Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 Jeg går ut av vikariat 31.12. Skal ut i fødselspermisjon 22.01.06, så jeg har 3 uker jeg ikke får lønn. Vil derfor søke dagpenger for disse 3 ukene. Jeg har vært sykemeldt i flere måneder pga. ekstrem svangerskapskvalme og kommer nok til å være det frem til jeg går ut i permisjon. Hvordan fungerer det i forhold til dagpenge-søknaden? Det står jo i reglene for dagpenger at man må være minst 50% arbeidsfør for å ha rett på pengene... Noen som har peiling?
jordbær Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 Beklager, men aetat har en "frysperiode" i begynnelsen av søknadsperioden på 14 dager eller tre uker, hvor du ikke vil få penger, whatsoever. Husker ikke nøyaktig hvordan det var. Men når jeg søkte, så var det først den frystiden og så en behandlingstid. Så du vil nok være i fødselspermisjon før du har krav på pengene. Dagpenger får man for å være arbeidssøker, og jeg tror ikke du kan søke på det, hvis du er sykemeldt. Men det skader jo ikke å prøve. Ring aetat.
Gjest allium Skrevet 29. desember 2005 #3 Skrevet 29. desember 2005 Jeg er sykmeldt fra arbeidssøking for tiden. Det var litt om og men rundt det, fordi jeg ikke har rett til dagpenger siden jeg går på sluttpakke fra forrige arbeidsgiver, men sykepengene fikk jeg. Uten karantenetid.
Amanlis Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 Den frysperioden er på 5 dager. Den var i alle fall det i begynnelsen av november. Jeg hadde ringt AETAT og spurt siden situasjonen din er litt spesiell
Riverton Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Dersom du er sykmeldt når du slutter i jobben og fortsatt er sykemeldt betaler trygdekontoret sykepenger direkte til deg etter at ansettelsesforholdet opphører. Du mister ikke sykepenger bare fordi kontrakten din går ut. Det er mulig det er noen detaljer her du ikke har fortalt, men det er ingenting i veien for å fortsatt få sykepenger fra 01.januar 2006. Ta kontakt med trygdekontoret og forhør deg. Dersom du ikke har vært syk så lenge (normalt et år) at du har brukt opp sykepengeretighetene dine så er det helt normalt at personer som er syk når de slutter i jobb fortsatt får sykepenger så lenge du er syk og har sykemelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå