Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (På 16.4.2023 den 21.15):

Hvis det var TO Retinol 1% in Squalane du brukte , så er det alt for høy konsentrasjon til å starte med. Anbefalt startkonsentrasjon er 0,2 - 0,3 % èn til to kvelder uka og så øke gradvis til man tåler å bruke den hver kveld. Først da kan man øke konsentrasjonen til f.eks. 0,5-- 0,6%,, og så må man igjen starte med 1-2 kvelder i uka osv.

Når det er sagt, er det ikke så uvanlig at man kan bli litt rød og tørr i huden i begynnelsen. Det er viktig å huske på at bruk av retinol medfører økt behov for fukt, og man må være ekstra påpasselig med solbeskyttelse. 

Det er også viktig å huske at man vanligvis ikke ser effekt på fine linjer og rynker før etter 4-6 mnd,selv om man ofte kan oppleve andre hudforbedrende virkninger tidligere. Å bruke retinol er en marathon, ikke en sprint🙂

Har du en retinolanbefaling for en i slutten av 30-årene med kombinasjonshud og tidvis seborreisk eksem? Og bør man bruke det nå i sommerhalvåret i det hele tatt?☺️

Anonymkode: 26c9c...8f2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du en retinolanbefaling for en i slutten av 30-årene med kombinasjonshud og tidvis seborreisk eksem? Og bør man bruke det nå i sommerhalvåret i det hele tatt?☺️

Anonymkode: 26c9c...8f2

Ettersom du har eksem, tror jeg det er best at du tar kontakt med en hudlege for anbefalinger. Det er anbefalt å unngå retinol når man har eksem, men det er jo mulig at du kan benytte mildere former, alternativt bakuchiol, ofte kalt bio-retinol, som er et planteekstrakt som har vist seg å ha mange av de samme egenskapene som retinol, men er mye mer egnet for sensitiv hud. Men som sagt, jeg vil anbefale deg å høre med en hudlege.

Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for å bruke retinol om sommeren, i alle fall ikke dersom man oppholder seg i Norge eller Skandinavia, men dersom man vet at man skal være mye ute solen, f.eks. i sommerferien, så ville jeg kanskje tatt en pause akkurat i den perioden. Alternativt trappe litt ned og være ekstra påpasselig med solbeskyttelse (solkrem og solhatt for å unngå for mye direkte sol i ansiktet). 

• Hjerte 1
Skrevet
Roci skrev (2 timer siden):

Serumet fra Dermica inneholder Retinyl Palmitat, som er det som kalles et retinyl ester. Retinyl estere er mindre effektive enn f.eks. retinol og retinaldehyd, men også mer skånsomme og kan derfor fungere bra for sensitiv hud. Akkurat Retinyl Palmitat absorberes veldig sakte av huden og bør derfor kun brukes om kvelden, fordi eksponering for UV-lys kan føre til oksidering som danner frie radikaler som er skadelig for cellene. 

Når det gjelder forskjellen, er retinoid en samlebetegnelse for alle former av A-vitamin, og retinol er et av flere retinoider. Felles for disse er at de må gjennomgå en konverteringsprosess på huden for å bli til tretinoin (ren A-vitaminsyre) for å ha effekt. Jo flere konverteringssteg , desto mindre effekt, men samtidig mindre risuko for irritasjon. Konverteringsprosessen ser slik ut:

Retinol esters blir til -> retinol som blir til -> retina/retinaldehyd som blir tll -> retinsyre/a-vitaminsyre

Tusen takk for svar.

Jeg har forresten en Murad Retinol Youth renewal serum som jeg heller ikke har tatt i bruk , denne jeg ser ikke hvilken styrke den har og jeg har lest på pakka flere ganger så jeg mener at det faktisk ikke står. Skal ikke styrken opplyses? Vet du om den skal være god?

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne med denne retinolferden.

Skrevet
Forundret.. skrev (29 minutter siden):

Tusen takk for svar.

Jeg har forresten en Murad Retinol Youth renewal serum som jeg heller ikke har tatt i bruk , denne jeg ser ikke hvilken styrke den har og jeg har lest på pakka flere ganger så jeg mener at det faktisk ikke står. Skal ikke styrken opplyses? Vet du om den skal være god?

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal begynne med denne retinolferden.

Jeg er faktisk ikke i stand til å finne ut hvilken konsentrasjon av retinol dette serumet har, det oppgis ikke noen steder på nettet heller etter det jeg har klart å finne ut. Retinol står imidlertid forholdsvis langt ned på ingredienslista, så det er ikke en høy konsentrasjon, sannsynligvis rundt 0,1% eller lavere.

Produsenter av retinolprodukter som selges over disk har ingen forpliktelse til å oppgi konsentrasjonen av retinol i produktet. Min erfaring er  at produkter som ikke oppgir % retinol, har svært lave konsentrasjoner, men vil bruke retinol i produktnavnet fordi det er populært. 

Jeg har ikke forsøkt serumet selv, men ser at det stort sett får gode omtaler. Ingrediensmessig er det også et bra serum, men vær obs på at det inneholder litt parfyme/duftstoffer det er ikke alle som liker/tåler det.

Skrevet
Roci skrev (11 timer siden):

Jeg er faktisk ikke i stand til å finne ut hvilken konsentrasjon av retinol dette serumet har, det oppgis ikke noen steder på nettet heller etter det jeg har klart å finne ut. Retinol står imidlertid forholdsvis langt ned på ingredienslista, så det er ikke en høy konsentrasjon, sannsynligvis rundt 0,1% eller lavere.

Produsenter av retinolprodukter som selges over disk har ingen forpliktelse til å oppgi konsentrasjonen av retinol i produktet. Min erfaring er  at produkter som ikke oppgir % retinol, har svært lave konsentrasjoner, men vil bruke retinol i produktnavnet fordi det er populært. 

Jeg har ikke forsøkt serumet selv, men ser at det stort sett får gode omtaler. Ingrediensmessig er det også et bra serum, men vær obs på at det inneholder litt parfyme/duftstoffer det er ikke alle som liker/tåler det.

Da var det ikke bare jeg som ikke klarte å finne ut av det.

Nå har jeg den så jeg kan jo teste den ut og se om den er noe for min hud. 

Takk for at du tok deg tid til å sjekke 🥰

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker Medik8 R-retionate intense om kvelden. Den er veldig dyr, men den beste jeg har brukt. Kjøper den alltid hvis jeg finner et godt tilbud. Jeg begynte med r-Retionate day and night, som er mildere. Retinyl retionate skal være mindre irriterende enn Retinol, og mer effektiv. Bruker Verso Super Eye Serum.

Når det gjelder antioksidantserum med C-Vitamin og Retinol eller retionate, så kjøper jeg dyre produkter, men jeg bruker billig rens og dagkrem fra CeraVe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...