AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Noen som vet om bostøtte skal legges til inntekt ved beregning av barnebidrag? Situasjonen er at ex skal muligens over på 50% jobb og 50% AAP. Når inntekten går ned får hun rett på bostøtte. Som en konsekvens av at inntekten går ned, skal også bidraget fra meg øke. Akkurat det er ikke noe jeg er i mot i utgangspunktet. Men, når jeg regner på det, så vil hun få mer utbetalt i måneden (inkl høyere barnebidrag) på 50% AAP enn i dag når hun jobber 100%. Selv om jeg tar med bostøtte i inntekten hennes ved beregning av nytt barnebidrag, kommer hun bedre ut netto enn i dag. Skal det virkelig være slik at men "tjener" på å gå på AAP? Hvordan er da intensivet for å komme seg tilbake i 100% jobb, om man får det trangere økonomisk med full jobb? (Her ser jeg bort i fra at hun også bruker mindre på drivstoff/bom ved 50% AAP.) Logikken bak beregningene burde være den totale inntekten til begge, og at begge går litt ned i disponibel pga redusert total. Men i dette tilfellet går jeg ned i disponibel inntekt, og hun opp. Og bare for å ha nevnt det, jeg har 50% samvær og tar meg av barna like mye som hun. Jeg sliter bare med logikken bak beregningene som virker ulogisk og litt urettferdig. Anonymkode: ac452...4bd
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 AAP regnes ut av det du har tjent og du må skatte av det. Så man får ikke mer aap enn det man har jobbet. Anonymkode: 59992...315
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): AAP regnes ut av det du har tjent og du må skatte av det. Så man får ikke mer aap enn det man har jobbet. Anonymkode: 59992...315 Jeg tok utgangspunkt i at AAP er 66% av inntekt, dvs 66% av halvparten av inntekten siden hun jobber 50%. Redusert skatt, økt bidrag og bostøtte gir høyere netto enn ved 100% jobb i dette tilfellet. Anonymkode: ac452...4bd
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tok utgangspunkt i at AAP er 66% av inntekt, dvs 66% av halvparten av inntekten siden hun jobber 50%. Redusert skatt, økt bidrag og bostøtte gir høyere netto enn ved 100% jobb i dette tilfellet. Anonymkode: ac452...4bd Da har hun en ekstremt dårlig betalt jobb. Virkelig ikke noe å ønske seg. Anonymkode: 7c876...e68
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da har hun en ekstremt dårlig betalt jobb. Virkelig ikke noe å ønske seg. Anonymkode: 7c876...e68 Om jobben er dårlig eller godt betalt har strengt tatt ikke noe med utregningen i denne saken å gjøre. Anonymkode: ac452...4bd
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tok utgangspunkt i at AAP er 66% av inntekt, dvs 66% av halvparten av inntekten siden hun jobber 50%. Redusert skatt, økt bidrag og bostøtte gir høyere netto enn ved 100% jobb i dette tilfellet. Anonymkode: ac452...4bd AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Om jobben er dårlig eller godt betalt har strengt tatt ikke noe med utregningen i denne saken å gjøre. Anonymkode: ac452...4bd Jo, fordi det skal stå nokså dårlig til økonomisk for å kvalifisere til bostøtte. Det er ikke noe en automatisk før pga AAP. Beløpet en får er heller ikke store greiene stort sett, mange har en totalt urealistisk inntrykk av bostøtte-ordningen. Må si jeg tviler sterkt på utregningene dine. Anonymkode: 29d1f...21a
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo, fordi det skal stå nokså dårlig til økonomisk for å kvalifisere til bostøtte. Det er ikke noe en automatisk før pga AAP. Beløpet en får er heller ikke store greiene stort sett, mange har en totalt urealistisk inntrykk av bostøtte-ordningen. Må si jeg tviler sterkt på utregningene dine. Anonymkode: 29d1f...21a Du må gjerne tvile, men prøv heller å sett opp et regnestykke selv. Jeg har brukt skattekalkulator, bidragskalkulator og bostøttekalkulator, så det skal være riktig. Så lenge du har unger, ingen/lav formue, tjener under 500k og har høye utgifter til bolig, får du bostøtte + midlertidig strømstøtte. Anonymkode: ac452...4bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå