AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Når vi er sammen med svigerfamilien, så er det bare alltid snakk om sykdom. Det kan forsåvidt være greit til en viss grad, fordi det skaper åpenhet. Vi vet hvor vi har hverandre. Jeg har en del ting å jobbe med nå. Skal sies at jeg er i vanlig jobb og oppegående. I helgen snakket en i svigerfamilien om en person med alvorlige tvangstanker. Da buser svigermor ut: "Er det sånn sykdom du har???" Jeg svarte helt nøytralt og rolig, men synes likevel det er lite hyggelig å spør på den måten. Virket som det var kun av nysgjerrighet. For det ble ikke anerkjent på noen annen måte enn bare dette spørsmålet. Anonymkode: 26b5b...e14 1
Carrot Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 (endret) Så hva er utfordringen her egentlig siden du sier det å være åpen forsåvidt er OK fordi da vet dere hvor dere har hverandre, men å spørre direkte er ikke greit? Eller var det noe annet du reagerte på? At det ikke ble snakket mer om hva det innebærer for eksempel? Endret 13. mars 2023 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 Carrot skrev (7 minutter siden): Så hva er utfordringen her egentlig siden du sier det å være åpen forsåvidt er OK fordi da vet dere hvor dere har hverandre, men å spørre direkte er ikke greit? Eller var det noe annet du reagerte på? At det ikke ble snakket mer om hva det innebærer for eksempel? Ja litt. At svigermor spør bare av nysgjerrighet. Hun er ikke del av samtalene rundt psykisk helse, det er de andre. Burde nevnt det tydeligere. Anonymkode: 26b5b...e14
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 En fin anledning til å forklare litt nærmere, tenker jeg. Anonymkode: fc345...1c2 1
Carrot Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja litt. At svigermor spør bare av nysgjerrighet. Hun er ikke del av samtalene rundt psykisk helse, det er de andre. Burde nevnt det tydeligere. Anonymkode: 26b5b...e14 Så svigermor er egentlig ganske normal siden flesteparten av befolkningen gjerne er litt overladisk interesert i psykisk helse.. De spør, men vil egentlig ikke ha et godt svar, de vil bare kjenne til ikke skjønne - fordi det ikke er så enkelt å ta inn hvor omfattende psykisk helse er for de som sliter med ulike ting som angst, tvangstanker, depresjon osv.. Man får se det at de faktisk åpner for å spørre som noe bra, og det at de ikke ønsker vite alt som normalen, for hvis man skal gå rundt og bli skuffet og lei set opp på alt annet blir hverdagen ofte mer vanskelig enn den behøver være. Jeg vil tro hun ikke mente være ugrei. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå