Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt. Arbeidsgiver har informert om at han forlanger at vi til enhver tid er tilgjengelige. 

Blant annet forlanger han at vi er tilgjengelig på telefon og for kjappe møter om vi er sykmeldte. 

Jeg spurte arbeidstilsynets chattjeneste. Fikk til svar der at arbeidsavtalen regulerer lojalitetsplikt og lydighet, og at man har arbeidsplikt selv ved sykmelding. Dersom man ikke kan jobbe når man er sykmeldt, kreves egen legeerklæring. 

Kan noen forklare. Jeg trodde sykmelding var akkurat dette? En legeerklæring på at man ikke kan jobbe? Må man altså ha en ekstra en for å ikke bli beordret på jobb under sykmelding?

Jeg trodde man allerede var fritatt fra arbeid om sykmeldt? 

Anonymkode: 80553...c51

Skrevet (endret)

Ja og nei, det kommer helt an på typen sykemelding. Den kan være gradvis eller full, og er den ikke 100% må man nødvendigvis være tilgjengelig for jobb prosentandelen man ikke er sykemeldt. Gradvis sykemelding kan gjøres både i arbeidsintsitet og med tanke på tid, enten ved at man har sykemelding på at man jobber i et saktere tempo enn vanlig, eller da som sagt i prosentvis andel av tiden. 

Men at man har arbeidsplikt ved full sykemelding er tull. Man plikter å stille opp på tilretteleggingssamtaler og tilretteleggingsaktiviteter, men at man skal være tilgjengelig til enhver tid når man er sykemeldt er ikke riktig. Virker som du har fått litt dårlige svar. 

Endret av Capt. Obvious
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker, men vet om flere som jobber selv om de er sykemeldt. Sykemeldingen kan for eksempel være fra produksjonskrav, men at man likevel kan være tilgjengelig. For eksempel har vi en på jobb som er 75 % sykmeldt, men er tilstede 50 %. Men de 50 prosentene hun er på jobb, så jobber hun litt saktere, har litt mer slack enn oss andre. Jeg synes det er en fantastisk løsning. Det er jo sjeldent at man har en sykdom som gjør at man ikke kan være litt tilgjengelig. Men iblant har man det, og da kan man trenge en legeerklæring som bekrefter det.

Anonymkode: c7c58...eff

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Capt. Obvious said:

Ja og nei, det kommer helt an på typen sykemelding. Den kan være gradvis eller full, og er den ikke 100% må man nødvendigvis være tilgjengelig for jobb prosentandelen man ikke er sykemeldt. Gradvis sykemelding kan gjøres både i arbeidsintsitet og med tanke på tid, enten ved at man har sykemelding på at man jobber i et saktere tempo enn vanlig, eller da som sagt i prosentvis andel av tiden. 

Men at man har arbeidsplikt ved full sykemelding er tull. Man plikter å stille opp på tilretteleggingssamtaler og tilretteleggingsaktiviteter, men at man skal være tilgjengelig til enhver tid når man er sykemeldt er ikke riktig. Virker som du har fått litt dårlige svar. 

Jeg tenker ved 100% sykmelding. Arbeidsgiver sier vi da må være tilgjengelig for kjappe møter. 

Selvsagt har jeg ingen problemer med å svare på en sms om hvor nøkkelen ligger osv. Men å være tilgjengelig for møter og problemløsning er noe annet. 

Arbeidstilsynets chat mente man må ha en ekstra legeerklæring om man ikke kan jobbe når sykmeldt. Jeg trodde sykmelding liksom var denne legeerklæringen... 

Skrevet

Man har aktivitetsplikt når man er sykmeldt. Det vil si at man må stille på møter og annen aktivitet som arbeidsgiver ber deg om, så lenge du ikke har en legeerklæring på at du ikke kan utføre noe form for arbeid. Du er sykmeldt fra arbeidsoppgavene dine, ikke fra arbeidsplassen.
På sykmelding som går over 8 uker må legen svare på spørsmål om funksjonsevnen din og dersom det ikke er noe i veien for at du kan jobbe dersom du får tilrettelagte oppgaver, så skal sykmeldingen graderes. 
Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge arbeidet og eventuelt finne alternative arbeidsoppgaver. Det skal også sendes en oppfølgingsplan til NAV, der arbeidsgiver redegjør for tilretteleggingsmulighetene.

Eks: Du jobber ute i en produksjonsbedrift, men brekker benet slik at du ikke kan stå ved maskinen. Arbeidsgiver sier at du kan jobbe inne på kontoret i en periode, til du klarer å stå igjen. Dersom da ikke legen skriver spesifikt at du ikke kan utføre noe form for arbeid så vil du bli friskmeldt i en eller annen grad. 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Angelheart2 said:

Man har aktivitetsplikt når man er sykmeldt. Det vil si at man må stille på møter og annen aktivitet som arbeidsgiver ber deg om, så lenge du ikke har en legeerklæring på at du ikke kan utføre noe form for arbeid. Du er sykmeldt fra arbeidsoppgavene dine, ikke fra arbeidsplassen.
På sykmelding som går over 8 uker må legen svare på spørsmål om funksjonsevnen din og dersom det ikke er noe i veien for at du kan jobbe dersom du får tilrettelagte oppgaver, så skal sykmeldingen graderes. 
Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge arbeidet og eventuelt finne alternative arbeidsoppgaver. Det skal også sendes en oppfølgingsplan til NAV, der arbeidsgiver redegjør for tilretteleggingsmulighetene.

Eks: Du jobber ute i en produksjonsbedrift, men brekker benet slik at du ikke kan stå ved maskinen. Arbeidsgiver sier at du kan jobbe inne på kontoret i en periode, til du klarer å stå igjen. Dersom da ikke legen skriver spesifikt at du ikke kan utføre noe form for arbeid så vil du bli friskmeldt i en eller annen grad. 

Beskjeden kom etter at jeg var 100% sykmeldt en uke da jeg var sengeliggende med influensa. 

Raskt tilbake, fortalte arbeidsgiver om hva som feilte meg, ingen behov for oppfølgibgsmøter pga kort varighet. 

Skrevet

Arbeidsgiver har en omsorgsplikt for deg, og skal sørge for at du beholder helsa.
Kommunikasjonen fra arbeidsgiver er ikke god her. Du må opplyse om hva du ikke kan gjøre og hva du kan gjøre av oppgaver, og hvor mye avtaler du orker for å drøfte situasjonen din. Du må komme på møter om deg og din situasjon, men ikke gjøre jobben din.
Jeg syns du skal involvere din tillitsvalgte i kommunikasjonen med arbeidsgiver. Ingen har plikt til å være tilgjengelige for arbeidsgiver bestandig utenfor arbeidstid. Du skal ha tid til å forberede deg, og når du er sjukmeldt skal du også ha tid til å ta deg inn igjen uten å tenke på jobben hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tenker ved 100% sykmelding. Arbeidsgiver sier vi da må være tilgjengelig for kjappe møter. 

Selvsagt har jeg ingen problemer med å svare på en sms om hvor nøkkelen ligger osv. Men å være tilgjengelig for møter og problemløsning er noe annet. 

Arbeidstilsynets chat mente man må ha en ekstra legeerklæring om man ikke kan jobbe når sykmeldt. Jeg trodde sykmelding liksom var denne legeerklæringen... 

Det kommer da an på hva sykemeldingen dreier seg om, arbeidstilsynets chat var vel kanskje bare helt generell og litt dårlig sett opp mot din situasjon? Dersom man er sengeliggende bør man få en legeerklæring på nettopp det, da kan ingen si noe på det, heller ikke arbeidsgiver. 

Det er uansett tull at man skal være tilgjengelig for arbeidsgiver til enhver tid, da ville man jo aldri hatt fri, sykemelding eller ei. Så dette høres ikke ut som et veldig ålreit sted å jobbe må jeg medgi. 

Anonymkode: 40f4b...e75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Angelheart2 skrev (37 minutter siden):

Ja, men det betyr uansett ikke at man skal være tilgjengelig til enhver tid. Her høres det ut som en sjef som forsøker å gå utover det et vanlig arbeidsforhold innebærer. Det er egentlig svært få ansatte som har plikt til å være tilgjengelige til enhver tid. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kommer da an på hva sykemeldingen dreier seg om, arbeidstilsynets chat var vel kanskje bare helt generell og litt dårlig sett opp mot din situasjon? Dersom man er sengeliggende bør man få en legeerklæring på nettopp det, da kan ingen si noe på det, heller ikke arbeidsgiver. 

Det er uansett tull at man skal være tilgjengelig for arbeidsgiver til enhver tid, da ville man jo aldri hatt fri, sykemelding eller ei. Så dette høres ikke ut som et veldig ålreit sted å jobbe må jeg medgi. 

Her må jeg ha misforstått. Er ikke sykmelding i seg selv en erklæring fra lege at man ikke kan jobbe? 

Om legen skriver at jeg er 100% sykmeldt, må jeg ha en erklæring i tillegg til dette på at jeg er for syk til å jobbe i tidsrommet? 

AnonymBruker
Skrevet

Om du skal fritas fra aktivitetsplikten kreves en utvidet sykemelding (legeerklæring).

Anonymkode: 7c3e5...f96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Om du skal fritas fra aktivitetsplikten kreves en utvidet sykemelding (legeerklæring).

Anonymkode: 7c3e5...f96

Men det er først etter åtte uker det er snakk om aktivitetsplikt. Og legen trenger da bare å skrive hvorfor på sykemeldingen. 

TS: Ja, man kan jobbe selv om man er sykemeldt om man klarer det. Hvis det er mulig å tilrettelegge så skal det gjøres. Du må derfor kommunisere med leder. Men ingen kan kreve at du deltar på møter og div når du er sykemeldt. Men en samtale med leder innimellom må du.

Anonymkode: 61978...4e8

AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres veldig spesielt ut. Sist jeg var sykemeldt var jeg innlagt etter en ulykke. Det sier vel sitt, ingen som forlangte at jeg skulle være tilgjengelig 😂

Anonymkode: 5e163...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...