruker dette som unnskyldning.

Jeg tenker at det å gå på do bare er noe man MÅ gjøre. Spise mat, sove, skifte klær.... 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynner allerede på småbarnsavdelingen å ta de "modne" barna på do ved bleieskift. Toåringer. Og alle i januar det året de fyller tre år. Men det hjelper jo lite når vi roser og er positive til å bruke toalettet når foreldre ikke hjelper til.
På storbarn har vi jo mindre tid.. Så da blir det verre, men vi prøver.. Har de potte når de tar med det.

I noen tilfeller sier vi "dropp bleia", men selvsagt ikke med alle... Men fireåringer.. Uff.. Jeg vet ikke.. 

Kjipt at bhg ikke følger opp dere. Men dere har jo fortsatt "tid" da. Regner med barnet ditt blir tre år i dag. Bruk tiden. Det går bra :) I verste fall har dere hele sommerferien. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er pedagog i barnehage og tar som regel opp tema bleieslutt på foreldresamtale når barna er 2 år. Mest for å sette i gang tankeprosessen hos foreldrene, de fleste har utrolig nok ikke tenkt på det i det hele tatt på forhånd. Selv om ikke barnet nødvendigvis er klart så kan man starte med å sette barnet på do ved bleieskift, ta med når mamma/pappa/søsken går på do, kjøpe noen truser som barnet kan ha på uten bleie under en liten stund etc. Starte prosessen i barnet rett og slett. 
Dette med at barna ikke er klare før 3/4/5 års alderen er bare tull og gjelder tydeligvis bare Skandinavere født de siste 10-15 årene..

Barn i dag skal få bestemme og styre det meste selv og det er helt klart ikke sunt for dem. De trenger grenser og trygge voksne som vet hva som er best for dem.

Samme rutiner som dere. Pedagog som skrev det lange innlegget her. 

DU har helt rett i skandinaviere ja. Det er spesielt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er litt rart at barn er urenslige i så høy alder når barn for 20 år siden var renslige i samme alder.

Anonymkode: d9ce2...35e

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du det finnes mange barn med "dovegring"? Er dette også en psykisk diagnose vi etterhvert og nå må forholde oss til?

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, RoXyy said:

Jeg bor i Spania og her må alle barna være bleiefrie til skolestart når de er 3 år 😬 

Det går fint for de fleste. 

Skolestart ved tre 🤯

Anonymkode: 5ccdc...48b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er litt rart at barn er urenslige i så høy alder når barn for 20 år siden var renslige i samme alder.

Hva var forskjellen mellom familien da og nå da? 

Bare for å slenge ballen inn der... Er det vanlig å ha en hjemmeværende forelder nå? 

Anonymkode: 6c99d...c15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er motbydelig. Jeg måtte skifte bleie på en fireåring en gang (akutt barnevakt-situasjon), og jeg brakk meg sikkert 5-6 ganger. 🤮 Prøvde selvsagt mitt beste å ikke vise det til barnet, det er jo ikke hans feil at foreldrene har feilet, men det var ikke mulig å stoppe brekningene. 

Begge mine var bleiefrie natt og dag ved henholdsvis 19 og 15 mnd, og de bæsjet utelukkende på do fra de var 1 år. 

Folk starter for seint, og er late eller neglisjerende. Vi startet med EC fra 6 mnd på eldste, og fra fødsel på nr 2.

Nattbleie stiller seg annerledes da mange (særlig guttebarn) bruker lengere tid for å fysisk utvikle blærekontroll på natt. Men det er ingen unnskyldning for å la friske barn over 2 år bæsje i bleie. 🤮

Anonymkode: 9947a...ac6

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bare for å slenge ballen inn der... Er det vanlig å ha en hjemmeværende forelder nå? 

Det var ikke vanlig å ha hjemmeværende forelder for 20 år siden heller. Da var vi i 2003 - ikke 1953 - og det var absolutt vanlig at begge foreldre var i arbeid....

Anonymkode: fd688...f86

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Klart det er ulikt, men kvinner var i jobb for 10-15 år siden også. Og for å kaste ballen tilbake: er det greit å knyte plast rundt livet på ungene, hvor de samler opp urin og avføring over flere timer, fordi karrieren er så viktig? Skal fire/femåringer gå tilgriset i avføring fordi mamma og pappa på død og liv må jobbe 100% alle deler av barnets liv?

Anonymkode: de5e0...d5c

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...