Gå til innhold

Kontantløst samfunn og dansk bank som vil ha opplyst hva kundene bruker kontanter på.

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
Skrevet

Det er mye som går i retning av pengeløst samfunn, eller rettere sagt kontantløst. Det er noen steder som ikke lenger aksepterer kontanter som betalingsmiddel.  Ikke alle liker den utviklingen, og noen foretrekker også å betale med kontanter for å slippe overvåkning av privatlivet.  Jeg synes det er greit å ha noen kontanter.

Danskene er heller ikke så glad for dette, og bankene deres vil helst at kundene hever minst mulig kontanter. De spør kundene om hva de skal bruke kontantene til.  Av og til liker de ikke svarene de får, og opptrer da som selvoppnevnt moralpoliti.

Jeg fant denne artikkelen på facebooksiden til en dansk avis, og det var stor aktivitet i kommentarfeltet😅.  
https://nordjyske.dk/nyheder/erhverv/skrev-oel-fisse-og-hornmusik-i-besked-til-spar-nord-nu-er-han-fortid-som-kunde/4156381?fbclid=IwAR2eDACKeP09uhasYOddbRORt_N6j6R-Hw-fquYSvthvBdIz2x-IwmxTcQs

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker at alt blir digitalt. Jo fortere jo bedre. Gleder meg til fysiske penger ikke blir godtatt noen plasser lengre.

Anonymkode: b5f62...56b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke digitaliseringen, og tenker at kontanter fortsatt har en plass - og bør ha en plass - i vårt samfunn. Det er ganske mange ganger der jeg har vært på steder hvor teknikken har feilet, og ingenting annet enn kontanter funker. 

Og banken har ingenting med hva jeg vil bruke kontanter på, om det er cafe latte eller sko eller betale for svart jobb. Litt frihet må mennesket fortsatt få ha. Men jeg ser jo hvor tendensene er på vei.... 

Anonymkode: 22a11...4b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg liker ikke digitaliseringen, og tenker at kontanter fortsatt har en plass - og bør ha en plass - i vårt samfunn. Det er ganske mange ganger der jeg har vært på steder hvor teknikken har feilet, og ingenting annet enn kontanter funker. 

Og banken har ingenting med hva jeg vil bruke kontanter på, om det er cafe latte eller sko eller betale for svart jobb. Litt frihet må mennesket fortsatt få ha. Men jeg ser jo hvor tendensene er på vei.... 

Anonymkode: 22a11...4b6

Bekymret jeg og. Opplevde å stå fullstendig uten mulighet til å betale en gang da jeg hadde greid å glemme visakortet et sted jeg ikke husket. Samtidig greide hunden min å knekke mastercardet! Glad jeg hadde foreldre og venner jeg kunne låne av, men tenkte da shit, hvor sårbar man er uten kontanter. og uten nettverk... 

Anonymkode: 6bebe...a52

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke brukt kontanter veldig mange år, unntaket er enkelte tjenester i enkelte land. 

Særlig liker jeg tepping med telefon, som også har gjort kort overflødig. 

Mener de som ønsker å bruke kontanter virkelig får betale for det selv. Men det skjer vel ganske raskt. Akkurat som at bankene klarte å prise slik at alle sluttet å dra til filialen for tjenester veldig raskt. 

Anonymkode: 372c0...ce3

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke brukt kontanter veldig mange år, unntaket er enkelte tjenester i enkelte land. 

Særlig liker jeg tepping med telefon, som også har gjort kort overflødig. 

Mener de som ønsker å bruke kontanter virkelig får betale for det selv. Men det skjer vel ganske raskt. Akkurat som at bankene klarte å prise slik at alle sluttet å dra til filialen for tjenester veldig raskt. 

Hva mener du at kundene må betale selv for?  

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (Akkurat nå):

Hva mener du at kundene må betale selv for?  

Det koster milliarder å ha kontanter i omløp. 

Design, materialer, produksjon, oppbevaring, transport, minibanker, kasseapparater, og mye mer.

Jeg ser ikke hvorfor jeg som synes det er ok med en app (til nøds plastikk som jeg også tror dør ut ganske raskt) skal være med på å betale for det? 

Skrevet

Kunne ikke bry meg mindre hva som skjer med fysiske penger men en mann som forteller banken at han skal bruke pengene på øl, fitte og hornmusikk er det jo veldig vanskelig å ikke like. 🤣

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det koster milliarder å ha kontanter i omløp. 

Design, materialer, produksjon, oppbevaring, transport, minibanker, kasseapparater, og mye mer.

Jeg ser ikke hvorfor jeg som synes det er ok med en app (til nøds plastikk som jeg også tror dør ut ganske raskt) skal være med på å betale for det? 

Å sånn ja, jeg skjønte ikke.  Men problemet er heller overvåkningen.  Jeg liker også best kort, vipps og alt elektronisk, men har alltid noen kontanter på meg.

AnonymBruker
Skrevet
Adobyen skrev (1 minutt siden):

Å sånn ja, jeg skjønte ikke.  Men problemet er heller overvåkningen.  Jeg liker også best kort, vipps og alt elektronisk, men har alltid noen kontanter på meg.

Jeg ser ikke problemet? Med mindre man gjør noe ulovlig? 

For det første stoler jeg på regelverket og GDPR. For det andre, om det likevel skjer en lekkasje så tåler alt jeg gjør forsiden av VG, ikke at jeg tror de ville vært interessert overhodet. 

Så kan ikke de som har noe å skjule, samt de som er paranoide i forhold til dette, betale for hva kontanter koster samfunnet? 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje vi bør skaffe oss dankort alle mann?

Anonymkode: d17e0...f61

Skrevet (endret)

Det begynner å bli såpass lenge siden jeg hadde bruk for kontanter, eller hadde kontanter på meg, at jeg ikke husker lenger når det var. Årevis. For min del passer det utmerket med kortbetaling, også  tæpping,  i butikker, eller som jeg ofte gjør; å handle og betale med kort på nettet.

Kan ikke huske at jeg har opplevd noen gang å ikke få betalt med kort i en butikk pga feil. Det har sikkert forekommet feil i butikkenes betalingsløsninger i kassa, men da har det altså aldri vært når jeg har vært der.

Endret av Million

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...