Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker  TO sin 1% retinol om vinteren men går for bakuchiol resten av året og kjører da morgen og kveld. Sistnevnte er mindre irriterende for de fleste, jeg blir fort tørr i huden av retinol selv om jeg er aldri så nøye på å la huden tilvennes og ikke overdrive med aktive ingredienser.  Bakuchiol gir ikke fotosensitivitet heller så selv om jeg er nøye med solkrembruken føles det litt tryggere for min del. Jeg har en del solskade fra barndommen av.

Anonymkode: db21e...693

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker  TO sin 1% retinol om vinteren men går for bakuchiol resten av året og kjører da morgen og kveld. Sistnevnte er mindre irriterende for de fleste, jeg blir fort tørr i huden av retinol selv om jeg er aldri så nøye på å la huden tilvennes og ikke overdrive med aktive ingredienser.  Bakuchiol gir ikke fotosensitivitet heller så selv om jeg er nøye med solkrembruken føles det litt tryggere for min del. Jeg har en del solskade fra barndommen av.

Anonymkode: db21e...693

Aner ikke hvordan jeg greide å bli anonym her😅

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med exuviance sin retinol, men du bør ikke bruke det på dagtid, og alltid bruke dagkrem med spf. 

Anonymkode: a4ed6...73d

Skrevet

Jeg bruker Crystal Retinal fra Medik8. Finnes i flere styrker, så start med den mildeste. Er veldig fornøyd og den har ikke irritert huden min i det hele tatt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan bekrefte av egen erfaring om at dette hjelper på fine linjer og rynker?

Anonymkode: 4210d...755

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker Mary Kay sin timewise repair nattkrem med retinol og den virker! Hilsen skeptiker i 40-åra ( som hverken trodde retinol virket, eller noensinne skulle handle på «homeparty»😂)

Anonymkode: 53d49...53e

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Noen som kan bekrefte av egen erfaring om at dette hjelper på fine linjer og rynker?

Jeg kan bekrefte at jeg ser stor forskjell på huden min før og etter retinol. For et par år siden måtte jeg ta en pause fra aktive ingredienser fordi jeg hadde vært uheldig og overeksfoliert huden min. Nå som jeg gradvis har bygget opp toleransen til å kunne tåle 0,6% konsentrasjon, ser jeg definitivt forskjell, ikke bare på linjer og rynker, men på hudkvaliteten som helhet. 

Bortsett fra de typiske mimikkrynkene som smilerynker og nasolabiale linjer, altså linjen fra nesevinger til munnviker, er huden min ganske glatt, fast og jevn, til tross for litt uvettige solvaner som yngre, og jeg er overbevist om at dette er mye takket være retiol. Jeg er også nøye med å tilføre masse fukt og bruke solbeskyttelse med høy faktor daglig.

Effekten av retinol er forøvrig godt dokumentert gjennom flere tiår med forskning.

Det kan imidlertid være greit å vite at noen produkter som hevder å inneholde retinol, i praksis inneholder andre og mindre veldokumenterte retinoider, og ikke retinol, som er en helt spesifikk form av A-vitamin. Konsentrasjon har også noe å si, den må være på mellom 0,2 - 1% for å ha den dokumenterte effekten. Dersom konsentrasjonen av retinol ikke er oppgitt på et produkt og er langt ned på ingredienslista, kan du ikke forvente særlig resultater.

Hvis du er interessert, kan du lese mer om retinol og andre retinoider her:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (2 minutter siden):

Jeg kan bekrefte at jeg ser stor forskjell på huden min før og etter retinol. For et par år siden måtte jeg ta en pause fra aktive ingredienser fordi jeg hadde vært uheldig og overeksfoliert huden min. Nå som jeg gradvis har bygget opp toleransen til å kunne tåle 0,6% konsentrasjon, ser jeg definitivt forskjell, ikke bare på linjer og rynker, men på hudkvaliteten som helhet. 

Bortsett fra de typiske mimikkrynkene som smilerynker og nasolabiale linjer, altså linjen fra nesevinger til munnviker, er huden min ganske glatt, fast og jevn, til tross for litt uvettige solvaner som yngre, og jeg er overbevist om at dette er mye takket være retiol. Jeg er også nøye med å tilføre masse fukt og bruke solbeskyttelse med høy faktor daglig.

Effekten av retinol er forøvrig godt dokumentert gjennom flere tiår med forskning.

Det kan imidlertid være greit å vite at noen produkter som hevder å inneholde retinol, i praksis inneholder andre og mindre veldokumenterte retinoider, og ikke retinol, som er en helt spesifikk form av A-vitamin. Konsentrasjon har også noe å si, den må være på mellom 0,2 - 1% for å ha den dokumenterte effekten. Dersom konsentrasjonen av retinol ikke er oppgitt på et produkt og er langt ned på ingredienslista, kan du ikke forvente særlig resultater.

Du er best! ❤

Anonymkode: 38e0b...3f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er best! ❤

Anonymkode: 38e0b...3f4

Tusen takk:blomst2:♥️

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (8 timer siden):

Takk. Brukte selv den fra The Ordinary noen få dager, men begynte å bli rød enkelte steder i ansiktet så turte ikke lenger.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk. Brukte selv den fra The Ordinary noen få dager, men begynte å bli rød enkelte steder i ansiktet så turte ikke lenger.

Anonymkode: 4210d...75

Hvis det var TO Retinol 1% in Squalane du brukte , så er det alt for høy konsentrasjon til å starte med. Anbefalt startkonsentrasjon er 0,2 - 0,3 % èn til to kvelder uka og så øke gradvis til man tåler å bruke den hver kveld. Først da kan man øke konsentrasjonen til f.eks. 0,5-- 0,6%,, og så må man igjen starte med 1-2 kvelder i uka osv.

Når det er sagt, er det ikke så uvanlig at man kan bli litt rød og tørr i huden i begynnelsen. Det er viktig å huske på at bruk av retinol medfører økt behov for fukt, og man må være ekstra påpasselig med solbeskyttelse. 

Det er også viktig å huske at man vanligvis ikke ser effekt på fine linjer og rynker før etter 4-6 mnd,selv om man ofte kan oppleve andre hudforbedrende virkninger tidligere. Å bruke retinol er en marathon, ikke en sprint🙂

Endret av Roci
AnonymBruker
Skrevet

Som min første retinol, kjøpte jeg Dr.Greve sin (Dr. Greve Pharma Pro-retinol nattkrem) og jeg synes det funker bra og gir synlig effekt. 

Anonymkode: 83bbe...31b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som min første retinol, kjøpte jeg Dr.Greve sin (Dr. Greve Pharma Pro-retinol nattkrem) og jeg synes det funker bra og gir synlig effekt. 

Anonymkode: 83bbe...31b

Pro-retinol er strengt tatt ikke retinol, men et retinol-ester (en organisk forbindelse av en syre og et alkohol) som heter Retinyl Palmitat. Retinyl esters er betraktelig mindre effektive enn retinol, fordelen er imidlertid at de er mindre irriterende for huden. Noe man kan være oppmerksom på akkurat når det gjelder Retinyl Palmitat, er at den absorberes veldig sakte av huden og derfor kan bli eksponert for UV-lys, noe som fører til dannelse av frie radikaler, som kan skade cellene våre. Det anbefales derfor ofte å bruke andre typer retinol esters enn retinyl palmitate. Skulle likevell foretrekke denne formen for retinol esters bør produktet brukes kun på kvelden og natten, for å unngå UV-lys.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (På 16.4.2023 den 9.42):

Vet du noe om Differin? Hjelper den også på rynker slik som A -vitamin på resept?

Anonymkode: 6a761...add

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet du noe om Differin? Hjelper den også på rynker slik som A -vitamin på resept?

Anonymkode: 6a761...add

Ja, etter det jeg kan finne ut, er Differin (Adapalene) også en form for a-vitaminsyre i likhet med tretinoin, og har omtrent samme effekt. Nyere studier tyder også på at Differin er mer skånsom mot huden enn tretinoin.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det stor forskjell på Retinol serum og krem? Ser det ofte blir anbefalt å starte med en mild krem og gå over på høyere dose med serum etterhvert. Vurderer å kjøpe den nye Retinol-kremen fra COSRX 🤔

Anonymkode: d08e1...400

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det stor forskjell på Retinol serum og krem? Ser det ofte blir anbefalt å starte med en mild krem og gå over på høyere dose med serum etterhvert. Vurderer å kjøpe den nye Retinol-kremen fra COSRX 🤔

Anonymkode: d08e1...400

Nja, det kommer i grunnen mer an på formuleringen av produktet, ellers, hvilken form for retinoid den inneholder,og konsentrasjonen av retinol i produktet. Det finnes serumer med lave konsentrasjoner, som man fint kan starte med.  Retinolkrenen du nevner,  ser ut til å være et bra begynnerprudukt🙂 Husk å følge fremgangsmåten nøye, og vær forberedt på at huden din  sannsynligvis vil få et økt behov for fukt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 22.18):

Har noen erfaring med No7 sin retinon? 

Anonymkode: bce9e...fb4

Den fikk dårlig karakter så jeg på en sånn test. Men har ikke kilde

Skrevet

Jeg har en sånn : Dermica serum retinoid 0,3 % + squalane 15 % 30ml. Er retinoid og retinol det samme? Og er den overnevnte noe brukbar? Jeg har ennå ikke testet den.

Skrevet
Forundret.. skrev (8 timer siden):

Jeg har en sånn : Dermica serum retinoid 0,3 % + squalane 15 % 30ml. Er retinoid og retinol det samme? Og er den overnevnte noe brukbar? Jeg har ennå ikke testet den.

Serumet fra Dermica inneholder Retinyl Palmitat, som er det som kalles et retinyl ester. Retinyl estere er mindre effektive enn f.eks. retinol og retinaldehyd, men også mer skånsomme og kan derfor fungere bra for sensitiv hud. Akkurat Retinyl Palmitat absorberes veldig sakte av huden og bør derfor kun brukes om kvelden, fordi eksponering for UV-lys kan føre til oksidering som danner frie radikaler som er skadelig for cellene. 

Når det gjelder forskjellen, er retinoid en samlebetegnelse for alle former av A-vitamin, og retinol er et av flere retinoider. Felles for disse er at de må gjennomgå en konverteringsprosess på huden for å bli til tretinoin (ren A-vitaminsyre) for å ha effekt. Jo flere konverteringssteg , desto mindre effekt, men samtidig mindre risuko for irritasjon. Konverteringsprosessen ser slik ut:

Retinol esters blir til -> retinol som blir til -> retina/retinaldehyd som blir tll -> retinsyre/a-vitaminsyre

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...