Gå til innhold

Finne ekstremalpunkter i geogebra

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Legger ved oppgaven jeg. Står fast på oppgave e. Noe rart har skjedd, og jeg skjønner ikke hva. Kanskje noen ser hva jeg har gjort feil?

image.jpg

Anonymkode: 0e68d...025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Testet ut selv, og det gikk først, men da jeg prøvde igjen fikk jeg det samme som deg. Men ser ut til å fungere dersom man avgrenser området den skal finne ekstremalpunkt i.

Prøv: ekstremalpunkt(h, 12, 16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
DuMåkkeKommeHer skrev (På 13.3.2023 den 10.55):

Testet ut selv, og det gikk først, men da jeg prøvde igjen fikk jeg det samme som deg. Men ser ut til å fungere dersom man avgrenser området den skal finne ekstremalpunkt i.

Ja det virket:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DuMåkkeKommeHer skrev (På 13.3.2023 den 10.55):

Vet du hva geogebra gjør når man trekker g(x) fra h (x)? Hva hadde vært forskjellen hvis man skrev g(x)+h(x)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det virket:)

Så bra!

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du hva geogebra gjør når man trekker g(x) fra h (x)? Hva hadde vært forskjellen hvis man skrev g(x)+h(x)?

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet, altså hva som er forskjellen mellom h(x) - g(x) og g(x) + h(x)? Det gir vel bare to ulike funksjoner, samme som at f(x) + g(x) er noe annet enn f(x) - g(x) (kanskje det var dette siste du egentlig lurte på?)

Vi begynte vel med å definere h(x) = f(x) - g(x).

Da blir h(x) - g(x) = f(x) - 2 g(x), mens

g(x) + h(x) = f(x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DuMåkkeKommeHer skrev (På 14.3.2023 den 22.17):

Så bra!

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet, altså hva som er forskjellen mellom h(x) - g(x) og g(x) + h(x)? Det gir vel bare to ulike funksjoner, samme som at f(x) + g(x) er noe annet enn f(x) - g(x) (kanskje det var dette siste du egentlig lurte på?)

Vi begynte vel med å definere h(x) = f(x) - g(x).

Da blir h(x) - g(x) = f(x) - 2 g(x), mens

g(x) + h(x) = f(x)

Mener du at Y= f(x) -g(x)? 

at siden h(x) = f(x) - g(x), så er 

h(x)-g(x)=f(x) 2*g(x)

h=f-g

h+g=f-g+g,  altså h+g= f-2g

h+g=f

Jeg tror jeg skjønner ..

Spørsmålet handler om å forstå hvordan jeg skal forstå grafen h(x)=f(x)-g(x). Når man skriver den inn etter å ha tegnet de første grafene, så lurer jeg på om geogebra trekker fra de to summene eller koordinatene fra den siste grafen med de første eller hvordan det er😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mener du at Y= f(x) -g(x)? 

at siden h(x) = f(x) - g(x), så er 

h(x)-g(x)=f(x) 2*g(x)

h=f-g

h+g=f-g+g,  altså h+g= f-2g

h+g=f

Jeg tror jeg skjønner ..

Spørsmålet handler om å forstå hvordan jeg skal forstå grafen h(x)=f(x)-g(x). Når man skriver den inn etter å ha tegnet de første grafene, så lurer jeg på om geogebra trekker fra de to summene eller koordinatene fra den siste grafen med de første eller hvordan det er😅 

Åja, ble bare litt forvirret siden det først sto "trekker g(x) fra h(x)" som blir noe annet, men da skjønner jeg.

Når vi skriver h(x) = f(x)-g(x) i Geogebra vil y-aksen vise f(x)-g(x) som funksjon av x. Det vil si at for en hver x, så vil y-verdien være f(x) - g(x), altså y-verdien til f minus y-verdien til g. Det vil si at h(x) er "høydeforskjellen" fra funksjonen f ned til funksjonen g, jo større forskjell mellom f og g, jo større blir h.

Det å summere og trekke fra funksjoner blir i prinsippet likt som å summere og trekke fra tall. I vårt eksempel var f(x) produsert storfekjøtt mens g(x) er produsert sauekjøtt. Da blir f(x) + g(x) totalt produsert kjøtt i år x. Tilsvarende blir h(x)=f(x)-g(x) hvor mye mer storfekjøtt enn sauekjøtt som produseres i år x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
DuMåkkeKommeHer skrev (20 minutter siden):

Åja, ble bare litt forvirret siden det først sto "trekker g(x) fra h(x)" som blir noe annet, men da skjønner jeg.

Når vi skriver h(x) = f(x)-g(x) i Geogebra vil y-aksen vise f(x)-g(x) som funksjon av x. Det vil si at for en hver x, så vil y-verdien være f(x) - g(x), altså y-verdien til f minus y-verdien til g. Det vil si at h(x) er "høydeforskjellen" fra funksjonen f ned til funksjonen g, jo større forskjell mellom f og g, jo større blir h.

Det å summere og trekke fra funksjoner blir i prinsippet likt som å summere og trekke fra tall. I vårt eksempel var f(x) produsert storfekjøtt mens g(x) er produsert sauekjøtt. Da blir f(x) + g(x) totalt produsert kjøtt i år x. Tilsvarende blir h(x)=f(x)-g(x) hvor mye mer storfekjøtt enn sauekjøtt som produseres i år x.

Nå fikk jeg en sånn, åpenbaring😂😂😂 Akkurat nå. Tusen takk

Så hver x (altså år) vil Være totalt Storfekjøtt det året minus tallet på sau det året. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...