AnonymBruker Skrevet 12. mars 2023 #1 Skrevet 12. mars 2023 Pasient har endetarmskreft med 9 metastaser i leveren og 2 metastaser i lungene. Cellegiftbehandling er utprøvd og nå ønsker legene å operere bort kreftsvulstene i tarm/lever. Lungene vil de ikke gjøre noe med. Pasienten ønsker ikke hverken stomi eller levertransplantasjon. Hvordan blir livet med ny lever? Må man gå på medisiner for å slippe at kroppen frastøter seg den nye leveren? Hvordan blir livet med stomi? Er det noen "alternative" behandlinger feks immunterapi, til disse operasjonene i andre land? Anonymkode: e8a2b...d8b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #2 Skrevet 13. mars 2023 Her må det være en misforståelse ett sted, for vedkommende får ikke transplantert ny lever når han har aktiv kreftsykdom. Å operere bort er ikke det samme som å transplantere. Kan godt forstå at han ikke ønsker stomi, men her er det jo ikke noe alternativ. Hvis han skal ha sjans til å bli kvitt kreften må de jo fjerne primærtumor i tarmen, og når ikke cellegift alene er tilstrekkelig så er jo operasjon neste sted på listen. Tumor i tarm kan vokse seg så stor at den blokkerer hele tarmen, og da kommer ingenting ut, men den konsekvensen at det blir øh-operasjon og stomiutleggelse. Bedre å gjøre det planlagt tenker jeg. Anonymkode: 8f30c...a0e 7 1
Nuttery Skrevet 13. mars 2023 #3 Skrevet 13. mars 2023 (endret) Livet med stomi blir man vant til raskt. Mange av pasientene jeg jobber med får anlagt stomi grunnet kreftsykdom, og lever godt med det. Jeg tror Coloplast hadde en miniserie de postet på Facebook om livet med stomi. Ellers høres det ikke sanssynlig ut at man skal transplantere en lever for å bli kvitt kreftsykdommen. Men hvis man bytter ut et organ må man stå på immundempende medisiner resten av livet. Endret 13. mars 2023 av Nuttery 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #4 Skrevet 13. mars 2023 Som den over sa så er nok ikke levertransplantasjon aktuelt. Stomi er det mange som har enten permanent eller i perioder, og der finnes det god hjelp og støtte. Immunterapi er så mangt, og da må man vite hvilken type kreft det er, molekylær subgruppe og diverse genetiske markører, så det er helt umulig å si noe om ut fra et nettforum. Da må pasienten snakke med legen sin. Anonymkode: 82834...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #5 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her må det være en misforståelse ett sted, for vedkommende får ikke transplantert ny lever når han har aktiv kreftsykdom. Å operere bort er ikke det samme som å transplantere. Kan godt forstå at han ikke ønsker stomi, men her er det jo ikke noe alternativ. Hvis han skal ha sjans til å bli kvitt kreften må de jo fjerne primærtumor i tarmen, og når ikke cellegift alene er tilstrekkelig så er jo operasjon neste sted på listen. Tumor i tarm kan vokse seg så stor at den blokkerer hele tarmen, og da kommer ingenting ut, men den konsekvensen at det blir øh-operasjon og stomiutleggelse. Bedre å gjøre det planlagt tenker jeg. Anonymkode: 8f30c...a0e Pasienten sier til meg at de må bytte ut hele leveren fordi svulstene er spredt overalt, og at det ikke vil hjelpe å fjerne en del av leveren (som da vil vokse ut igjen regner jeg med) Modersvulsten har ikke vokst siden kreften ble oppdaget for 20 måneder, mens svulstene i leveren og lungene beveger seg opp og ned i størrelse. Ts Anonymkode: e8a2b...d8b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #6 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Som den over sa så er nok ikke levertransplantasjon aktuelt. Stomi er det mange som har enten permanent eller i perioder, og der finnes det god hjelp og støtte. Immunterapi er så mangt, og da må man vite hvilken type kreft det er, molekylær subgruppe og diverse genetiske markører, så det er helt umulig å si noe om ut fra et nettforum. Da må pasienten snakke med legen sin. Anonymkode: 82834...fe7 Immunterapi blir ikke gitt i Norge for hans krefttype, derfor ønsker han å lete i utlandet etter alternativ behandling til den palliative han får i dag. Ts Anonymkode: e8a2b...d8b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #7 Skrevet 13. mars 2023 Ts her. For å få bli med i en blindstudie må han legge ut tarmen og fjerne/erstatte leveren sier legene. Anonymkode: e8a2b...d8b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #8 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pasienten sier til meg at de må bytte ut hele leveren fordi svulstene er spredt overalt, og at det ikke vil hjelpe å fjerne en del av leveren (som da vil vokse ut igjen regner jeg med) Modersvulsten har ikke vokst siden kreften ble oppdaget for 20 måneder, mens svulstene i leveren og lungene beveger seg opp og ned i størrelse. Ts Anonymkode: e8a2b...d8b Vel, han vil ikke få transplantert en ny lever. Så en av dere misforstår situasjonen. Anonymkode: f1d45...07c 2
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #9 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vel, han vil ikke få transplantert en ny lever. Så en av dere misforstår situasjonen. Anonymkode: f1d45...07c Joda onkologen sier han må operere for å få stomi, og bytte ut leveren når cellegiften ikke virker mer. Han har nettopp fått vite at han må gjøre det i Oslo når det blir aktuelt, og at en ny lever fungerer cirka 20 år +/÷. Ts Anonymkode: e8a2b...d8b
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #10 Skrevet 13. mars 2023 Levertransplatasjon er sjeldent, og det får man ikke i norge med kreft... Anonymkode: 9cb9f...a11 1
Topsi Skrevet 13. mars 2023 #11 Skrevet 13. mars 2023 Det foregår noen studier ift levertransplantasjon ved kreft, både leverkreft og tykktarmskreft, slik jeg forstod det. Men spredning til lungene utelukker deltakelse. Som andre sier, noen har misforstått her. Det virker helt usannsynlig å få levertransplantasjon med gjenværende tumor i lunger. Desverre 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #12 Skrevet 13. mars 2023 Min far fikk ny lever som følge av metastatisk tarmkreft. Det var svulster på leveren, men så lenge de ikke var vokst inn i hinna rundt, gikk det fint. Anonymkode: 64345...14b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2023 #13 Skrevet 13. mars 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min far fikk ny lever som følge av metastatisk tarmkreft. Det var svulster på leveren, men så lenge de ikke var vokst inn i hinna rundt, gikk det fint. Anonymkode: 64345...14b Meg igjen. Beklager jeg leste litt for fort. Det var ikke mulig med transplantasjon dersom det var antydning til kreft andre steder enn i leveren. Anonymkode: 64345...14b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå