Gå til innhold

Rentefradrag på skatten - kan det stemme??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ser jeg har en sykt høy sum under Rentefradrag på skatten og lurer på om dette kan stemme.. Sjekket fjorårets selvangivelse og så jeg hadde en høy sum der også, men ca 60000 mer i år. 

Det står 281200kr

Jeg har mye gjeld, over 700000kr, så det må vel være grunnen.. Men SÅ høy sum?! Har noen lån med høy rente, og rentene har jo steget noe den siste tiden.. 

Bare nysgjerrig på å høre med andre for å sammenligne.. Hva har dere? Og hvor mye i lån og årslønn?

Jeg har altså i overkant av 700000 i gjeld og rundt 400000 i årslønn

(Har NULL peiling på dette så derfor jeg vil sammenligne for å se om det faktisk kan være riktig 😊)

Anonymkode: 62237...740

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig mye ut, men du jar vel en betalingsplan på lånet ditt, og der står det hvor mye renter du skal betale i år. 

sjekk dette og rett opp i selvangivelsen din, ellers risikerer du en bra baksmell på skatten.

Anonymkode: 36af4...5f9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du 700 000 i forbrukslån?

Anonymkode: 26d24...2a2

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo hvilken rente du har. Kan sikkert stemme.

Anonymkode: e3100...66a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, forbrukslån og kreditter 

AnonymBruker
Skrevet

Det blir jo ca kr 23 400 i renter per måned. Med 400 000 i inntekt skjønner jeg ikke hvordan du skal få til det.

Anonymkode: 015f4...4c4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hei!

Ser jeg har en sykt høy sum under Rentefradrag på skatten og lurer på om dette kan stemme.. Sjekket fjorårets selvangivelse og så jeg hadde en høy sum der også, men ca 60000 mer i år. 

Det står 281200kr

Jeg har mye gjeld, over 700000kr, så det må vel være grunnen.. Men SÅ høy sum?! Har noen lån med høy rente, og rentene har jo steget noe den siste tiden.. 

Bare nysgjerrig på å høre med andre for å sammenligne.. Hva har dere? Og hvor mye i lån og årslønn?

(Har NULL peiling på dette så derfor jeg vil sammenligne for å se om det faktisk kan være riktig 😊)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Til TS - sånn kan du heller skrive tall. Mye enklere å lese

Anonymkode: fea53...d46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hei!

Det står 281200kr

Hvis det er skattekortet ditt du snakker om, bør du gå inn og endre skattekortet asap. Skatteetaten har dratt til noe helt urealistisk på rentefradrag i skattekortet. Gå inn i nedbetalingsplanen din og finn rett beløp og korriger skattekortet. Ellers så blir det skattesmell på deg. 

Anonymkode: 60822...fa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Til TS - sånn kan du heller skrive tall. Mye enklere å lese

Anonymkode: fea53...d46

Lett uansett.

Anonymkode: fa443...0c5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1 mill i lån. De hadde lagt inn 268 000 i gjeldsrenter hos meg for 2023. Skjønner ikke hvordan de har fått til det. Det reelle tallet er rundt 40 000.

Anonymkode: ab205...07c

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei!

Det står 281200kr

Hvor mye har du betalt i renter? Dette fremkommer i årsoppgaver som du har fått de siste månedene.

Anonymkode: 37a14...b30

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har 1 mill i lån. De hadde lagt inn 268 000 i gjeldsrenter hos meg for 2023. Skjønner ikke hvordan de har fått til det. Det reelle tallet er rundt 40 000.

Anonymkode: ab205...07c

Det ble skrevet feil hos ganske mange på gjeldsrenter dette året, noe som viser at det er ganske lurt at folk følger med. 

Anonymkode: 4bd15...783

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ble skrevet feil hos ganske mange på gjeldsrenter dette året, noe som viser at det er ganske lurt at folk følger med. 

Anonymkode: 4bd15...783

Ja, samme hos meg. Jeg rettet det jo med det samme, men jeg tenkte nok at det var noe som var gått galt i produksjonen.  Jeg håper at andre også har sett dette, eller reagert på lite skattetrekk i år,  ellers kan det bli store restskatter av slikt.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg er student og har BSU1 og BSU2 som jeg fyller hvert år og fikk rundt 8k på renter. Allikevel mente skatteetaten at jeg kommer til å tjene 50k på renter 😅😅 i with! 

Anonymkode: 983b9...70f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...