Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min nyansatte kollega fortalte at årslønnen hennes er på 360 000 og klaget på at det jo bare blir 24 000 utbetalt. Jeg synes derimot det er ganske mye, når bruttolønnen er 30 000.

Jeg har noen års lengre ansiennitet enn henne og 430 000 i året, og jeg har utbetalt 25 500. Den gangen jeg tjente 360 000 hadde jeg vel utbetalt knappe 20 000. Hva er årsaken til såå store forskjeller?! Vi har begge ett barn i skolealder. Jeg har boliglån, hun leier. Må sies at jeg ikke vet om hun har annen gjeld.

Anonymkode: 88943...b14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten så skatter hun for lite, ellers så har hun andre ting som gjør at hun har lavere skatteklasse. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så du vil ha hjelp til å finne ut hva venninnen din betaler i skatt?

Anonymkode: 5f188...7b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har begge lav lønn. Godt under snittet og median her i landet.

Skattetrekket deres er forskjellen vel. Det kan være hun får trekkes for lite, evt at du trekkes for mye. Det ene utelukker ikke det andre.

Anonymkode: bd5e1...7f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du vil ha hjelp til å finne ut hva venninnen din betaler i skatt?

Anonymkode: 5f188...7b0

Eh, nei. Det fremgår da tydelig av innlegget. Jeg lurer på hvorfor hun betaler så lite i forhold til meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er dette fulltidsjobber? Jeg er uføretrygded og har mer enn det utbetalt i måneden og lever ikke noe luksusliv. Skjønner godt at hun klager. 24 000 er ingenting med dagens priser.

Anonymkode: 6c7a2...cf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Antageligvis har hun mer gjeldsrenter enn du hadde da du hadde samme lønn og i tillegg har man løftet litt på taket for innslag av skatter de siste årene, høyere grunnbeløp bla :)

Anonymkode: 6bb47...4e7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lønnsprat blant kollegaer skaper ofte ikke annet enn dårlig stemning/misunnelse. Best å unngå. Hvordan man ligger an kan man heller sjekke mot lønnsstatistikker eller spørre fagforening, heller det enn at alle skal ha sin egen private lille undersøkelse i lunsjpausene.

Anonymkode: 058be...73b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Antageligvis har hun mer gjeldsrenter enn du hadde da du hadde samme lønn og i tillegg har man løftet litt på taket for innslag av skatter de siste årene, høyere grunnbeløp bla :)

Anonymkode: 6bb47...4e7

Ja, da må det være forbruksgjeld eller lignende hun har, for som sagt er hun på leiemarkedet :) Jeg har selv ingen annen gjeld enn boliglånet, og skattetrekket mitt har jeg justert etter rentefradag :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dere har begge lav lønn. Godt under snittet og median her i landet.

Anonymkode: bd5e1...7f5

Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, da må det være forbruksgjeld eller lignende hun har, for som sagt er hun på leiemarkedet :) Jeg har selv ingen annen gjeld enn boliglånet, og skattetrekket mitt har jeg justert etter rentefradag :) 

Det er ganske lite å skatte bare 20%, men du skriver at hun er nyansatt? Da har hun kanskje ikke justert skattekortet sitt etter at hun fikk heltidsjobb, og skatter fremdeles som om hun bare har en liten bijobb eller noe, og derfor bare skatter 20%. Det vil gi henne baksmell på skatten neste år, om hun ikke justerer opp skatten sin nå som hun er begynt i heltidsjobb.

Endret av Million
  • Liker 5
Skrevet

Kan du ikke bare spørre henne? 

Det er virkelig helt umulig for oss å sitte her og gjette på hva årsaken kan være, og hva er egentlig problemet? At det er urettferdig, eller noe?

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags jobb er dette og jobber dere 100%?

Anonymkode: e05f5...d40

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva slags jobb er dette og jobber dere 100%?

Anonymkode: e05f5...d40

Faghandel. Vil ikke utdype mer her på forum. Og ja, 100% stilling.

• Nyttig 1
Skrevet

Ingen her kan svare på det spørsmålet der. Skal du vite det må du spørre henne.

Merker at det er planleggingsdag på Vestlandet i dag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Min nyansatte kollega fortalte at årslønnen hennes er på 360 000 og klaget på at det jo bare blir 24 000 utbetalt. Jeg synes derimot det er ganske mye, når bruttolønnen er 30 000.

Jeg har noen års lengre ansiennitet enn henne og 430 000 i året, og jeg har utbetalt 25 500. Den gangen jeg tjente 360 000 hadde jeg vel utbetalt knappe 20 000. Hva er årsaken til såå store forskjeller?! Vi har begge ett barn i skolealder. Jeg har boliglån, hun leier. Må sies at jeg ikke vet om hun har annen gjeld.

Jeg har faktisk også 360 000, og får utbetalt 25 500. Jeg har gjeldsrenter på 60 000, ingen barn under 18.

Forskjellen finner man i skattekortet. Jeg tar utgangspunkt i at jeg skal gå i null.

Anonymkode: 15ce1...dc0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har faktisk også 360 000, og får utbetalt 25 500. Jeg har gjeldsrenter på 60 000, ingen barn under 18.

Forskjellen finner man i skattekortet. Jeg tar utgangspunkt i at jeg skal gå i null.

Beklager, jeg skreiv feil, jeg får også 24 000 utbetalt med 360 000, de 1500 ekstra i måneden er skattefrie...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skjønner ikke... Jeg har 532 000 i brutto årslønn, 450 000 i gjeld til lånekassen og bare 29 000 utbetalt.. Har ingen barn.

Anonymkode: 86ddb...6e4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 468 000 brutto også litt kveld og helgetillegg. 

Utbetalt ca 27 000.

Anonymkode: fd54a...5e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kommer an på hva hun har gjort før, mulig hun har glemt å oppdatere skattekortet 

Anonymkode: fbe60...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...