Gå til innhold

Beste retinol

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ønsker starte med dette men vet ikke hvor jeg begynner i et hav av produkter.... Noen tips? 

Anonymkode: e4095...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

The ordinary har rimelige retinolprodukter opptil 5%. Funker kjempebra. Begynn med laveste styrke et par ganger i uken. Eller bland en pitteliten dråpe av den sterke sammen med fuktighetskrem.  

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ønsker starte med dette men vet ikke hvor jeg begynner i et hav av produkter.... Noen tips? 

Anonymkode: e4095...1ae

Som @tøydokkasier, så har TO rimelige retinolproduktene i ulike styrker, og er man nybegynner, bør man begynne med en styrke på 0,2-0,3% og jobbe seg gradvis opp mot 1%, som etter det jeg vet, er den høyeste styrken man får kjøpt i Norge. Høyere konsentrasjon er ikke anbefalt, da det kan være skadelig for huden.

Personlig er jeg ikke spesielt fan av TO's retinolserum p.g.a. teksturen. De er formulert med squalane, og for min kombinasjonshud blir det for oljete (squalane er en olje). Dersom du har normal til tørr hud, kan det fungere bra. Hvis pris ikke er veldig avgjørende, finnes det mange andre gode retinolprodukter du kan vurdere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker zo recovery creme, men den er svindyr

Anonymkode: 99012...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker Paulas Choice Clinical 1% Retinol treatment. 

Den er helt fantastisk, men du må starte forsiktig og bygge opp toleranse etter hvert. 

Paulas Choice produkter er ofte på tilbud 20-30% på SkinCity. 

Anonymkode: 7aa76...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Er retinol fra TO like effektivt som de reseptbelagte kremene f.eks Retirides? Jeg bruker Retirides, men den er jo svindyr i forhold til TO, så vurderer å bytte hvis effekten er den samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mfyb skrev (12 minutter siden):

Er retinol fra TO like effektivt som de reseptbelagte kremene f.eks Retirides? Jeg bruker Retirides, men den er jo svindyr i forhold til TO, så vurderer å bytte hvis effekten er den samme. 

Nei, det er en tretinoin. 

Men det mest effektive er det man tåler bruke :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2023 at 1:00 AM, tøydokka said:

The ordinary har rimelige retinolprodukter opptil 5%. Funker kjempebra. Begynn med laveste styrke et par ganger i uken. Eller bland en pitteliten dråpe av den sterke sammen med fuktighetskrem.  

The ordinary har ikke 5% retinol, høyeste du får tak i er 1% og det gjelder alle retinolprodukter i hele Norge. Du må blande med 0,5%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler å starte med Paulas choice barrier repair moisturizer with retinol :) Den er perfekt å starte med

Anonymkode: 1538e...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2023 at 9:17 AM, AnonymBruker said:

Jeg bruker zo recovery creme, men den er svindyr

Anonymkode: 99012...46d

Jeg brukte også Zo og Elixir Cosmesuticals før og det er jo kjempe dyrt og mange av de rimeligere produktene som bl.a. The Ordinary inneholder akkurat det samme og noen ganger også høyere konsentrasjon. Så jeg ser virkelig ikke poenget med å bruke flere tusen kroner på de lengre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym28 skrev (17 timer siden):

The ordinary har ikke 5% retinol, høyeste du får tak i er 1% og det gjelder alle retinolprodukter i hele Norge. Du må blande med 0,5%. 

Det står 5 % på flasken. Så da har jeg tatt feil og tenkt at det var 5% retinol.  Granactive retinoid 5% står det. Med liten skrift står det noe greier om 0,5 % ester of all trans retinoic acid.  Så da er den nok  0,5%. Men funker som bare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor bruker man egentlig retinol? Hva er fordelene??

Anonymkode: 0cc01...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Retinol (som er en form av A-vitaminsyre) kan bl.a. reparere solskadet hud, redusere arr og pigmentflekker og hjelpe mot kviser. Retinol kan også minske fine linjer og rynker og forebygge for tidlig hudaldring ved å stimulere hudens egen produksjon av kollagen og til en viss grad elastin - dette er proteiner som finnes naturlig i hudcellene, men som vi produserer mindre av etterhvert som vi blir eldre, noe som fører til rynker og slappere hud. Man kan ikke stoppe hudens naturlige aldringsprosess, men ved hjelp av retinol kan man utsette den litt. Det aller viktigste man gjør for å forebygge for tidlig hudaldring, er imidlertid å bruke solkrem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Google.

Anonymkode: 1538e...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har testet litt forskjellig. Av de uten resept liker jeg godt skinceuticals sin, men den er veldig dyr. TO sine gjorde ingenting for min del, men av de ulike variantene så liker jeg best den som har kremet konsistens (tror den heter noe med granactive?). 

Men aller best liker jeg de på resept, de er mest effektiv. Har litt hormonell akne, så fikk resept på epiduo, og huden min har blitt så utrolig fin. Ingen kviser, mer glød og mindre rynker. Men jeg bruker den sjeldnere enn legen sin anbefaling siden det blir for sterkt, jeg bruker den 1-2 ganger i uken. 

Anonymkode: b67b9...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok lang pause og skal nå begynne å bygge opp toleransen igjen med Indeed labs Retinol Reface. Den er kjempemild og jeg tror prosenten er ganske lav, men jeg merker at jeg får klarere hud og jevnere hudtone allikevel. Så tenker jeg å handle inn the inkey list retinol serum (merket har nylig kommet til Norge). Begge merkene er rimelige. Indeed  labs har de på H&M, inkey list er på diverse online butikker, vet ikke om de er fysisk i butikk ennå. Paulas Choice har jeg ikke prøvd, men har hørt mye bra. Har tidligere brukt adapalene (differin), men syns det var et styr selv om effekten var god. Tror jeg går tilbake til tretinoin hvis jeg ikke er fornøyd med retinol, men da må man jo ha en lege som er villig til å skrive ut resept. 

De fra the ordinary var helt elendige, selv om jeg startet med den mildeste varianten så klikket huden helt. Men alle er forskjellige, vet det er mange som sverger til de serumene. Også er de rimelige, så hvis det ikke funker så er det ikke krise. Men de må oppbevares kjølig, til orientering. Det burde egentlig alle retinolprodukter. Og hvis man ikke bruker SPF daglig, gjerne flere ganger til dagen, så er det mer til skade enn nytte. Man må også ha gode produkter som tilfører mye fukt, hvis ikke kan man få en ganske utslitt hudbarriere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har akkurat bestilt The Potions sin etter å ha hørt mye bra om den, kjøpt på karebeauty.no

Endret av Kira123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har noen erfaring med No7 sin retinon? 

Anonymkode: bce9e...fb4

Hvis du tenker på No. 7 Pure Retinol 0.3 % Night Concentrate, så ser det ut som et bra produkt basert på ingredienslisten. 0.3 % er fint å starte med hvis man ikke har brukt retinol tidligere. 

Ser at det står at serumet kan brukes sammen med nattkremen fra samme serie, men jeg tenker det kan være greit å venne huden til serumet først.

Retinol kan være hudirriterende, så det er viktig at du følger instruksene for bruk og venner huden gradvis til produktene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...