Gjest Psyk gjest Skrevet 29. desember 2005 #1 Skrevet 29. desember 2005 NÅr skal politikerne våre forstå at pyskisk syke trenger hjelp? Og de trenger også hjelp i jula - i helgene - i feriene. Men da - da skal det ferieavvikles, og sommerlukkes. Tror virkelig de som bestemmer at man kan sette sykdommer "på vent". En ting er at psykisk syke ikke bare kan skade seg sjøl - men også andre. Hvor mange saker har vi hatt her i landet de siste årene der psykisk syke dreper og skader andre? Hvor mange til må dø før noen (les: politikerne) forstår? Jeg blir provosert, redd og veldig engstelig når jeg leser slike artikler som denne. Hvor mange liv må bli ødelagt før man skjønner alvoret? Den syke, familien, venner - offerenes familier. Fy faen
Far til 2 Skrevet 29. desember 2005 #2 Skrevet 29. desember 2005 En av verdens rikeste land har tydligvis ikke råd til å ta vare på de syke. Kansje det er en medvirkende årsak til at vi er blandt verdens rikeste ? Men mister vi ikke mye av vår "rikdom" når vi mister en av våre nærmeste ? Når vi ikke lenger har noen å dele rikdommen med. Tydligvis ikke om vi skal følge politikerenes prioriteringer.
Gjest Gjest_strilen_* Skrevet 30. desember 2005 #3 Skrevet 30. desember 2005 NÅr skal politikerne våre forstå at pyskisk syke trenger hjelp? Og de trenger også hjelp i jula - i helgene - i feriene. Men da - da skal det ferieavvikles, og sommerlukkes. Tror virkelig de som bestemmer at man kan sette sykdommer "på vent". Jeg kan ikke garantere hvordan det er på alle DPS men der jeg bor er det iallefall akuttbedredskap i romjulen. Det er ikke kveld/natt beredskap men det har vi legevakten til. En ting er at psykisk syke ikke bare kan skade seg sjøl - men også andre. Hvor mange saker har vi hatt her i landet de siste årene der psykisk syke dreper og skader andre? Hvor mange til må dø før noen (les: politikerne) forstår? Det er dessverre stadig flere som blir psykisk syke, og alvorlig syke. Så lenge politikken på psyksiatriske avdelinger er at de friskeste må ut når noen sykere kommer inn, vil sånne situasjoner oppstå. Vi har også den situasjonen at stadig flere blir "ferdigbehandlet" uten å være det. Og så må de stille bakerst i køen dagen etterpå for å få hjelp. Da eksploderer det ofte og dessverre for flere og flere, og det går ut over uskyldige. Så her er det politisk vilje som må til. Jeg blir provosert, redd og veldig engstelig når jeg leser slike artikler som denne. Hvor mange liv må bli ødelagt før man skjønner alvoret? Den syke, familien, venner - offerenes familier. Fy faen ← Det er politisk vilje som må til. Nå i disse budsjett-tider rundt omkring på sykehusene er det stor drakamp om hvor det skal spares inn. Psykiatrien spares ikke, det vet jeg fordi jeg personlig sitter midt oppe i budsjett arbeidet. Det er skremmende hvordan politikerene gir med den ene hånden til psykiatrien resten av året, og når budsjettet skal kjøres gjennom så må psyksiatrien gjennom sparetiltak på lik linje med somatikken. Selv om somatikken har hatt en gjennomgående høyere økning i budsjettet enn psykiatrien. Hvor er logikken ? Skulle vi ikke prioritere psykiatri ?
biuq Skrevet 30. desember 2005 #4 Skrevet 30. desember 2005 En av verdens rikeste land har tydligvis ikke råd til å ta vare på de syke. ← Ikke prøv deg. Norge er kjent langt utenfor sine grenser for å være flik til å ta vare på innbyggerene sine. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå når vi ser folk som trenger hjelp. Men du må innse at norske politikere har langt mer enn bare psykiatrien å tenke på. Ideélt sett skulle alt vært perfekt, men utopia er uoppnåelig... og selv om dette er noe de er nødt til å strebe etter, må vi være realistiske. Synes faktisk politikerne våre er meget dyktige, jeg. Og når jeg leser innlegg som ditt, kan jeg ikke unngå å føle at vi har bedre politikere enn hva vi fortjener.
Far til 2 Skrevet 30. desember 2005 #5 Skrevet 30. desember 2005 Ikke prøv deg. Norge er kjent langt utenfor sine grenser for å være flik til å ta vare på innbyggerene sine. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å forstå når vi ser folk som trenger hjelp. Men du må innse at norske politikere har langt mer enn bare psykiatrien å tenke på. Ideélt sett skulle alt vært perfekt, men utopia er uoppnåelig... og selv om dette er noe de er nødt til å strebe etter, må vi være realistiske. Synes faktisk politikerne våre er meget dyktige, jeg. Og når jeg leser innlegg som ditt, kan jeg ikke unngå å føle at vi har bedre politikere enn hva vi fortjener. ← Nå er det vel ikke noen stor hemmelighet at det har manglet penger innen psykiatrien over lengre tid. Dette gjelder både barn og voksne. Og det bekreftes langt på vei av gjest-strilen. Hvis du fortsatt er av den mening at psykiatrien er høyt nok prioritert synes jeg du skal begynne å lese avviser, se TV eller følge nyheten på annen måte. Eller hva med å lese innlegget til trådstarter som linker til TV2 Nettavisen. Om ikke det er nok kan du ta en titt i avvisene for noen dager siden da en mann tok livet av seg selv etter ikke å ha fått hjelp. Samme mann drepte tidligere sin bror om jeg husker rett. Så godt hjelper vi de psykisk alvorlige syke i Norge. Godt vi har nok penger til den dyre steinfasaden til Operaen.
Gjest Gjest Skrevet 30. desember 2005 #6 Skrevet 30. desember 2005 Selv om ikke psykiatrien er det som prioriteres høyst, så er det faktisk hjelp å få. Mulig man må være "syk nok" for å ha tilgang til hjelp 24 timer i døgnet hele året, men det har jeg hatt (pga. depresjon). Man skal ikke tro på alt som leses i avisene, det finnes andre sider av saken også.
Far til 2 Skrevet 30. desember 2005 #7 Skrevet 30. desember 2005 Selv om ikke psykiatrien er det som prioriteres høyst, så er det faktisk hjelp å få. Mulig man må være "syk nok" for å ha tilgang til hjelp 24 timer i døgnet hele året, men det har jeg hatt (pga. depresjon). Man skal ikke tro på alt som leses i avisene, det finnes andre sider av saken også. ← Et av problemene er vel at hjelpen ikke gjelder alle. Det er tydligvis en del forutsetniger som må ligge til grunn for å få hjelp. Bosted er nok en ting. Men når politiet rykker ut i over 50 saker på ett døgn, tilsvarende 18-20.000 utrykninger pr år, synes det klart at det ikke er nok fagpersonell til å ta seg av disse pasientene. "Syk nok" synes å være en beskrivelse som er tilstede ovenfor de som tar livet av seg selv eller andre. Og dette er altså bare snakk om akutte tilfeller. Hvordan situasjonen er for mange av de som har ropt om hjelp over lengre tid før det blir akutt kan vi bare spekulere i.
Laina Skrevet 31. desember 2005 #8 Skrevet 31. desember 2005 Selv om ikke psykiatrien er det som prioriteres høyst, så er det faktisk hjelp å få. Mulig man må være "syk nok" for å ha tilgang til hjelp 24 timer i døgnet hele året, men det har jeg hatt (pga. depresjon). Man skal ikke tro på alt som leses i avisene, det finnes andre sider av saken også. ← Da er du jammen heldig!!! Min schizofrene bror har ikke tilgang på hjelp 24 timer i døgnet, og heller ikke helligdager. Den hjelpen han eventuelt får om han blir syk nok, er å bli hentet av politiet, tvangsinnlagt og tvangsmedisinert. Og for å få den hjelpen, må han være nødt til å gjøre ganske mange hårreisende ting... De gangene han ber om hjelp blir han stort sett avfeid. Det som provoserer meg med helsevesenet i Norge er at den hjelpen man får, er avhengig av hvor i landet man bor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå