Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venn i førtiårene som forlot konen for en annen kvinne, etter år med problemer i ekteskapet. Han flytter nå inn med den nye damen. Begge har barn.
Så hører jeg en av kompisene hans si at dette nok ikke kommer til å vare livet ut, fordi han er "en romantiker".
Altså en som forelsker seg lett, så han tror han kommer til å falle for en ny dame senere.

Jeg syns ikke dette er så veldig romantisk. Ble nesten litt provosert av at han mente at en som lett kan forlate hun han liksom skal satse på nå, er en romantiker. Syns heller han er en kyniker.
Syns andre at dette er en romantisk person?

Anonymkode: cbc99...e0b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis kompisene sier så så lurer jeg på hvor mange flere han har vært forelsket i i løpet av tiden med exkona..

Anonymkode: 31b13...0ab

• Nyttig 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en venn i førtiårene som forlot konen for en annen kvinne, etter år med problemer i ekteskapet. Han flytter nå inn med den nye damen. Begge har barn.
Så hører jeg en av kompisene hans si at dette nok ikke kommer til å vare livet ut, fordi han er "en romantiker".
Altså en som forelsker seg lett, så han tror han kommer til å falle for en ny dame senere.

Jeg syns ikke dette er så veldig romantisk. Ble nesten litt provosert av at han mente at en som lett kan forlate hun han liksom skal satse på nå, er en romantiker. Syns heller han er en kyniker.

At han er en som forelsker seg lett kan jeg tro på, har opplevd at tidligere ektefelle var akkurat likedan. Å kalle han "romantiker" er vel å dra det langt. Men det kan jo hende at han mener at han er opptatt av romasen og forelskelsen og at når den store forelskelsen går over så forsvinner romantikken.

Jeg synes heller ikke dette er noe romantisk, det er vel mere avhengighet av forelskelsen for forelskelsens skyld og alle hormonene som kroppen skiller ut og gir lykkefølelse. Da føler man seg vel og glemmer at forelskelsen går over og hverdagen starter. 

Er vel ikke en kyniker heller, tror ikke den betegnelsen passer. Er vel mer en form for "egoisme" der han glemmer å tenke fremover og konsekvenser. Det trenger heller ikke være bevist tankegang, men hvis han bestandig har gjort sånne ting så bør han jo ha kommet inn på tanken selv, men følelser er vanskelig å styre. 

Han er nok ikke en "ondskapsfull" mann, er vel det at han ikke har så god selvinnsikt hvis det kompisen forteller faktisk er sant!

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Useless said:

At han er en som forelsker seg lett kan jeg tro på, har opplevd at tidligere ektefelle var akkurat likedan. Å kalle han "romantiker" er vel å dra det langt. Men det kan jo hende at han mener at han er opptatt av romasen og forelskelsen og at når den store forelskelsen går over så forsvinner romantikken.

Jeg synes heller ikke dette er noe romantisk, det er vel mere avhengighet av forelskelsen for forelskelsens skyld og alle hormonene som kroppen skiller ut og gir lykkefølelse. Da føler man seg vel og glemmer at forelskelsen går over og hverdagen starter. 

Er vel ikke en kyniker heller, tror ikke den betegnelsen passer. Er vel mer en form for "egoisme" der han glemmer å tenke fremover og konsekvenser. Det trenger heller ikke være bevist tankegang, men hvis han bestandig har gjort sånne ting så bør han jo ha kommet inn på tanken selv, men følelser er vanskelig å styre. 

Han er nok ikke en "ondskapsfull" mann, er vel det at han ikke har så god selvinnsikt hvis det kompisen forteller faktisk er sant!

Nei, som person er han  virkelig ikke ond. Han er en utrolig omtenksom, snill og oppmerksom fyr. Han ser mennesker, stiller opp for venner i tykt og tynt og syns alle er interessante og lytter og følger opp. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, som person er han  virkelig ikke ond. Han er en utrolig omtenksom, snill og oppmerksom fyr. Han ser mennesker, stiller opp for venner i tykt og tynt og syns alle er interessante og lytter og følger opp. 

Min ekspartner har også mange fantastiske kvaliteter, så ja det er ikke ondskap, men andre følelsemessige årsaker. Men det er likevel vondt for de som blir utsatt for det og tror ikke det er så grei for de som er sånne som forelsker seg lett heller.

AnonymBruker
Skrevet

Å bli lett forelsket betyr da ikke at man er en romantiker.

Romantiker er jo noen som utvikler dype og ekte følelser for et annet menneske. Vil heller si at det som kjennetegner han ts nevner, er overfladiskhet og manglende evne til å utvikle dype, varige følelser. Vil si han er det motsatte av en romantiker; en kynisk og overfladisk fyr.

Anonymkode: 92759...3e2

• Nyttig 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

en kynisk og overfladisk fyr.

Trenger vel ikke være noen av delene. Jeg anser ikke min ekspartner som hverken kynisk eller overfladisk. Det er vel mest at du blir styrt av alle de hormonene som øser ut når de forelsker seg og ikke kontrollerer det på vanlig måte. Men noen er kanskje kynisk og overfladisk, ikke alle er like.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor henge deg opp i hvordan andre bruker et ord?

Jeg er forøvrig litt enig med mennene her. En romantiker kan for meg  være en som lever og ånder for de romantiske følelsene. Og når hverdagen kommer og de romantiske følelsene blekner, så forsvinner romantikeren også. Det er svært få mennesker som er romantikere 24/7. Og godt er vel det, for det er ikke mye fornuft i sånne konstant svevende mennesker...

Anonymkode: e15be...fcb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler om at du ikke forstår hva ordet betyr og inneholder.  Det er ikke EGENTLIG noe positivt i romantisk : Romeo og Juliet er en romantisk kjærlighetshistorie. 

Kynisk er noe helt annet. 

Skrevet

Romantiker - nei. 
Barnslig? Absolutt. 

Jeg syns det er barnslig å la seg rive med av følelser - uten noen form for konsekvenstenkning. Det er det man gjør før hjernen er fullt utviklet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor henge deg opp i hvordan andre bruker et ord?

Jeg er forøvrig litt enig med mennene her. En romantiker kan for meg  være en som lever og ånder for de romantiske følelsene. Og når hverdagen kommer og de romantiske følelsene blekner, så forsvinner romantikeren også. Det er svært få mennesker som er romantikere 24/7. Og godt er vel det, for det er ikke mye fornuft i sånne konstant svevende mennesker...

Anonymkode: e15be...fcb

Jeg er også enig i at romantiker kan brukes på denne måten. Det er ikke et positivt ord nei. En som kun ønsker romantikk, ikke et forhold med oppturer og nedturer 

Anonymkode: 0b644...51f

Skrevet

Dette har ikke noe med romantikk å gjøre vel, heller umiddelbar tilfredsstillelse/bruk og kast mentalitet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Romantiker er jo noen som utvikler dype og ekte følelser for et annet menneske.

Dette er direkte feil. Faktisk er det motsatt. 

https://snl.no/romantisk

Skrevet

At han som flyfille er mer romantisk enn en som bevarer spenningen i et langt forhold er en gåte.
Jeg kjenner sånne livsløpspar som stadig skaper rammer for svermerier i hverdagen sin, enten det er bål på stranda, ute-kino i hagen eller bare det å få spise en sanselig god middag med levende lys uten å bli forstyrra. Romantikk kan være forelskelse, men det er også det å ha en levende kjærlighet.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Å være romantiker er synonym med å være emosjonelt umoden. Så i følge hans oppførsel er han kanskje det eller exen var rett og slett ikke bra nok. 

Anonymkode: d6990...c93

• Liker 1
Skrevet (endret)
Andro skrev (22 minutter siden):

At han som flyfille er mer romantisk enn en som bevarer spenningen i et langt forhold er en gåte.
Jeg kjenner sånne livsløpspar som stadig skaper rammer for svermerier i hverdagen sin, enten det er bål på stranda, ute-kino i hagen eller bare det å få spise en sanselig god middag med levende lys uten å bli forstyrra. Romantikk kan være forelskelse, men det er også det å ha en levende kjærlighet.

For det første er det stor forskjell på romantisk og romantiker. Når jeg gjør noe romantisk , gjør jeg noe en romantiker kunne ha gjort i en gjennomtenkt og egentlig kynisk situasjon.  

Så det du beskriver er kynikere som manipulerer hverandre med romantiske handlinger for å nå sine egen behov. 

Endret av Druid
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (7 minutter siden):

Så det du beskriver er kynikere som manipulerer hverandre med romantiske handlinger for å nå sine egen behov. 

Dersom du syns at det er kynisk å ha rom for å snakke sammen, hygge seg sammen, og beholde et godt forhold...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Usj, for noen ekle holdninger enkelte har til oss følelsesmennesker og romantikere. Min kone, som er mer jordnær og mindre romantisk enn meg møter meg helt uten sånne nedlatende fordommer, og verdsetter og elsker meg heldigvis som den jeg er, selv om vi er litt ulike sånn. Og kjærester det er vi, hver eneste dag, etter alle disse årene. 

Anonymkode: 99c9e...7c5

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Usj, for noen ekle holdninger enkelte har til oss følelsesmennesker og romantikere. Min kone, som er mer jordnær og mindre romantisk enn meg møter meg helt uten sånne nedlatende fordommer, og verdsetter og elsker meg heldigvis som den jeg er, selv om vi er litt ulike sånn. Og kjærester det er vi, hver eneste dag, etter alle disse årene. 

Anonymkode: 99c9e...7c5

Det er mer dere som ikke har begrepsforståelse. En romantiker er ikke (bare) en romantisk person. 

"en svermer eller et virkelighetsfjernt menneske; en person som setter pris på det romantiske"

Så det første er absolutt ikke noe positivt, og det er slik kompisene i hi bruker det. 

Anonymkode: 0b644...51f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Denne er lang men den forklarer godt problematikken med å være romantiker. 

Anonymkode: d6990...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...