AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #1 Skrevet 13. mars 2023 Hvorfor trenger du alenetid? Hva gjør du når du har alenetid? Jeg merker jeg holder på å bli sprø av at gubben alltid er hjemme. Blir sliten i hodet av jobben, mtp lyd, inntrykk - den er supersosial, ingen mulighet for å trekke meg bittelitt unna å få en stille stund. Når jeg kommer hjem er mannen alltid der. Han er på dugnadsmøter et par ganger i mnd, men jobber hjemmefra. Han har kontor vegg i vegg ved stua så han hører alt jeg driver med, og døra inn til stua er alltid åpen.. Så er det 4 barn (3 er hans, 1 er mitt) og fullt liv annahver uke. Savner å kunne høre yndlingsmusikken min høyt, synge, bare dille rundt alene, blir mye mer kreativ når jeg er alene.. Velge hva jeg skal se på på tv uten å få dårlig samvittighet.. Bare kunne se ut som en slaur viss jeg vil. Ja, jeg har litt klaustrofobi. Er dette noe noen kjenner seg igjen i? Anonymkode: 08cd6...a00 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 Jeg kjenner meg absolutt igjen 🙂 Vi har riktignok ikke barn, men mannen er bonde og jeg jobber fullt (ikke hjemmekontor). Jeg har svært sjeldent alenetid, men jeg merker etter 10 år i forholdet (3 av de som gift), at jeg trenger alenetid. Han har jo masse når jeg er på jobb! Det er litt kjipt at min eneste alenetid er i bilen tur/retur jobb. At du føler litt på klaustrofobien mener jeg er helt normalt. Vi har alle et behov for å være for oss selv. De tiltakene jeg foreløpig har gjort - som fungerer - er at jeg går tur med en venninne èn kveld i uka. Fast hver uke. Dette er dog ikke alenetid sånn sett, men jeg kjenner at det hjelper å være med noen andre enn mannen min 🙂 Og å få et miljøskifte. Jeg tar meg ofte en tur ut på kvelden også, en liten time på et kjøpesenter eller en gåtur i fred. Jeg vet ikke hvor forenelig dette er med barn, riktignok. Uansett tenker jeg at det smarteste du gjør er å snakke med mannen din om det. Det er ingenting feil i å trenge tid for seg selv av og til. Når du kjenner såpass på det som du gjør nå, så tipper jeg at det ikke er mye som skal til for å føle deg bedre 🙂 Anonymkode: b6e98...f69 1 1
flusa Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 Jeg trenger alenetid,og da tar jeg meg et varmt bad med ansiktsmasker,hårkur,shavings🤗
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 Kjenner meg godt igjen. Løsningen ble særboerskap, og det er bare nydelig! Heldigvis har han også behov for alenetid, så vi trives godt med bosituasjonen begge to. Anonymkode: 7cb05...973 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 Synes ærlig talt slike innlegg som dette er så hinsides idiotiske at jeg ikke har ord. Hvor tafatt er man ikke hvis man ikke engang klarer å finne tid til alenetid. Har du behov for alenetid så legger du til rette for det, i stedet for å syte. I bilen, sett på musikk og kjør en ekstra lang omvei til hjemmet, ta med deg treningstøy og ta deg en treningstur etter jobb, osv osv.. Eller definerer du alenetid som å være hjemme alene en kveld, gjerne flere kvelder i uka? Da får du avslutte forholdet og finne deg ditt eget krypinn hvor du kan sitte timevis alene. Anonymkode: eb52f...460 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 Synes du klager altfor mye, gjør ikke noe med dette. Er DITT ansvar å ta det opp med sin samboer, du har jo også valgt å bli samboer. Kommunikasjon er et kjempeproblem i de fleste forhold, SNAKK sammen om ting! For meg høres det ut som dere skulle bodd hver for seg, det passer godt for mange. Selv bor jeg alene, har kjæreste. Da kan vi møtes etter behov....dette er helt topp. Jeg er godt voksen. Anonymkode: 1e6f9...d49
Hjelpsom Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Synes du klager altfor mye, gjør ikke noe med dette. Er DITT ansvar å ta det opp med sin samboer, du har jo også valgt å bli samboer. Kommunikasjon er et kjempeproblem i de fleste forhold, SNAKK sammen om ting! For meg høres det ut som dere skulle bodd hver for seg, det passer godt for mange. Selv bor jeg alene, har kjæreste. Da kan vi møtes etter behov....dette er helt topp. Jeg er godt voksen. Anonymkode: 1e6f9...d49 Mange ser ut til å ikke forstå konsekvensen av å inngå samboerskap/gifte seg og det å få barn medfører forsakelser. Får man barn og er i full jobb så har man satt mye av alenetiden på vent, får man flere barn så blir det enda mindre tid til alenetid. Det er et valg man tar. Man kan selvfølgelig finne seg litt alenetid, men summa sumarum så ender man opp med lite ekstra tid til seg selv og man har selv tatt det valget. De fleste er voksen når de både får barn og flytter sammen med hverandre og burde faktisk vite at det medfører store gleder på bekostning av egentid og det å kunne gjøre som man vil. Og som du sier, man må kommunisere med partner at nå trenger jeg bittelitt tid for meg selv denne ettermiddagen eller denne helgen for å hente meg inn, og det samme må man gi partner. Hvis man går oppå hverandre hele tiden så sliter dette også på forholdet, så man må finne en gylden middelvei. Ser noen her prater om særbo... Å velge særbo og ha felles barn er jo helt sykt! Da må man være svært avstumpet når man i praksis gjør barna til "skillsmisse" barn pga av eget ego. Hvis man vil ha særbo så bør man ikke velge å få barn! Endret 13. mars 2023 av Useless
Andro Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 Har alltid hatt behov for å være en del for meg selv. Derfor har jeg også likt best å gå tur alene, eller dra på skitur o.l. Når jeg er hjemme liker jeg å bare kope en del lese, scrolle litt på nettet, se på det jeg vil på Netflix, ta oppvasken når det passer meg eller surre rundt i hagen når det er årstid for det. Jeg tror ikke at jeg kunne bodd sammen med noen igjen. Min eksmann var aldri avgårde på noe alene, og det gjorde meg litt sprø at jeg aldri kunne sitte i fred med ting, f.eks. mens jeg studerte på deltid. Ungdommene i huset er ikke brysomme, og trenger også tid alene, så vi har mer like behov. Møtes til måltider og felles hygge, men også å kunne trekke seg tilbake, eller dra ut på egne greier. 1
MarianneE Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 Jeg setter meg bare på et annet rom og sier ifra at jeg trenger å være litt i fred bare. Da leser jeg, legger puslespill eller noe slikt. Jeg er introvert så jeg trenger denne tida. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 MarianneE skrev (1 minutt siden): Jeg setter meg bare på et annet rom og sier ifra at jeg trenger å være litt i fred bare. Da leser jeg, legger puslespill eller noe slikt. Jeg er introvert så jeg trenger denne tida. Så bra, du klarer å sifra Ikke går rundt å gnager på det. Anonymkode: 1e6f9...d49
MarianneE Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Så bra, du klarer å sifra Ikke går rundt å gnager på det. Anonymkode: 1e6f9...d49 Nei, det er det ingen vits i. Mannen er ikke tankeleser og vet ikke mine behov uten at jeg sier noe selv. Han gjør det samme, setter seg ned og spiller/ rydder i kjelleren... Endret 13. mars 2023 av MarianneE
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 Klart man må være for seg selv. Det er jo ikke sånn at bare fordi man bor med noen og deler på logistikkoppgaver og gjeld så betyr dette at personen er sykt gøy å være sammen med hele tiden. Man trenger å ha sitt eget liv. Eneste jeg reagerer på er at du tenker på alenetid som noe du bare kan gjøre hjemme. Kom deg ut! Anonymkode: 79afc...205 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #14 Skrevet 13. mars 2023 Gå deg en tur med favorittmusikken på øret. Eller legg deg på senga og se favorittserien på pc/nettbrett. Bare si til mannen at du trenger å koble av litt alene. Man finner da rom for sånt? Hva gjorde du i det forrige forholdet? Nå er jeg selv en av dem som overhodet ikke har tenkt å flytte sammen med noen før barna er ute av huset, fordi det er veldig viktig for meg å først og fremst ha alene tid med dem (noe jeg ser er veldig viktig for ungene også, de blir slitne av å bo med stesøsken hos faren), men også å ha litt alenetid helt alene. Dette har jeg funnet ut i de årene jeg har vært singel nå. Man må ikke bo sammen for å være kjærester. Men jeg har også bodd sammen med en mann i 18 år uten at det føltes som noe problem med forlite alenetid. Jeg vet at folk er forskjellige der, men for meg kan det høres ut som du ikke trives med livssituasjonen i det hele? med mannen og alle barna? Kan det tenkes at du hoppet inn i samboerskap litt for fort? Og når forelskelsen har bleknet så blir mannen irriterende? Fordi dere egentlig ikke passer så godt sammen? Anonymkode: 19fd8...97f 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #15 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, jeg har litt klaustrofobi. Er dette noe noen kjenner seg igjen i? Anonymkode: 08cd6...a00 Om vi ikke hadde pleid «egentid» med venner, interesser/hobbyer osv hadde jeg blitt kokko. Vi begge har jo venner vi treffer fra tid til annen. Begge trener. Dette er egentid for en selv, og for den som er hjemme. I tillegg tar vi oss gjerne en alene/uten hverandre. Venninneturer/gutteturer, eller noen dager alene på hytta/til fjells. Anonymkode: 4bbc5...71b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #16 Skrevet 13. mars 2023 Hvorfor få unger og mann når det er alenetid du ønsker deg? Anonymkode: 0ccbf...7a0
Mardina Skrevet 13. mars 2023 #17 Skrevet 13. mars 2023 Alenetid å jeg ha innimellom. Jeg løser det på flere måter; går tur med hunden min og alene. Drar på biltur eller tar en omvei på vei hjem eller til butikken. Eller sitter meg foran pc'n. De dagene samboer er på jobb, så har jeg alenetid da. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #18 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor få unger og mann når det er alenetid du ønsker deg? Anonymkode: 0ccbf...7a0 Nei, si det du. Det finnes ting som kan påvirke slike behov. Arbeidssituasjon, sykdom, etc. Ts. Anonymkode: 08cd6...a00 1
Andro Skrevet 13. mars 2023 #19 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor få unger og mann når det er alenetid du ønsker deg? For de aller fleste så er det godt rom for både partner, barn og alenetid. Barn og partnere er ofte opptatt med sitt eget innimellom de også. Vi trenger alle noen pustehull. Eller nesten alle. Her har i alle fall alle funnet en fin balanse mellom felleshygge og alenetid, utenom en jeg bodde med for noen år siden som helst skulle styre alles aktiviteter hele tiden. Han måtte finne seg et annet sted å bo, for å si det slik.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #20 Skrevet 13. mars 2023 Lukk døra til rommet han sitter og sett på hva du vil på TVen Anonymkode: b69f7...b9b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå