AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Noen som har prøvd faste for å gå ned i vekt? Jeg veier for mye og lurer på om dette kam være en god løsning. Har aldri prøvd faste før så hvis du har prøvd så del gjerne tips,triks og anbefalinger. hvordan gikk det med deg når du fastet? Anonymkode: 7f56a...f39
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 Jeg fastet 16:8 og gikk ned i vekt. Spiste lette sunne måltider som salater, knekkebrød, kylling, frukt og grønt. Koste meg litt på lørdager. Drakk mye vann og bevegde meg. Anonymkode: 9fabe...4fc
stan Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 Sist sommer prøvde jeg slik "intermediate fasting". 16 timer faste og 8 timer jeg kunne spise. Timet det slik jeg spiste brunsj kl 11, og var ferdig med middag til kl 19. Spiste normalt, riktignok svært asiatisk inspirert. I tillegg kunne jeg drikke så mye te og kaffe jeg ville. Det førte i første omgang ikke til at jeg gikk så mye ned i vekt, men søtsuget og småspisingen forsvant. Jeg opplevde aldri at jeg var veldig sulten, egentlig mindre sulten om morgenen enn før. Holdt på i drøye tre uker. Vekta gikk sakte nedover i månedene etterpå. Litt fordi jeg rett og slett føler meg mindre sulten, og mindre lyst på godterier. Startet på omlag 100 kg, var nede i 92 før jul. Er litt opp igjen nå (all inclusive ferie er ikke så lurt for vekta). Alt i alt er erfaringene positive, planlegger en ny runde til sommeren.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som har prøvd faste for å gå ned i vekt? Jeg veier for mye og lurer på om dette kam være en god løsning. Har aldri prøvd faste før så hvis du har prøvd så del gjerne tips,triks og anbefalinger. hvordan gikk det med deg når du fastet? Anonymkode: 7f56a...f39 Absolutt. Men om du ikke er vant til å gå mer enn over natta uten mat, kan det hende du må venne kroppen gradvis til å klare seg lengre uten mat. Årsaken er at ikke alle kropper er trent til å tære på fettreserver når glukoselagrene er tomme, og man vil da føle seg ganske dårlig. Det anbefales å forlenge nattfaste som en start, og først forskyve frokost en time senere, og siste måltid tilsvarende en time tidligere. Utvid med en time i hver ende pr uke, til du helt greit klarer 24 t. Men - er du kvinne med menssyklus bør du ikke faste uken før mens og heller ikke rundt eggløsning. Det vil kunne forstyrre hormonproduksjon negativt. Jeg følger opplegget til dr Mindy Pelz. Det kan kanskje virke overveldende da hun prater fort og mye - men hun har hvertfall det meste av info tilgjengelig gratis på YouTube. Anonymkode: 55e8b...e4c 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 Om du har kontroll på hva du putter i munnen, så er ikke faste noe poeng. Mange opplever dog at det er lettere å kontrollere hva de putter i munnen når de faster. Anonymkode: 5cdbe...ed0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #6 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Om du har kontroll på hva du putter i munnen, så er ikke faste noe poeng. Mange opplever dog at det er lettere å kontrollere hva de putter i munnen når de faster. Anonymkode: 5cdbe...ed0 Ja dette tenker jeg også. Personlig liker jeg ikke store måltider, liker å spise litt om gangen. Så da blir det gjerne 4måltider og et lite mellommåltid om dagen. Men alt er planlagt og innenfor «budsjettet». For meg hadde det ikke passet med 1-2måltider daglig. Aldri hatt overvekt. Anonymkode: e1f9f...b31
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #7 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja dette tenker jeg også. Personlig liker jeg ikke store måltider, liker å spise litt om gangen. Så da blir det gjerne 4måltider og et lite mellommåltid om dagen. Men alt er planlagt og innenfor «budsjettet». For meg hadde det ikke passet med 1-2måltider daglig. Aldri hatt overvekt. Anonymkode: e1f9f...b31 Jepp. Jeg spiser flere ganger i løpet av dagen. Hadde aldri funket for meg få, store måltider innenfor et tidsvindu. Jeg har kontroll på hva jeg samlet sett putter i munnen igjennom dagen. Anonymkode: 5cdbe...ed0
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #8 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Om du har kontroll på hva du putter i munnen, så er ikke faste noe poeng. Mange opplever dog at det er lettere å kontrollere hva de putter i munnen når de faster. Anonymkode: 5cdbe...ed0 Fasting har vist seg å ha flere store fordeler, blant annet når det kommer til inflamasjon, tarmhelse, og cellefornyelse. Det handler om mye mer enn "å ha kontroll på hva du putter i munnen". Anonymkode: 22813...fa6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #9 Skrevet 14. mars 2023 Jeg spiser 3-4 måltider mellom 9-18. Er eneste "slankekuren" som noen gang har funka på meg. Spiser ikke store måltid, kun passe mett. Klarer å holde 9 av 10 dager. Går sakte men sikkert ned rundt en halv kilo i uka siste 3 måneder. Anonymkode: 5bb69...de6
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): inflamasjon, tarmhelse, og cellefornyelse. Anonymkode: 22813...fa6 Jeg er klar over det. Men det var ikke det tråden handlet om/TS lurte på. Spørsmålet var vektnedgang. Man går ned ved kalorirestriksjon. For mange er det lettere ved faste, men man kan like gjerne ikke faste og ha samme kalorirestriksjonen. Anonymkode: 5cdbe...ed0
Aristoteles Skrevet 14. mars 2023 #11 Skrevet 14. mars 2023 Begynt på min niende uke med 4/20 nå, og for meg funker det veldig bra. Jeg spiser middag, og så et mindre måltid (kan være litt ost, ett egg eller noe slikt), og som oftest bringebær eller appelsin også. Måltidene mine er ikke ekstremt store. Mye grønnsaker, og 250 gram fisk eller 150-200 gram kjøtt. Så langt har det gått helt utmerket. Det passer tydeligvis for meg å spise sjelden, for jeg er ikke spesielt sulten. Men skal sies at jeg fra før kunne gå en dag uten å spise noe, fordi jeg glemte det. Og vet at hvis mamma, for eksempel, skulle ha prøvd seg på det samme, så hadde hun ikke blitt til å leve med Hun spise til og med om natten - men er normalt slank likevel. Så tror faste passer for mange, men slett ikke passer for andre. Jeg har gått ned i vekt, har mer energi, sover bedre og har heller ikke hatt noen negative virkninger, som hodepine eller energiløshet. Men jeg har nok vært bevisstløs på hva jeg har puttet i meg før dette! Jeg har aldri tenkt tanken på at "kan ikke spise det eller det", hva som er sunt og ikke, eller noe som helst. Har jeg hatt lyst på hvetebolle, potetgull, pinnekjøtt, lammekoteletter eller hva det måtte være, så har jeg spist det. Ingen faste måltider, og snacket på akkurat det jeg hadde lyst på. Egentlig er det forunderlig at jeg ikke ble mer enn 91 kilo. Nå, med fastingen og at jeg skal ned 25-30 kilo, så tenker jeg mer på hva jeg spiser i mitt firetimers spisevindu. Det må være næringsrikt, og det skal gi metthetsfølelse. Jeg vet selvfølgelig ikke om jeg kommer til å klare å holde vekten når jeg er ferdigslanket, men jeg kommer til å fortsette med periodisk faste. Kanskje ikke 20 timer, men 18. Vi får se. Og da ikke for å holde vekten, men fordi det passer meg bra. Det er deilig å ikke tenke på hva jeg skal spise/snacke, for det skal jeg ikke
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #12 Skrevet 14. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fasting har vist seg å ha flere store fordeler, blant annet når det kommer til inflamasjon, tarmhelse, og cellefornyelse. Det handler om mye mer enn "å ha kontroll på hva du putter i munnen". Anonymkode: 22813...fa6 Anbefaler å høre på kliniske ernæringsfysiologer, leger og forskere. Ikke en dame med en bachelor i ernæring (ikke klinisk, så hun kan egentlig ikke gi råd til mennesker). Hun trekker konklusjoner fra basalforskning. Ikke noe farlig å spise sjeldent, men heller ikke store fordeler. Anonymkode: e1f9f...b31
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #13 Skrevet 14. mars 2023 Jeg har gått ned 57 kg, og fasting har hjulpet en del Anonymkode: e3dee...f26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå