AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Jeg er 29 år. Fortsatt får jeg angst og dårlig samvittighet for ting jeg gjorde i tenårene. Feks dra på fest uten lov. Jeg vet at det er veldig dumt å tenke på sånne ting nå som ikke har noen betydning. Så hvorfor gjør man det 😫😫 Anonymkode: 1ae24...443 2
MyMichelle Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 Angst er en diagnose som settes av lege/psykolog/psykiater. Jeg skjønner ikke helt om du har diagnosen, og i så fall hvilken type angst det er. Det er ikke uvanlig å gruble over feil man har gjort i fortiden. Jeg antar det er dine foreldre du føler dårlig samvittighet overfor. Kanskje har de tidligere gitt deg skyldfølelse for noe, bevisst eller ubevisst. Så klarer du ikke bare legge deg bak deg. Jeg tenker det kan være til hjelp for deg om du klarer å sette ord på hvordan du føler det. Fortell alt til dem. Du kan skrive et langt brev/e-post om du ikke vil snakke. De kommer kanskje til å synes det er tull å ta det opp så lang tid senere, men jeg tror det er viktig det blir gjort. Da kan det bli enklere for deg å frigjøre deg fra de vonde følelsene. Du må bare prøve gå videre i livet, uten den ekstra bagasjen. Om du har angstdiagnose, så kan legen henvise deg til psykolog. Du kan også få time uten å ha psykiske sykdommer, men det kan være lang ventetid. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er 29 år. Fortsatt får jeg angst og dårlig samvittighet for ting jeg gjorde i tenårene. Feks dra på fest uten lov. Jeg vet at det er veldig dumt å tenke på sånne ting nå som ikke har noen betydning. Så hvorfor gjør man det 😫😫 Anonymkode: 1ae24...443 Vet du egentlig hva angst er? Anonymkode: ac54a...46f 2
Boetica Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 Litt spesielt å dra med seg skyldfølelse fra ting man gjorde i tenårene inn i voksenlivet. Til trøst kan jeg si at du absolutt ikke er alene om å ha gjort på trynet idiotiske ting i tenårene 😂😱 Slutt å jule opp deg selv med det der. Du er bare et menneske og det skal gjøres mye dumt i løpet av et liv 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 Jeg er en del år eldre enn deg, og jeg har slitt med grubling, angst og skamfølelse over ting jeg har sagt og gjort i fortiden. Dårlige valg, feil jeg har gjort. Og massevis av småting. Jeg kan gremmes over noe teit jeg sa for 20 år siden, og jeg kan fremdeles føle skam over den gangen jeg pyntet meg for mye til en uformell fest. Jeg gikk lenge i terapi da jeg var yngre, og fant ut hvorfor jeg er slik (mye greier i barndommen). Men terapien hjalp ikke mot angsten. Jeg klarer ikke å lese ut fra innlegget ditt om dette er et problem for deg, eller om du bare synes det er rart og irriterende. Opplever du andre angstrelaterte plager, grubling og bekymringer? Påvirker det hverdagen din? Hvis det stemmer og du ønsker å gjøre noe med det, kan du sjekke ut metakognitiv terapi. Det er en terapiform som virker raskt og som har god effekt på akkurat denne type problemstillinger. Jeg lærte å forholde meg til tankene mine på en ny måte, og er nå helt kvitt unyttig grubling og angst. Anonymkode: e04b1...574
svartkatt Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 Har du fortalt at du dro på fest når du ikke fikk lov? Og om andre ting du fremdeles tenker på.. Det kan hjelpe..
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 Du, jeg har gjort masse rare ting i tenårene som jeg angrer på i dag, men vet du hva? De aller fleste, sånn 90% av befolkningen i Norge(nå gjetter jeg men du skjønner hva jeg mener) har gjort noe flaut i tenårene. Og vet du hva? Jeg er glad for at jeg gjorde flaue ting i tenårene og ikke i voksenlivet. Anonymkode: 154a7...69b 1
NiceOrNothing Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er 29 år. Fortsatt får jeg angst og dårlig samvittighet for ting jeg gjorde i tenårene. Feks dra på fest uten lov. Jeg vet at det er veldig dumt å tenke på sånne ting nå som ikke har noen betydning. Så hvorfor gjør man det 😫😫 Anonymkode: 1ae24...443 Du lever i fortiden . Den må du legge bak deg , tilgi deg selv å se fremover . Den som aldri har gjort noe feil , har sjelden gjort noe rett heller .
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 Noe jeg gjør når jeg får sterkt ubehag pga. tanker om ting jeg har gjort i fortiden er at jeg ikke prøver å få vekk tanken, men går gjennom hva jeg gjorde steg for steg. Så prøver jeg å se det utenfra, som om det var en venn av meg som hadde gjort dette. Vurderer om dette egentlig var en ille ting å gjøre. Trenger jeg ha dårlig samvittighet for dette, egentlig? Er dette noen stor forbrytelse? Alle gjør dumme ting noen ganger. Alle har en tabbe-kvote. Alle har lov å gjøre feil. Dårlig samvittighet er en slags selv-straff. Og hvis du har hatt dårlig samvittighet for noe i 10 år, da har du allerede straffet deg selv alt for mye. Du har fått mye mer straff enn du fortjener! Du kan tilgi deg selv nå. Si det høyt. "Jeg tilgir meg selv for den gangen jeg dro på fest uten lov. Jeg har fått mer enn nok straff for noe som egentlig ikke var så veldig fryktelig gjort uansett! Nå er jeg ferdig med denne saken." For meg hjelper dette faktisk så godt at jeg nesten aldri tenker på det igjen. Og hvis tankene sveiper innom, så er det eneste jeg tenker at dette er ferdig sonet og et avsluttet kapittel. Anonymkode: c96e1...b8f
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2023 #10 Skrevet 14. mars 2023 Jeg har ingen angsdiagnose. Men jeg har hatt panikkanfall og var sykemeldt et halvt år pga utbrenthet og depresjon. Etter dette har jeg blitt mye mer engstelig. Spesielt i uken før mensen. Jeg sliter veldig med hormonelle svigninger. Etter mensen kan jeg le av alt dette her. Mens akkurat når jeg står i det klarer jeg nesten ikke tenke på annet, og blir kvalm. Tror foreldrene mine hadde syns jeg var rar om jeg kom og fortalte alt jeg stresset over nå. Når jeg klarer å tenke logisk går det fint. Alle gjør jo feil, det er sånn man lærer, og jeg har jo blitt et ok menneske. Men tankekjøret noen ganger er til å bli gal av…. Jeg bekymrer meg mye for både fortiden og fremtiden. Anonymkode: 1ae24...443
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #11 Skrevet 15. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 12.31): Jeg er 29 år. Fortsatt får jeg angst og dårlig samvittighet for ting jeg gjorde i tenårene. Feks dra på fest uten lov. Jeg vet at det er veldig dumt å tenke på sånne ting nå som ikke har noen betydning. Så hvorfor gjør man det 😫😫 Anonymkode: 1ae24...443 Den angsten sitter i som et virusprogram som plutselig starter. Det er ikke noe du gjør feil. Den rare hjernen bare er sånn. Men du kjenner følelsene i nåtid, og kobler dem til hendelsen. Det er derfor følelsene du får nå du ikke liker. Om du kan snu på det når dette skjer: kjenn ordentlig etter hvor følelsen sitter. Bli kjent med dem. Undersøk dem istedetfor tankene, det har du holdt på med lenge uten å komme videre. Undersøk om følelsene har ulike farger, om de snurrer rundt, beveger seg. Se om du kan endre farge på dem, få dem til å endre retning, kanskje bli sterkere. Dette er teknikker som kan snu om på din relasjon til de ubehagelige følelsene. 🌼 Det heter NLP. Anonymkode: 38524...5c3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2023 #12 Skrevet 15. mars 2023 TS og andre som leser tråden bør være oppmerksomme på at NLP regnes som alternativ behandling og har liten anerkjennelse i fagmiljøer (dvs. man finner ikke noe bevis som tyder på at dette faktisk hjelper). Bruk for all del ikke penger på dette. Anonymkode: c96e1...b8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå