Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om bostøtte skal legges til inntekt ved beregning av barnebidrag? 

Situasjonen er at ex skal muligens over på 50% jobb og 50% AAP.  Når inntekten går ned får hun rett på bostøtte.  Som en konsekvens av at inntekten går ned, skal også bidraget fra meg øke. Akkurat det er ikke noe jeg er i mot i utgangspunktet.

Men, når jeg regner på det, så vil hun få mer utbetalt i måneden (inkl høyere barnebidrag) på 50% AAP enn i dag når hun jobber 100%. Selv om jeg tar med bostøtte i inntekten hennes ved beregning av nytt barnebidrag, kommer hun bedre ut netto enn i dag.  

Skal det virkelig være slik at men "tjener" på å gå på AAP?  Hvordan er da intensivet for å komme seg tilbake i 100% jobb, om man får det trangere økonomisk med full jobb? (Her ser jeg bort i fra at hun også bruker mindre på drivstoff/bom ved 50% AAP.)

Logikken bak beregningene burde være den totale inntekten til begge,  og at begge går litt ned i disponibel pga redusert total. Men i dette tilfellet går jeg ned i disponibel inntekt, og hun opp.

Og bare for å ha nevnt det, jeg har 50% samvær og tar meg av barna like mye som hun. Jeg sliter bare med logikken bak beregningene som virker ulogisk og litt urettferdig.

Anonymkode: ac452...4bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

AAP regnes ut av det du har tjent og du må skatte av det. Så man får ikke mer aap enn det man har jobbet.

Anonymkode: 59992...315

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AAP regnes ut av det du har tjent og du må skatte av det. Så man får ikke mer aap enn det man har jobbet.

Anonymkode: 59992...315

Jeg tok utgangspunkt i at AAP er 66% av inntekt, dvs 66% av halvparten av inntekten siden hun jobber 50%.

Redusert skatt, økt bidrag og bostøtte gir høyere netto enn ved 100% jobb i dette tilfellet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tok utgangspunkt i at AAP er 66% av inntekt, dvs 66% av halvparten av inntekten siden hun jobber 50%.

Redusert skatt, økt bidrag og bostøtte gir høyere netto enn ved 100% jobb i dette tilfellet.

Da har hun en ekstremt dårlig betalt jobb. Virkelig ikke noe å ønske seg.

Anonymkode: 7c876...e68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har hun en ekstremt dårlig betalt jobb. Virkelig ikke noe å ønske seg.

Anonymkode: 7c876...e68

Om jobben er dårlig eller godt betalt har strengt tatt ikke noe med utregningen i denne saken å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Om jobben er dårlig eller godt betalt har strengt tatt ikke noe med utregningen i denne saken å gjøre. 

Jo, fordi det skal stå nokså dårlig til økonomisk for å kvalifisere til bostøtte.

Det er ikke noe en automatisk før pga AAP. Beløpet en får er heller ikke store greiene stort sett, mange har en totalt urealistisk inntrykk av bostøtte-ordningen.

Må si jeg tviler sterkt på utregningene dine.

Anonymkode: 29d1f...21a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo, fordi det skal stå nokså dårlig til økonomisk for å kvalifisere til bostøtte.

Det er ikke noe en automatisk før pga AAP. Beløpet en får er heller ikke store greiene stort sett, mange har en totalt urealistisk inntrykk av bostøtte-ordningen.

Må si jeg tviler sterkt på utregningene dine.

Anonymkode: 29d1f...21a

Du må gjerne tvile, men prøv heller å sett opp et regnestykke selv. Jeg har brukt skattekalkulator, bidragskalkulator og bostøttekalkulator, så det skal være riktig.  Så lenge du har unger, ingen/lav formue, tjener under 500k og har høye utgifter til bolig, får du bostøtte + midlertidig strømstøtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...