Gå til innhold

Mensensmerter i lår og legger. Endometriose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt kraftige mensen og eggløsningsmerter i 27 år. Jeg har i tillegg til smertene; kvalme, fatigue, besvimelser og feber. De siste 3 årene har smertene strålt nedover lår og legger. Jeg har vært hos gynekolog flere ganger for hjelp, men får bare resept på ny prevensjon. Gynekologen trodde først det kunne være endometriose, men har ombestemt seg da hun mener jeg ikke har rett symptomer. Jeg har ikke hatt problemer med å bli gravid, så da mener hun også at det ikke kan være endometriose. Jeg fikk beskjed om at jeg ville bli bedre etter å har gått gravid, men jeg har blitt værre. Smertene er nå så og si kroniske.

Noen som har det lignende? Har dere fått vite hva det kan være? Har dere fått MR undersøkelse? 

Anonymkode: e1ef5...569

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Hvis du tror det er  endometriose  må du få fastlegen din til å henvise deg til en ekspert på endo. Vanlige gynekolog klarer dessverre ikke å se dette. Ikke alltid de kan se det på mr heller dessverre. 

Skrevet

Det stemmer ikke at graviditet er eksklusjonskriterie; «kun» halvparten med endometriose har utfordringer med fertilitet. 

At man blir bedre etter graviditet er og bare tull. Endel, men ikke alle blir verre. 

Ta deg en tur til en annen gynekolog og krev å bli henvist til lapraskopi. 

UL og MR er nokså poengløst i all den tid at man faktisk ikke får sikker diagnose på noe annet vis enn lapraskopi. 

• Nyttig 2
Skrevet

Gynekologen har tydeligvis ikke nok kunnskap om emnet. Du kan godt ha endometriose, men smerter som stråler ned i lår og legger kan også være tegn på (langtkommen) adenomyose. Noen dager har jeg mer smerter i lår enn i bekken. Jeg har hatt slike smerter fra første mens, og har begge deler. Det er sterke smerter.

Ikke alle blir bedre etter graviditet. Det sies at 1/3 blir bedre, 1/3 verre og 1/3 likt. Adenomyose blir alltid verre av graviditet dessverre. De fant ingenting på MR hos meg, men fant noe endometriose rundt buken under lapraskopi.  De såg også adenomyose på innvendig ultralyd, men da må du ha noen som kan tyde resultatet og ha godt nok utstyr. Ikke gi deg! Be om å få henvisning til Ullevål eller Tønsberg, ev stavanger. Gå til privat gynekolog, les deg opp på gynekologer som tar deg på alvor❤

Stor klem til deg. 

Skrevet

Hadde slike sterke smerter. Har adenmyose og endo.

Høres likt ut som adenmyose.

Be om henvisning til spesialist, en på Ullevål sykehus er flink

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet naturligvis ikke noe om din tilstand, men jeg kan si på generell basis at det dessverre er vanlig med sterke menstruasjonssmerter som ikke skyldes endometriose. Jeg har smerter nedover benene under menstruasjonen, og har livmorsmerter fra eggløsning og til mensen er godt i gang, og jeg er frisk.

Anonymkode: 1dbb5...44c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet naturligvis ikke noe om din tilstand, men jeg kan si på generell basis at det dessverre er vanlig med sterke menstruasjonssmerter som ikke skyldes endometriose. Jeg har smerter nedover benene under menstruasjonen, og har livmorsmerter fra eggløsning og til mensen er godt i gang, og jeg er frisk.

Jeg og. Trodde det var ganske vanlig. 

• Liker 1
Skrevet

Adenomyose et sterkt underdiagnosistert, så selv om de smertene er vanlige, betyr det ikke at det er normalt. Men ja, man kan selvsagt ha mye smerter uten å ha sykdommene også.  Ville bare gjøre oppmerksom på at mange kan ha adenomyose ute å vite det, og få fortalt at det er normalt med så sterke smerter 🧡Smerter i lår et veldig typisk tegn. Samfunnet er blitt så vant til at jenter har så sterke smerter at det bidrar til at sykdommene blir underdiagnosistert og damer ikke får help. Jeg har alltid fått høre at det er normale menssmerter jeg har, bare litt ekstra sterke,  men så jo tydelig at jeg hadde adenomyose på ultralyd. Og er nå på vei til å bli ufør av diagnosene fordi jeg ikke fikk hjelp før. Ikke gå lenger enn nødvendig uten å få den hjelpen du skal har krav på 🧡

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for delte erfaringer og gode råd. ❤️ Jeg er 100% sykemeldt nå på grunn av dette, så tenker det ikke er normalt.

Jeg skal gå til fastlegen å be om henvisning til spesialist eller direkte henvisning til lapraskopi. Har mistet troen på gynekologer. 

Ts

Anonymkode: e1ef5...569

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ikke vanlig nei.

Og noen her nevner adenomyose - det er en tilstand man som regel ikke får avdekket uten at man også tar vevsprøver av livmoren. Som man jo gjør bare når den uansett skal ut.

Noen få dyktige spesialister kan se indikasjoner, men kun kirurgi er sikker diagnose. Altså ikke diagnostisk lapraskopi, men faktisk vevsprøve når livmor er fjernet. Det er en heftig operasjon man ikke får somregel, med mindre man er ekstremt hardt rammet og invalidisert. 

De som blir diagnostisert via UL er som regel svært hardt rammet og som du leser her uten arbeidsevne. 

Endret av AprilLudgate
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...