Gå til innhold

Til dere med ibs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, dette er til dere med ibs.

Jeg har slitt med magen i snart 3 år, jeg har nok det jeg vil si er en mild form for ibs. Har hatt løs mage i snart 3 år (siden det begynte) men er på do 1-3 ganger om dagen, men avføringen er løs å tynn! Kjenner dere som har ibs dere igjen i et sånt mønster? Hvorfor blir avføringen så tynn? De dagene jeg er bedre i magen er fortsatt avføringen mye tynnere enn den var før jeg fikk ibs!

Anonymkode: f9acd...430

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har slitt med magen i snart 3 år, jeg har nok det jeg vil si er en mild form for ibs. Har hatt løs mage i snart 3 år (siden det begynte) men er på do 1-3 ganger om dagen, men avføringen er løs å tynn! Kjenner dere som har ibs dere igjen i et sånt mønster? Hvorfor blir avføringen så tynn? De dagene jeg er bedre i magen er fortsatt avføringen mye tynnere enn den var før jeg fikk ibs!

Drikker du Pepsimax ofte? Hos meg fant magen tilbake til normal fordøyelse da jeg kutta ut Pepsimax'en. 

Anonymkode: 8c53a...c26

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Drikker du Pepsimax ofte? Hos meg fant magen tilbake til normal fordøyelse da jeg kutta ut Pepsimax'en. 

Eller andre produkter med kunstig søtning! Magen min er ikke glad i det, alt bare renner rett gjennom.

Jeg har visstnok IBS (velger å skrive visstnok fordi jeg aldri har blitt undersøkt mer enn at fastlegen dunket på magen min og sa det var IBS) og er bare konstant forstoppa. 😅

Anonymkode: 79e0f...67c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Høres ut som du bør endre kostholdet ditt litt… kunstig søtning , melkeprodukter og brødmat kan fort gi diare ved ibs. 

Anonymkode: 87f13...83b

AnonymBruker
Skrevet

Når det er langvarig endring i avføring ville jeg bedt om å få ta en avføringsprøve.

Anonymkode: 3cd35...6bc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Høres ut som du bør endre kostholdet ditt litt… kunstig søtning , melkeprodukter og brødmat kan fort gi diare ved ibs. 

Kanskje det kan bedre seg å f.eks spise glutenfritt brød til måltidene for å månned inntaket av gluten ila dagen? Altså, ikke kutte helt ut, men det blir jo vesentlig kutt ved å spise glutenfritt til frokost, lunsj å kveldsmat!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når du kutter ut melkeprodukter og brødmat, kutter du også ut hovedkildene til en del mineraler, som f.eks. kalsium. 

Gjør du noe for å erstatte det? 

AnonymBruker
Skrevet

Hør på Marit Kolby på WWU på Spotify. Hun har mange praktiske tips å komme med ang fordøyelsesplager.

Anonymkode: 2f66a...87e

Skrevet (endret)

Prøv å følge dette rådet fra Helsenorge om hva du ikke bør spise: 

Eksempel på matvarer med høyt FODMAP-innhold
  • Frukt: Eple, pære, mango, vannmelon, tørket frukt og fruktjuice.
  • Grønnsaker: Løk og hvitløk, blomkål, asparges, erter og sopp.
  • Kornprodukter: Rug, hvete og bygg.
  • Melkeprodukter: Soyamelk og laktoseholdige produkter, inkludert vanlig melk, iskrem og brunost.
Endret av Belima
rettet skrivefeil

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...